Citat:
Ursprungligen postat av
SmarterThanYou
ner 4% sen lanseringen i höstas, är det någon som tror på den här?
https://seb.se/marknaden-och-kurslistor/fondlista?icmp=sebsep_borsfinans_wel_x_fondlista#/funds/detail/4500/0P0001X1IN?filter=retail&back=true
En fyra i risk över fem år så medel. Jag får rekommendationen i SEB investment selection men jag funderar lite på hur världen kan se ut om 5 år och om det här verkligen är en fyra?
Om man väger civil AI och tech mot den här vad är egentligen mest riskabelt och kan ge störst vinst över tid?
(Det av mig fetade.)
Civil AI och tech borde överlägset vara det mest riskabla, jämfört med SEB fonden.
Civil AI och tech har ju ingen färdig produkt och ingen vet vad det ska användas till. Det kommer dessutom att kosta en massa energi, som vi inte heller har.
SEB fonden består ju av bolag inom traditionell tung industri som tjänar pengar redan idag. De tjänade pengar igår och kommer att tjäna pengar om 5 år.
SEB fonden är dessutom uppblandad med läkemedelsbolag, telecom och halvledartillverkare.
De bolag som renodlat verkar inom försvars och flygindustri, utgör 30-50% av SEB-fondens tillgångar.