Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Det blir ju trångt när man prompt ska maximalt antal bostäder på liten yta. Först blir det för trångt för bilar. När antalet boende innanför tullarna ökar ännu mer blir det för trångt även för cyklar. Redan idag för cyklister stå i kö i två-tre rödljusperioder, med enbart cyklar i kön. Och som du säger, så behöver staden intäkter…
Stadsplanerarna verkar enbart ha den utsläppsfria, maximalt täta, 15-minutersstaden i fokus, och då blir det inte så bra.
Albanoområdet kan väl ses som ett utfall av detta tänk. Med litet mera eftertanke och mångfald i planeringen hade det här området kunnat vara mycket mer levande.
Kan det vara så att området fortfarande är nytt och folk har inte riktigt hittat dit?
Ett annat fel är nog ett av det mest klassiska.
Jag har själv inte varit där, men googlade fram stället och det ser inte ett direkt mysigt ut. Man känner inte att "där skulle jag vilja spendera lite tid och chilla". Glöm det! Snarare,
gör ditt ärende, och dra härifrån!
Att locka med "nya fräscha lokaler" är ett av världens mest urvattnade begrepp.
Det finns något att jämföra med. Jag känner ett underbart mysigt par från Polen som bor i Basecamp Sorgenfri, utanför Köpenhamn. Har varit där för att dessa två underbara människor bor där, annars hade jag aldrig satt min fot där.
Hela stället är ett arkitektmässigt misslyckande i någon sorts vågformad lång byggnad. Man tappar orienteringen direkt när man kommer in där och går alltid ut på fel håll. Dessutom har man placerat Basecamp precis intill en motorväg.
Då skulle man kunna tänka sig att det är lämpligt att besöka dem med bil? Nej, för trots att Basecamp ligger vid en motorväg, så är stället totalt bilfientligt.
Den enda gång man kan förlåta en sådan arkitektur lite, är för att den är bilvänlig. Men här har man spikat igen även den möjligheten. Kvar är en grotesk och opraktisk bunker.