Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-20, 19:59
Medlem
Imnshos avatar
Den ekonomiska bubblan i samband med AI, absolut. När det spricker så är det "too big to bail".

Open AI med kuksugaren Altman i spetsen har ju redan hintat om statsstöd.
Citera
2025-12-20, 20:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Kortfattat att det är för dyrt att leka med pga bubblan

Du får nog ta den långa versionen eftersom din korta version är totalt obegriplig.
Citera
2025-12-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Lever du under en sten eller?
Det är ju bara att ladda ner en valfri LLM och köra den på din egen dator. LM Studio är ett bra exempel. Du kan ladda ner olika LLM (Gemma, Chat GPT, Lllama etc) i programmet och köra offline, för allt i världen.
Nej, det är inte "bara att ladda ner valfri LLM", eftersom de allra flesta modeller som folk kör online inte finns tillgängliga för nedladdning. Vilken version av ChatGPT, som du själv tar som exempel, kan du egentligen köra i LM Studio? När jag tittar på https://lmstudio.ai/models hittar jag inte en enda. Jag hittar gpt-oss och gpt-oss-safeguard från OpenAI, företaget bakom ChatGPT, men de ligger rätt långt efter dagens modeller som kan köras online.
Citera
2025-12-20, 21:20
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag förstår inte trådstarten. Om miljardärerna får slut på pengar och slutar investera i AI så lär ju knappast AI bli bättre och mer användbar.
Citera
2025-12-21, 00:17
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vad menar du? Det finns gratiskonton på alla större LLM/AI och det är relativt lätt att sätta upp en egen ”AI” som du kan träna på vad du vill. På vilket sätt är det ”för dyrt” att leka med AI?
I mitt fall handlar det om att jag vill äga min data.
Citera
2025-12-21, 11:58
Medlem
Genomgång av nVidia som ett av de få bolag som tjänat pengar använder vinsterna för att hålla bubblan "levande". Pengar cirkulerar bara i systemet. Det här kan inte hålla speciellt länge till

We’re All So F’d | NVIDIA x Palantir, Global Surveillance, "Pre-Crime" Arrests, & AI
Citera
2025-12-21, 12:43
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Nej, det är inte "bara att ladda ner valfri LLM", eftersom de allra flesta modeller som folk kör online inte finns tillgängliga för nedladdning. Vilken version av ChatGPT, som du själv tar som exempel, kan du egentligen köra i LM Studio? När jag tittar på https://lmstudio.ai/models hittar jag inte en enda. Jag hittar gpt-oss och gpt-oss-safeguard från OpenAI, företaget bakom ChatGPT, men de ligger rätt långt efter dagens modeller som kan köras online.
Nej, det är sant att det inte är de fullständiga senaste versionerna av Chat GPT, Gemini eller Meta AI med deras fulla funktionalitet som finns att ladda ner.
Men det var inte heller det han efterfrågade, eller vad jag svarade. Han efterfrågade en nedladdningsbar AI som han kunde köra på sin dator. Och det finns mängder med sådana.

Att du sen behöver minst 8 gb ram på ditt grafikkort är en annan sak.
Men det handlar inte om att du behöver en 50 000+ kr workstation för ändamålet. Det går bra på ha sin egen AI på en hyfsat midrange desktop dator idag. Det är inget som man behöver vänta på att något magiskt universitetsteam ska utveckla.
Citera
2025-12-21, 14:36
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det finns en önske-tanke i den här tråden och på andra liknande forum att OpenAI och NVIDIA ska mega-krascha och floppa också så alla bara glömma bort AI som om det inte fanns. Nu när vanliga RAM-minnen och hårddiskar gör prishopp på flera tusen kronor så förstår jag ilskan. Men Kina har redan satt ner foten bestämt på AI. Dom har redan DeepSeek och Kimi som kan köras med betydligt mindre resurser och är väldigt bra. Men nu har dom också hemligheten bakom riktigt kraftfulla chip, ett helt Manhattan projekt pågår där topp talanger från hela landet får dröm löner i gengäld mot att dom gör allt för att bygga EUV maskiner. Arbetet får säkert en del hjälp av AI kan man tänka sig, så även om NVIDIA och OpenAI går under imorgon så kommer Kina snart ha fabriker som sprutar ut dessa produkter, om dom gör som dom brukar så kommer dom vara billigare och fler också. Många jänkare har inte direkt stuckit under stol med tanken att dom ska använda superintelligenta AI system för att dominera framtiden. Fast Kina ligger efter, dom har kluster i storleken 10.000 tals chip men USA har kluster med flera miljoner snart, det blir ett race till superintelligens.
Citat:
A team of around 100 recent university graduates is focused on reverse-engineering components from both EUV and DUV lithography machines, according to the people.Each worker's desk is filmed by an individual camera to document their efforts to disassemble and reassemble parts—work the people described as key to China's lithography efforts.Staffers who successfully reassemble a component receive bonuses, the people said.

While the EUV project is run by the Chinese government, Huawei is involved in every step of the supply chain from chip design and fabrication equipment to manufacturing and final integration into products like smartphones, according to four people familiar with Huawei’s operations.
Citat:
The machines fire lasers at molten tin 50,000 times per second, generating plasma at 200,000 degrees Celsius. The light is focused using mirrors that take months to produce, according to Zeiss' website.China's top research institutes have played key roles in developing homegrown alternatives, according to the two people.The Changchun Institute of Optics, Fine Mechanics and Physics at the Chinese Academy of Sciences (CIOMP) achieved a breakthrough in integrating extreme-ultraviolet light into the prototype's optical system, enabling it to become operational in early 2025, one of the people said, though the optics still require significant refinement.

https://archive.is/hqmSa#selection-1609.0-1625.282
Citera
2025-12-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det finns en önske-tanke i den här tråden och på andra liknande forum att OpenAI och NVIDIA ska mega-krascha och floppa också så alla bara glömma bort AI som om det inte fanns.

Du tror inte det kan vara så att folk kan räkna? Något du verkar ha en del svårigheter med
Citera
2025-12-21, 18:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag förstår inte trådstarten. Om miljardärerna får slut på pengar och slutar investera i AI så lär ju knappast AI bli bättre och mer användbar.
Inte på en gång men ofta kan en begränsad tillgång pengar vare stimulerande för innovationsförmågan. Dvs, när man tröttnat på att slänga hundratals miljarder på att köpa datacenter och kraftverk för att hålla LLMer med trots allt ganska begränsad teoretisk potential så får någon annan chansen att hitta smartare modeller. Nästa sådana språng kanske sker om tio år först dock.
Citera
2025-12-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Varför tror du miljardärer kan få AI bra?
Konkurrens är vad som får saker att bli bra och AI är inte ett kostnadsproblem sett till att få det bra, det som kostar är just nu sämre tekniker att ta fram LLM för istället för att använda smarta lösningar samlar de så mycket data de kan och kompenserar för dumheten.

Smartare lösningar behöver inte träna på lika mycket data, inte i närheten av så mycket data.

Inom programmering var det någon Kinesiskt företag som grupperade in projekt i github med tre olika kvalitetsnivåer. Det här fick styra deras modell och på ganska lite data fick de fram något mycket bättre med inte alls så mycket hårdvara och energi.
Citera
2025-12-21, 23:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Ganska enkel trådstart men jag undrar, det känns som AI på något sätt kan bli friare och mer användbart om inte miljardärer är dom enda som får leka med skiten och dra upp priserna på allt så in i tusan.

Men vad vet jag?
Vad vet ni?
Dra upp priserna?
Snarare är det så att nuvarande modeller går ekonomiskt back och att "priserna" (mycket är ju gratis fortfarande) är subventionerade.
Dock är det som vanligt inte miljardärerna själva som står för dessa subventioner utan primärt vi i folket som (oftast utan inblick och aktivt deltagande) investerar i riskkapitalfonder (pensionspengar sätts ofta av i sådana).
Det kommer naturligtvis att komma en rejäl urblåsning i AI-sektorn och vi kommer alla stå som förlorare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in