Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 06:17
Medlem
Hur känner man sig om man får metadon mot kronisk smärta? Blir det så att efter den 3 veckiga insättningsperioden så får man inget rus utan det tar bort smärtan men man kan leva som vanligt utan att vara snurrig i huvudet som man blir på t.ex Oxikodon? Bara att man får undvika alkohol.
Citera
2025-12-19, 08:10
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Hur känner man sig om man får metadon mot kronisk smärta? Blir det så att efter den 3 veckiga insättningsperioden så får man inget rus utan det tar bort smärtan men man kan leva som vanligt utan att vara snurrig i huvudet som man blir på t.ex Oxikodon? Bara att man får undvika alkohol.

Följ läkarens ordinationer noga! Självmedicinera på Metadon kan vara en dödsdom
Har du beroendeproblematik ska du utesluta denna medicin direkt.

Det är individuellt hur den funkar för alla, du kommer nog känna dig "hög" problemet blir när du kopplar smärtan med högheten, det är där problemen kan börja.

Ryggont slutade i långvarigt missbruk här men jag har ju den problematiken, så vill bara varna.
Citera
2025-12-19, 08:22
Medlem
Citat:
har du prövat att sitta på huk vid toalettbesök utan något kemiskt i dig?
Citera
2025-12-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Följ läkarens ordinationer noga! Självmedicinera på Metadon kan vara en dödsdom
Har du beroendeproblematik ska du utesluta denna medicin direkt.

Det är individuellt hur den funkar för alla, du kommer nog känna dig "hög" problemet blir när du kopplar smärtan med högheten, det är där problemen kan börja.

Ryggont slutade i långvarigt missbruk här men jag har ju den problematiken, så vill bara varna.

Inga problem för mig, gick två år på oxycontin, lyrica pch diverse bensodiazepiner. Tog bort smärtan men gjort mig ju ordentligt påverkad. Sen togs allt bort och nu 5 år senare har man inte kunnat göra någonting alls med ens liv för man är i konstant smärttillstånd.
Enda som någorlunda fungerar är att gå hos naprapat och det tar bort kanske 40% av smärtan men sitter endast i 3 dygn efter och har ju inte råd och gå dit 10ggr/månaden.
Vill försöka bli smärtfri och kunna börja träna igen och bygga upp muskler men det går inte, senaste gången läkaren skickade mig till fysioterapeuten fick jag lokalbedövningsinjektioner på 8 punkter i länd och bröstrygg men det slutade med att anestesin fick söva ner mig pga smärta.

Nu försöker jag bullshita mig igenom en LARO utredning och få metadon den vägen.
Citera
2025-12-21, 10:10
Medlem
För är inte grejen med dem som är missbrukare och går på LARO och får metadon/subutex att man inte får något rus? Jag vill bli smärtbehandlad men inte gå runt och bara hög. Endast ute efter den smärtstillande effekt och inte något rus.
Citera
2025-12-21, 13:35
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
För är inte grejen med dem som är missbrukare och går på LARO och får metadon/subutex att man inte får något rus? Jag vill bli smärtbehandlad men inte gå runt och bara hög. Endast ute efter den smärtstillande effekt och inte något rus.

Metadon via LARO ges endast vid dokumenterat opioidberoende tyvärr.
Har du pratat med din läkare om att få remiss till smärtläkare/klinik?

Metadon är svårt att inte få något rus på dock men jag antar väl att det går att hålla en låg nivå så det inte blir så farligt.
Smärtläkarens doseringar kan vara rätt höga om du har haft kronisk smärta länge.

Tycker inte du ska bullshita dig igenom något bara för du är frustrerad, var tydlig och ge dig inte så brukar det oftast lösa dig, de är skyldiga att hjälpa dig!
Citera
2025-12-21, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Metadon via LARO ges endast vid dokumenterat opioidberoende tyvärr.
Har du pratat med din läkare om att få remiss till smärtläkare/klinik?

Metadon är svårt att inte få något rus på dock men jag antar väl att det går att hålla en låg nivå så det inte blir så farligt.
Smärtläkarens doseringar kan vara rätt höga om du har haft kronisk smärta länge.

Tycker inte du ska bullshita dig igenom något bara för du är frustrerad, var tydlig och ge dig inte så brukar det oftast lösa dig, de är skyldiga att hjälpa dig!

Har tidigare fått utskrivet enorma mängder opiater och bensodiazepiner där jag ibland gick över ordinerad dos då det var så diffust när jag hade 3 olika morfinpreparat samtidigt och 7 olika bensodiazepiner samtidigt men inte att jag köpt på gatan. Så inget dokumenterat att jag köpt på gatan eller att mina drogtester visat något jag inte fick utskrivet av läkarna, möjligtvis cannabis någon gång.

Yes gick hos smärtmottagningen på Östra Sjukhuset i 1,5 år men där fick jag ingen medicinering utan endast psykolog och fysioterapi och lära sig leva med smärtan men det hjälpte inte någonting och 4 år efter avslutad behandling är jag sämre än när jag började där. Efter mycket byta med läkare har den nuvarande till och med nekat alvedon och ipren recept för han anser att kan man köpa det receptfritt så säger riktlinjerna att man inte ska få det på recept. Är en privat vårdcentral och tycker det låter bullshit, tror snarare det är pga det tar tid och göra sådant och då drar den VC inte in pengar.

Diagnoserna jag har är:
Kronisk smärta i bröstryggen utan känd orsak.
Nervsmärta i ländryggen.
Generaliserat ångestsyndrom
Svår depression
Insomnia
Nattskräck

Det enda jag tagit dem senaste 5 åren är diverse antidepressiva, alvedon, ipren, inderal.

Orkar inte leva längre och utreds i Schweiz för att få dödshjälp där. Inte helt omöjligt att få för smärtproblematik men ovanligt.
Citera
2025-12-21, 22:17
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Har tidigare fått utskrivet enorma mängder opiater och bensodiazepiner där jag ibland gick över ordinerad dos då det var så diffust när jag hade 3 olika morfinpreparat samtidigt och 7 olika bensodiazepiner samtidigt men inte att jag köpt på gatan. Så inget dokumenterat att jag köpt på gatan eller att mina drogtester visat något jag inte fick utskrivet av läkarna, möjligtvis cannabis någon gång.

Yes gick hos smärtmottagningen på Östra Sjukhuset i 1,5 år men där fick jag ingen medicinering utan endast psykolog och fysioterapi och lära sig leva med smärtan men det hjälpte inte någonting och 4 år efter avslutad behandling är jag sämre än när jag började där. Efter mycket byta med läkare har den nuvarande till och med nekat alvedon och ipren recept för han anser att kan man köpa det receptfritt så säger riktlinjerna att man inte ska få det på recept. Är en privat vårdcentral och tycker det låter bullshit, tror snarare det är pga det tar tid och göra sådant och då drar den VC inte in pengar.

Diagnoserna jag har är:
Nervsmärta i ländryggen.
Svår depression
Insomnia
Nattskräck

Det enda jag tagit dem senaste 5 åren är diverse antidepressiva, alvedon, ipren, inderal.

Orkar inte leva längre och utreds i Schweiz för att få dödshjälp där. Inte helt omöjligt att få för smärtproblematik men ovanligt.

Fyfan vad tråkigt att höra, förstår din frustration jag hade exploderat.
Det var lättare förr jag tror missbrukare har förstört för många :/ det är till och med läkare som rekommenderar att man köper på gatan..
Citera
2025-12-22, 03:11
Medlem
Citat:

Diagnoserna jag har är:
Nervsmärta i ländryggen.
Svår depression
Insomnia
Nattskräck

Kolla upp stamcells behandling i Schweiz dom är bland dom bättre värt ett försök innan bränna stålarna på dödshjälp iaf 👍 jag tänker ge de ett försök iaf och har en vän som är extremsportare men fick artros och diskbråck o allt möjligt
Läkarna i Sverige sa att han inte skulle kunna springa och idrotta mer de va några år sen men han slog nytt rekord i sommras och Efter 68 dagar, 21 timmar och 59 minuter satte han punkt för äventyret – som snabbast i världen och förste svensk att klara Norges alla 377 toppar. Blir typ 5 bergstoppar om dagen varje dag i ca 9 veckor 👍 han har iaf gett upp tro på svensk sjukvård och pratar om hur stamcells behandlingen i Schweiz var hans räddning.

Du får gärna höra av dig i PM om de är nått du undrar.

Jag förstår dig nog ganska bra jag har kronisk smärta värk i bröstryggen har krossat 4kotor och steloperad för ca 10 år sen och de blir bara värre med tiden. Och även de andra diagnoserna utom nattskräck..

Jag har haft väldigt höga doser oxykodon m.m under lång tid det hjälper första veckorna sen ger de knappt nått. Nu har jag inga smärtstillande alls

Skickas bara runt bland läkare som inte vill ta på sig något ansvar utan skickar en vidare till nån som kanske vet bättre brukar de låta.

Mycket och bra sjukgymnastik med en som är med och visar hela passet kan ge rätt bra resultat men dom som ger en ett schema och skickar hem en är värdelöst. De räcker med att du står nån millimeter fel och inte aktiverar alla små muskler som man behöver. Och då måste man ha en erfaren som ser på och rättar till under hela passet justera nån millimeter här och där under hela passet. Ja har ingen aning om varför du har smärta i bröstryggen men jag tror absolut du kan lindra smärtorna en hel del om du pallar träna och bygga upp alla dom små men viktiga musklerna däromkring med en bra sjukgymnast några gånger i veckan under ett halvår iaf.

Sen vet jag att även om man blir av med typ hälften av den kroniska smärtan så kanske de ändå inte är ett värdigt liv att leva. Konstant trött men sover dåligt, svårt att se glädje och ha roligt och ofta drar man sig undan tillslut. Att ständigt ha smärta som man vet inte försvinner tär enormt på psyket som utomstående inte kan föreställa sig.

Du får medicinsk cannabis (thc olja och cbd olja) på recept om du kontaktar cannabisklinikerna finns några olika men har du dokumenterad smärtproblematik sen långt tillbaka och provat allt möjligt så skriver dom ut de till dig direkt. det har en liten effekt men iaf nånting. Sen får du ha thc i kroppen hur mycket du vill och en riktig joint fungerar bättre än oljorna du får fortfarande inte röka cannabis men du får ha de i kroppen så vid ett urin eller blodprov så är du positiv på thc och de får du vara när du har de på recept. 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in