Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Ja, det måste visas.
Och om Du misstänker att det är ogiltigt / fejk pns ska Du kolla med Transportstyrelsen.
"God tro" vete fan om det funkar.
Enligt vadå? En AI?
Citera
2025-12-20, 23:06
Medlem
lyckebobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
På nätet finns det inte längre någon "smidig" tjänst, pga GDPR.

Men det går bra att ringa eller mejla Transportstyrelsen. Körkort är en offentlig handling. Du behöver namn och personnummer.
okidoki, tack
Citera
2025-12-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
okidoki, tack
Om du inte har personnumret så kan du ringa skatteverket för att få det.
Citera
2025-12-20, 23:32
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Du ber personen visa upp sitt körkort. Det är ju därför man har körkort, för att bevisa sin rätt att köra.
Att det skulle ta åtta inlägg

Verkar enklare än att mejla Transportstyrelsen.
Citera
2025-12-21, 01:24
Moderator
Parongatans avatar
Jag brukar ringa 114 14 om det är utanför kontorstid, och jag direkt vill veta om någon har ett giltigt körkort.

Säger att jag eventuellt ska sälja min bil och att en person tänker provköra bilen med mig bredvid. Men att jag vill förvissa mig om att vederbörande har ett giltigt körkort så att jag inte åker dit för tillåtande av olovlig körning.

Personumret inklusive de fyra sista siffrorna, får man fram genom exempelvis Ratsit - om man är inloggad. Då brukar 114 14 hjälpa till.
Citera
2025-12-21, 11:05
Medlem
Citat:
Hur kollar man snabbt o enkelt upp om någon har ett giltigt körkort ?

Gav upp efter några timmar på nätet då det inte verkar finns någon sådan snabb smidig tjänst?

Kolla ägare av bil är smidigt o snabbt på sms t.ex. men inte om det finns ett giltigt körkortsinnehav?

Lånar man ut sin bil till en person man känt länge som åkt dit för återkommande förelägganden, böter m.m. man kanske inte känner till eller har koll på och bilen blir skrot t.ex. då har man nog inte mycket att hämta från försäkringen...?

Att den som vill låna min bil visar själva körkortet i plånboken säger ju ingenting om ev. indraget kort?

Mycket tacksam för hjälp!
Ring till transportstyrelsen
Det var en granne som hade fått körkortet indraget. Han kunde visa upp själva körkortet. Så jag ringde till transportstyrelsen. Och de svarade att körkortsbehörighet saknades.
Citera
2025-12-21, 13:21
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om du inte har personnumret så kan du ringa skatteverket för att få det.
eller så kollar man på nätet det står där också även dom fyra sista.
Citera
2025-12-21, 13:45
Medlem
Wrecking.Crews avatar
1. Kan en person visa ett fysiskt körkort då är det ett bevis och inget mer behövs göras.

2. Sluta lek polis.

3. Kolla med Kronofogden om personen har skulder. Om personen man lånar ut sitt fordon till har skulder, då kommer fordonet beslagtas om personen blir stoppad.
Citera
2025-12-21, 14:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hur kollar man snabbt o enkelt upp om någon har ett giltigt körkort ?

Gav upp efter några timmar på nätet då det inte verkar finns någon sådan snabb smidig tjänst?

Kolla ägare av bil är smidigt o snabbt på sms t.ex. men inte om det finns ett giltigt körkortsinnehav?

Lånar man ut sin bil till en person man känt länge som åkt dit för återkommande förelägganden, böter m.m. man kanske inte känner till eller har koll på och bilen blir skrot t.ex. då har man nog inte mycket att hämta från försäkringen...?

Att den som vill låna min bil visar själva körkortet i plånboken säger ju ingenting om ev. indraget kort?

Mycket tacksam för hjälp!
Nu låter jag nog lite tråkig, men man lånar inte ut något till en individ som har återkommande förelägganden. Den personen kan inte ses som pålitlig och man lånar inte ut en bil som kanske är värd flera hundra tusen kronor till en sån människa. Som nämnts så kan det bli väldigt bekymmersamt om han har skulder hos kronofogden.
Citera
2025-12-21, 15:48
Medlem
lyckebobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu låter jag nog lite tråkig, men man lånar inte ut något till en individ som har återkommande förelägganden. Den personen kan inte ses som pålitlig och man lånar inte ut en bil som kanske är värd flera hundra tusen kronor till en sån människa. Som nämnts så kan det bli väldigt bekymmersamt om han har skulder hos kronofogden.
..."som man inte känt till haft förelägganden" ska det stå!, ber om ursäkt för otydligheten.
Citera
2025-12-21, 15:57
Medlem
godboys avatar
Citat:
..."som man inte känt till haft förelägganden" ska det stå!, ber om ursäkt för otydligheten.
I trådstarten låter det lite som att den du avser att låna ut bilen till inte verkar vara helt pålitlig. I vilket fall skulle jag säga att man skall vara synnerligen restriktiv med att låna ut ett (dyrt) fordon. En bil är mycket pengar och det är ju inget man vill förlora eller få bekymmer med. Våran bil kan jag enbart tänka mig låna ut till ett extremt fåtal människor.

Så mitt goda råd är att låna inte ut den om du är det allra lilla minsta tveksam. Det är ju faktiskt inte ditt problem att den som vill låna inte har bil. Dessutom kan han ju hyra på närmsta mack om han så vill. Så bil går alltid att få tag i även om man inte äger en själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in