Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-21, 11:49
Medlem
Torsuss avatar
Jag såg detta: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-metod-utvinner-kritiska-metaller-direkt-ur-avloppsvatten

Frågeställning: Tror ni att detta kan få stor betydelse? Kommer det att utmana Kinas dominans? Och i så fall hur lång tid kommer det att ta innan Kina utmanas på allvar?
Citera
2025-12-21, 11:49
Moderator
pudelluss avatar
Från länken:
Citat:
Sällsynta jordartsmetaller är avgörande för modern teknik, som mobiler, elbilar, och satelliter. De kommer främst från Kina. Europa är i dag nästan helt beroende av import från Kina.

Nu har svenska forskare lyckats plocka ut dessa metaller genom ett membran med mikroskopiska porer. Forskare har testat tekniken i avloppsvatten från svenska gruvor, och då fick de ut över 90 procent av jordartsmetallerna som fanns i vattnet.

Den konventionella metoden för att utvinna den här typen av metaller kräver tonvis med riskkemikalier. Hela metallösningen måste blandas med lösningsmedel flera gånger i stora tankar.

Membrantekniken har i stället lösningsmedlet i mikroskopiska porer. Därför behöver man bara en procent av den vanliga mängden riskkemikalier.

/Mod
Citera
2025-12-21, 12:19
Medlem
kyrkstockens avatar
Meningslös artikel om vi inte får veta vilka mängder detta handlar om.

Problemet har ju tidigare varit att vi inte får bryta dessa i västvärlden.
Citera
2025-12-21, 12:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Meningslös artikel om vi inte får veta vilka mängder detta handlar om.

Problemet har ju tidigare varit att vi inte får bryta dessa i västvärlden.
Här bryts inget. Man silar avloppsvattnet.

Citat:
Några av de mest lovande kända fyndigheterna i Europa finns i Sverige, i Kiruna och i Norra Kärr norr om Jönköping.
En ny exportprodukt.
Citera
2025-12-21, 13:31
Medlem
Att vi kan utvinna 90% av metallerna i lakvattnet hotar knappast Kinas dominans.
Med den här metoden så kan man sänka kemikalieanvändningen till 1% av vad som normalt går åt.
Vad jag kan se så framgår det inte hur många procent man tog hand om innan denna metod.
Var det 90% även då men att det har blivit lite billigare nu i och med att kemikalieanvändningen har sjunkit så drastiskt?

Det är bra för miljön att gruvorna inte spyr ur sig massa skit men i övrigt tror jag inte detta har någon speciell betydelse.
Citera
2025-12-21, 16:07
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att vi kan utvinna 90% av metallerna i lakvattnet hotar knappast Kinas dominans.
Med den här metoden så kan man sänka kemikalieanvändningen till 1% av vad som normalt går åt.
Vad jag kan se så framgår det inte hur många procent man tog hand om innan denna metod.
Var det 90% även då men att det har blivit lite billigare nu i och med att kemikalieanvändningen har sjunkit så drastiskt?

Det är bra för miljön att gruvorna inte spyr ur sig massa skit men i övrigt tror jag inte detta har någon speciell betydelse.

Tror du på detta själv?
Möjligt att vi i väst tar lite större ansvar än övriga världen, men är övetygad att miljön skits fullständigt i ute i buschen på avlägsna platser runt om vår planet.
Citera
2025-12-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Tror du på detta själv?
Möjligt att vi i väst tar lite större ansvar än övriga världen, men är övetygad att miljön skits fullständigt i ute i buschen på avlägsna platser runt om vår planet.

I den kontexten att man tar hand om 90% av metallerna i lakvattnet ja.
Sedan finns det massa annat skit i lakvattnet + all annan förstörelse runt omkring.
Jag påstår inte att gruvorna kan bli KRAV-certifierade med det här.
Citera
2025-12-21, 16:59
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
I den kontexten att man tar hand om 90% av metallerna i lakvattnet ja.
Sedan finns det massa annat skit i lakvattnet + all annan förstörelse runt omkring.
Jag påstår inte att gruvorna kan bli KRAV-certifierade med det här.

Har inga åsikter om lakvattenproceduren, menade att gruvnäringen skitar ner mer än dom vill erkänna.
Citera
2025-12-21, 17:25
Medlem
Citat:
Vad jag vet utvinner man idag inte sällsynta jordartsmetaller alls, så om den här processen är lönsam så är det bra hur lite det än handlar om.
Citera
2025-12-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad jag vet utvinner man idag inte sällsynta jordartsmetaller alls, så om den här processen är lönsam så är det bra hur lite det än handlar om.

Enligt reportaget jag har sett så går det åt 1% av den kemikaliemängd som normalt går åt. Då torde man på något sätt utvinna metallerna redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in