Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-22, 12:21
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, svenskar reagerar inte förrän det är för sent.

Allt fler platser i Stockholms innerstad får förbud mot att ställa cykeln. Bostadsrättsföreningar har skyltar om privata cykelställ och parkeringsförbud. En del trottoarer likaså. En del offentliga byggnader har griniga förvaltare som forslar bort cyklar som stått parkerade mer än några dagar (jag har råkat ut för det), etc.

På sätt och vis kan jag förstå det. Antalet cyklar ökar snabbt och så tar lådcyklarna rejält med plats.

Jag tror att det bara är en tidsfråga innan det kommer förslag på att alla cykelställ i innerstaden ska avgiftsbeläggas, och att parkering ska vara förbjuden på övriga platser. Då lär cykelgaragen bli poppis.

Trist utveckling, men en konsekvens av den förda politiken.

Någonstans här kommer man sakta att döda cykeln som alternativ i stan. Varför?
Bil kostar pengar.
Kollektivtrafik kostar pengar.
Cykel har varit gratis och om fler cyklar får Stockholm stad inte in några pengar.
Alltså måste man avgiftsbelägga cyklar för att även täppa igen det hålet.
Citera
2025-12-22, 13:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Någonstans här kommer man sakta att döda cykeln som alternativ i stan. Varför?
Bil kostar pengar.
Kollektivtrafik kostar pengar.
Cykel har varit gratis och om fler cyklar får Stockholm stad inte in några pengar.
Alltså måste man avgiftsbelägga cyklar för att även täppa igen det hålet.
Det blir ju trångt när man prompt ska maximalt antal bostäder på liten yta. Först blir det för trångt för bilar. När antalet boende innanför tullarna ökar ännu mer blir det för trångt även för cyklar. Redan idag för cyklister stå i kö i två-tre rödljusperioder, med enbart cyklar i kön. Och som du säger, så behöver staden intäkter…

Stadsplanerarna verkar enbart ha den utsläppsfria, maximalt täta, 15-minutersstaden i fokus, och då blir det inte så bra.

Albanoområdet kan väl ses som ett utfall av detta tänk. Med litet mera eftertanke och mångfald i planeringen hade det här området kunnat vara mycket mer levande.
Citera
2025-12-22, 14:09
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Det blir ju trångt när man prompt ska maximalt antal bostäder på liten yta. Först blir det för trångt för bilar. När antalet boende innanför tullarna ökar ännu mer blir det för trångt även för cyklar. Redan idag för cyklister stå i kö i två-tre rödljusperioder, med enbart cyklar i kön. Och som du säger, så behöver staden intäkter…

Stadsplanerarna verkar enbart ha den utsläppsfria, maximalt täta, 15-minutersstaden i fokus, och då blir det inte så bra.

Albanoområdet kan väl ses som ett utfall av detta tänk. Med litet mera eftertanke och mångfald i planeringen hade det här området kunnat vara mycket mer levande.

Kan det vara så att området fortfarande är nytt och folk har inte riktigt hittat dit?
Ett annat fel är nog ett av det mest klassiska.

Jag har själv inte varit där, men googlade fram stället och det ser inte ett direkt mysigt ut. Man känner inte att "där skulle jag vilja spendera lite tid och chilla". Glöm det! Snarare, gör ditt ärende, och dra härifrån!
Att locka med "nya fräscha lokaler" är ett av världens mest urvattnade begrepp.

Det finns något att jämföra med. Jag känner ett underbart mysigt par från Polen som bor i Basecamp Sorgenfri, utanför Köpenhamn. Har varit där för att dessa två underbara människor bor där, annars hade jag aldrig satt min fot där.
Hela stället är ett arkitektmässigt misslyckande i någon sorts vågformad lång byggnad. Man tappar orienteringen direkt när man kommer in där och går alltid ut på fel håll. Dessutom har man placerat Basecamp precis intill en motorväg.
Då skulle man kunna tänka sig att det är lämpligt att besöka dem med bil? Nej, för trots att Basecamp ligger vid en motorväg, så är stället totalt bilfientligt.
Den enda gång man kan förlåta en sådan arkitektur lite, är för att den är bilvänlig. Men här har man spikat igen även den möjligheten. Kvar är en grotesk och opraktisk bunker.
Citera
2025-12-22, 15:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Kan det vara så att området fortfarande är nytt och folk har inte riktigt hittat dit?
Ett annat fel är nog ett av det mest klassiska.

Jag har själv inte varit där, men googlade fram stället och det ser inte ett direkt mysigt ut. Man känner inte att "där skulle jag vilja spendera lite tid och chilla". Glöm det! Snarare, gör ditt ärende, och dra härifrån!
Att locka med "nya fräscha lokaler" är ett av världens mest urvattnade begrepp.

Det finns något att jämföra med. Jag känner ett underbart mysigt par från Polen som bor i Basecamp Sorgenfri, utanför Köpenhamn. Har varit där för att dessa två underbara människor bor där, annars hade jag aldrig satt min fot där.
Hela stället är ett arkitektmässigt misslyckande i någon sorts vågformad lång byggnad. Man tappar orienteringen direkt när man kommer in där och går alltid ut på fel håll. Dessutom har man placerat Basecamp precis intill en motorväg.
Då skulle man kunna tänka sig att det är lämpligt att besöka dem med bil? Nej, för trots att Basecamp ligger vid en motorväg, så är stället totalt bilfientligt.
Den enda gång man kan förlåta en sådan arkitektur lite, är för att den är bilvänlig. Men här har man spikat igen även den möjligheten. Kvar är en grotesk och opraktisk bunker.
Även i Albanoområdet är det mycket svårt att hitta in med bil. Men det finns faktiskt P-garage.

Ett stort problem är att det inte finns några enkla gång- eller cykelvägar in till området, om man kommer från KTH eller Universitetet. Man måste nästan vara infödd för att hitta. Finns inte ens några vettiga skyltar. Med bra gångvägar skulle det vara 5-10 minuters gångväg från Universitetet. Från delar av KTH är det närmare.

Men man kanske inte vill att området ska bli upptäckt?
Citera
2025-12-23, 07:22
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Även i Albanoområdet är det mycket svårt att hitta in med bil. Men det finns faktiskt P-garage.

Ett stort problem är att det inte finns några enkla gång- eller cykelvägar in till området, om man kommer från KTH eller Universitetet. Man måste nästan vara infödd för att hitta. Finns inte ens några vettiga skyltar. Med bra gångvägar skulle det vara 5-10 minuters gångväg från Universitetet. Från delar av KTH är det närmare.

Men man kanske inte vill att området ska bli upptäckt?

Jag tror att jag förstår problemet här.
Stället ligger inklämt mellan en stor genomfartsväg och en järnväg. Man prommenerar nogrmalt inte i ett sådant område.
Kom på nu att jag faktiskt varit med mitt ex strax utanför det där området när vi skulle på Nightwish konsert på Norra Djurgården.
Det känns som att man lämnar stan fastän man inte gör det. Mitt skånska ex var så söt, för hon trodde att Stockholm var slut och inte större än så Förklarade för henne att hon är typ mitt i Stockholm, men att Stockholm har mycket mer generösa grönområden än Malmö.
Skall du dit med bil, så får du fatta att det är Roslagsvägen du skall ut på, annars kommer du inte att nå stället. Där har du en rödljuskorsning som inte är direkt känd för att kunna hantera mängder med trafik.
Dessutom verkar det vara svårt att nå med kollektivtrafik. Du har i princip en större busshållsplats. Men ingen järnvägsstation, fastän två järnvägslinjer korsar varandra i området.
Tror att vi har förklaringen här.
Citera
2025-12-28, 20:29
Medlem
Smikes avatar
Märkligt nog finns ej heller en daglig food truck måndag till fredag. Om det lönade sig vid Kräftriket, vilket det uppenbart gjorde, borde det löna sig vid Albano, med så mycket fler studenter. Någon borde titta på förhållandet mellan Akademiska hus och Proviant. Jag vet inte hur länge de senare ska få lov att "etablera sig". Har vi inte en lag om konkurrensfrihet? Någonting här är ruttet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in