2025-12-19, 12:52
Medlem
lovells avatar
Skulle vilja påstå att alkohol fortfarande är väldigt populärt bland unga, bara inte i samma mängd som förut.

Kidsen är väl rädda att något ska gå snett.
Citera
2025-12-19, 12:55
Medlem
De har internet istället.
Citera
2025-12-19, 12:57
Medlem
Tavastehuss avatar
Misstänker att man är petiga med smaker, petigare än tidigare generationer. Man dricker inte sånt som smakar ”äckligt” vilket alkohol gör första gångerna.
Citera
2025-12-19, 13:08
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Sett en ung kvinna växa upp i Stockholm och jag tror hon varit onykter en gång, hon är 21 och då inte farligt. Alla kompisar lika. Etniska svenskar.

De går ut och dricker mocktails.

Nått har vi gjort bra eller?

Men varför? Föräldragenerationen är dekadenta svin?

Är det så enkelt att deras revolution är att försöka bli ordentliga?

Smarta ungar iaf.

Enklare för dom få tag i droger
Citera
2025-12-19, 13:16
Medlem
Inga pengar? De gånger jag vill spara pengar håller jag mig från alkohol. Det sparar man en tusenlapp på i månaden på bara hemmaköp. Ska du gå ut och dricka lika mycket på en kväll.
I och för sig så skulle det nog varit vanligare med hemmabryggning om de hade ont om pengar och ville dricka. Det var extremt vanligt brygga vin och öl hemma bland yngre för 30 år sedan. I dag är det nog också bättre kvalite’. Vet inte vad det kostar idag men du borde väl kunna ordna vinpavor för 25 spänn om du brygger. Hmm, kanske är det mer piller och andra droger i dag. Med tanke på alla dåliga nyheter i världen och hög ungdomsarbetslöshet så borde det drickas mycket bland yngre. Forget your sorrow.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-12-19 kl. 13:19.
Citera
2025-12-19, 13:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Sett en ung kvinna växa upp i Stockholm och jag tror hon varit onykter en gång, hon är 21 och då inte farligt. Alla kompisar lika. Etniska svenskar.

Smarta ungar iaf.

Jag tror att det är så enkelt som att tonåringar sitter vid sina mobiler och datorer nu, i stället för att vara ute och festa, och då inträffar aldrig det där första tillfället när ungdomar blir (eller blev, förr) bjudna på alkohol. Så alkoholdebuten förskjuts uppåt i åldrarna, vilket i och för sig bara är positivt. Det bästa är att inte börja dricka förrän hjärnan är helt färdig, d.v.s. vid 23 ungefär. Lite tidigare för kvinnor och lite senare för män, i genomsnitt.

Att sedan internetberoendet OCKSÅ är olämpligt, är en annan sak...
Citera
2025-12-19, 13:19
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Kanske tröttnat på supande föräldrar. Känner helnykterister som haft alkade farsor.

Känt alkisar som haft nykterister som föräldrar.
Citera
2025-12-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Enligt de jag frågat beror det på att man inte vill bli filmad full. Risken att det blir viralt är ju inte försumbar längre.

Plus en allmänn rädsla för att släppa kontrollen.

Det här tror jag är en av de större faktorerna.
Jag har svårt att se det särskilt positivt. Tror det är de sociala ytorna som är färre idag, man umgås inte längre på samma sätt, skaffar sig inte relationer och lär sig aldrig riktigt umgås i grupp.

Alkoholen är inte bara negativ.
Citera
2025-12-19, 13:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Smarta ungar iaf.

Nya generationer går alltid emot tidigare generationen på olika sätt. De som är 35-50 år i dag har växt med ett jävla supande. När jag gick i högstadiet på 90-talet var det självklart att man söp ner sig på luciamorgonen och gick till plugget packad. Det tror jag är totalt otänkbart i dag för dagens ungdomar. Min generation kommer förmodligen dö i förtid pga supandet men fan vad kul vi har!
Citera
2025-12-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Känt alkisar som haft nykterister som föräldrar.
Jodå. Förekommer också.
Citera
2025-12-19, 13:56
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Dom väljer alternativ som inte är skadliga, t.ex. cannabis. Alkohol är bokstavligen gift och gen Z är för smarta.

Röker du på för mycket och för ofta så hänger ju för fan ögonlocken på halvstång för jämnan och du är typ flummig och okontaktbar hela tiden. Visst, det kanske är mindre skadligt än alkohol, men helt oskadligt är det väl inte va.
Citera
2025-12-19, 14:01
Medlem
Cannabis har väl tagit över, säljs väl som aldrig förr å svennen tycker det är ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in