2025-12-27, 18:07
Medlem
senhackarens avatar
Gäller även detta germaner?
Citera
2025-12-27, 18:11
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror också att om invandrare som är kusiner gifter sig så gör det inte det officiellt i Sverige, det har ingen som helst betydelse för dem. De gifter sig enligt hemlandets regler och registrerar sig där.

Men alltid så finns det väl ett antal kusingiften som man kan hindra och det är jättebra att även etniska svenskar stoppas från det.

Sedan lär det ändå inte förhindra att kusiner skaffar barn, vilket väl ändå är det man vill stoppa allra mest då det skapar genetiskt tryck på att barnen får diverse sjukdomar. Dessa kusiner knullar bara och gifter sig aldrig.

Jag tycker det är märkligt att man tillåter äktenskap inom nära släkt, vilket kusiner absolut får räknas till. Så att man förbjuder det nu är jätttebra.

Kusinerna Knut och Svea kan lugt gifta sig. Gäller ju bara ickegermaner enligt tidö.
Citera
2025-12-27, 18:12
Medlem
Ska bli kul att höra hur vänstern som är lite ökända för att vara för kusingifte (man vill ju inte klampa mena-kulturer på tårna), gråta ut över detta.

Klart Abdullah ska få tvångs-gifta sig med sin kusin. Allt annat är rasism och islamofobi.
Citera
2025-12-27, 18:17
Medlem
Kusingifte med tvång sker ju ofta utomlands eftersom föräldrarna då kan sälja dottern till högre pris eftersom det ingår svenskt uppehållstillstånd/medborgarskap i priset.
Hur ska svenska myndigheter veta om Samira och Muhammed är kusiner hemma i Somalia eller inte.
Citera
2026-02-05, 12:30
Medlem
Baptistes avatar
Uppfattas jag som rasistisk om jag säger att jag skriver på en bok med titeln "Kusingifte borde förbjudas"?

Svaret är tyvärr JA! i vissa politiska kretsar och inte minst av folk med invandrarbakgrund från länder där kusingifte är relativt vanligt.
Det är oerhört tråkigt att några uppfattar det som rasistiskt när man informerar om riskerna att barnet ska få en missbildning eller att ärftliga sjukdomar ökar om man får barn med en kusin.

Jag blev nyligen avstängd från en Facebookgrupp efter att ha skrivit att jag håller på att skriva en bok om att kusin gifte borde förbjudas.
Det fanns bara en Admin för gruppen och hen hade ett arabiskt namn, den jag debatterade med var en man som även han hade ett arabiskt namn.
Fast det var bevisligen uppenbart och alla var överens om att mannen hade begått ett regelbrott så var det jag som blev avstängd efter att mannen skrev "skriv en bok" och jag svarade att jag håller på med en bok om att kusingifte borde förbjudas.
Ingen etnisk svensk blir provocerad om det talas om kusingifte, men dem som kommer från länder där kusinäktenskap är relativt vanligt uppfattar det förmodligen som man menar att de är efterblivna för att de är inavlade och just detta är intressant, för dem verkar alltså veta om riskerna men ändå fortsätter man tillämpa kusingifte och inte alla verkar förstå hur horribelt det egentligen är att kusingifte fortfarande är lagligt!

"Inavel och hedersförtryck är allt för ofta konsekvenserna av att nära släktingar gifter sig med varandra. Det är inget som bör accepteras i Sverige 2024."
https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/antligen-blir-det-stopp-for-kusinaktenskap/

"S-regeringen ville inte ta i frågan om kusingifte. Men 2021 lyfte Liberalerna förbudstanken, och i Tidöavtalets stycke om hedersförtryck står det att ”äktenskap mellan kusiner ska inte vara tillåtet”.

"Med tanke på den stora invandringen från länder där kusingifte är vanligt är det oerhört svek. Självklart måste blivande föräldrar informeras om dokumenterade risker."
https://www.expressen.se/ledare/tala-klarsprak-om--risken-med-kusingifte/

Kusingifte är för närvarande lagligt i Sverige och har varit det sedan 1845.
Utredaren föreslår att lagändringarna ska träda i kraft den 1 juli 2026.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2024/10/ds-202420/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/riskerna-med-kusingifte_h7022887/
Citera
2026-02-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
Uppfattas jag som rasistisk om jag säger att jag skriver på en bok med titeln "Kusingifte borde förbjudas"?

Svaret är tyvärr JA! i vissa politiska kretsar och inte minst av folk med invandrarbakgrund från länder där kusingifte är relativt vanligt.
Det är oerhört tråkigt att några uppfattar det som rasistiskt när man informerar om riskerna att barnet ska få en missbildning eller att ärftliga sjukdomar ökar om man får barn med en kusin.

Jag blev nyligen avstängd från en Facebookgrupp efter att ha skrivit att jag håller på att skriva en bok om att kusin gifte borde förbjudas.
Det fanns bara en Admin för gruppen och hen hade ett arabiskt namn, den jag debatterade med var en man som även han hade ett arabiskt namn.
Fast det var bevisligen uppenbart och alla var överens om att mannen hade begått ett regelbrott så var det jag som blev avstängd efter att mannen skrev "skriv en bok" och jag svarade att jag håller på med en bok om att kusingifte borde förbjudas.
Ingen etnisk svensk blir provocerad om det talas om kusingifte, men dem som kommer från länder där kusinäktenskap är relativt vanligt uppfattar det förmodligen som man menar att de är efterblivna för att de är inavlade och just detta är intressant, för dem verkar alltså veta om riskerna men ändå fortsätter man tillämpa kusingifte och inte alla verkar förstå hur horribelt det egentligen är att kusingifte fortfarande är lagligt!

"Inavel och hedersförtryck är allt för ofta konsekvenserna av att nära släktingar gifter sig med varandra. Det är inget som bör accepteras i Sverige 2024."
https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/antligen-blir-det-stopp-for-kusinaktenskap/

"S-regeringen ville inte ta i frågan om kusingifte. Men 2021 lyfte Liberalerna förbudstanken, och i Tidöavtalets stycke om hedersförtryck står det att ”äktenskap mellan kusiner ska inte vara tillåtet”.

"Med tanke på den stora invandringen från länder där kusingifte är vanligt är det oerhört svek. Självklart måste blivande föräldrar informeras om dokumenterade risker."
https://www.expressen.se/ledare/tala-klarsprak-om--risken-med-kusingifte/

Kusingifte är för närvarande lagligt i Sverige och har varit det sedan 1845.
Utredaren föreslår att lagändringarna ska träda i kraft den 1 juli 2026.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2024/10/ds-202420/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/riskerna-med-kusingifte_h7022887/
Ja, det är beklagansvärt att man låter kusingifte fortsätta mest för att man inte vill vara taskig mot invandrargrupper där detta är norm (eller bli kallad rasist - hua!)
Citera
2026-02-05, 16:42
Medlem
Ärligt talat, spelar det någon roll om man förbjuder detta eller inte? Är alternativet bättre att de kommer våldta i ännu större grad för de inte kan få hit sina kusiner och gifta sig med dem? Nu har vi importerat deras kultur hit och då får vi ta den smällen. Tar man in människor med snitt IQ 70-80 så blir det såhär.

Vi kommer även fortfarande att importera 100 000 per år oavsett så knappast någon brist av nya människor för dessa att gifta sig med heller för den delen.

Det känns som ett helt meningslöst förbud på det stora hela. Det är inget som påverkar eller gynnar det svenska folket, förutom möjligtvis fler våldtäkter som sagt om förbudet klubbas igenom.
Citera
2026-02-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Ja det är väldigt märkligt faktiskt, ingen som håller på med kusingifte gifter sig juridiskt i Sverige utan enbart religiöst. Jag är själv invandrare och jag har aldrig hört talas om någon som gift sig med sin kusin och samtidigt gjort det på svenskt sätt. Det är att stå med ett ben i varje kultur, det är extremt ovanligt.
Sen är det ovanligare än många tror att äkta kusiner gifter, oftast när man pratar om kusiner så menar man inte kusiner på samma sätt som svenskare använder det. Dessa kan fortfaramde gifta sig.

Det är ju en överrepresentation av folk med vissa former av utvecklingsstörning hos invandrare. Det är ju för att fler invandrare gifter sig med släkten. Det borde väl kungafamiljerna fått folk att inse att det är en dum idé.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in