Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-17, 15:09
Medlem
RFTs avatar
Jag vill såga upp ett rektangulärt hål.
Finns det något jag behöver tänka på när det handlar om bambu?
Sticksåg med fintandat blad eller såga för hand med en fintandad ryggsåg?
Tacksam för förslag och råd.
Citera
2025-12-17, 15:15
Medlem
Connykrims avatar
Japansk såg är bra till det
Citera
2025-12-17, 15:16
Medlem
anomaligns avatar
Ingen aning, men kan tänka mig att det är särskilt viktigt att använda ordentligt andningsskydd då det handlar om nån sorts kompositmaterial med med potentiellt hälsofarligt lim/resin.
Citera
2025-12-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag vill såga upp ett rektangulärt hål.
Finns det något jag behöver tänka på när det handlar om bambu?
Sticksåg med fintandat blad eller såga för hand med en fintandad ryggsåg?
Tacksam för förslag och råd.
/QUOTE]
OTE]
Bambu, som är en växt, kan vara en aning svårsågad.
Citera
2025-12-17, 15:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ingen aning, men kan tänka mig att det är särskilt viktigt att använda ordentligt andningsskydd då det handlar om nån sorts kompositmaterial med med potentiellt hälsofarligt lim/resin.
Bambu är inget kompositmaterial men det kan ändå vara lämpligt med andningsskydd.

Bambu är en sorts gräs

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bambu
Citera
2025-12-17, 15:26
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bambu är inget kompositmaterial men det kan ändå vara lämpligt med andningsskydd.

Bambu är en sorts gräs

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bambu

Jo, det är just därför jag förutsätter att det handlar om en bambukomposit eftersom TS pratar om en bordsskiva. Det är lite svårt att framställa skivor av bambu annars.
Citera
2025-12-17, 15:33
Medlem
tnems avatar
Rätt svårt att såga rakt med en sticksåg.
Citera
2025-12-17, 15:42
Medlem
Håller med om att det är svårt att såga rakt med en sticksåg.

Men borde bli lättare om man tar en bräda som stöd för sticksågen.
Citera
2025-12-17, 16:13
Medlem
Antar att cirkelsåg eller sänksåg inte finns i verktygsvagnen?
Problemet med sticksåg är att bladet gärna böjer sig, och hålet blir koniskt...

Är det viktigt att det blir fint, så är nog manuell handsåg bättre än maskinell sticksåg. Japan-såg har nämnts.

Som alltid kan ju tejp hålla ihop kanterna så de inte flisar sig. Dvs, man tejpar där man har tänkt såga, och sågar genom tejp & "trä".
Alternativ är att man har en tunnare bräda ovanpå och en under, fastspända. Mer att såga i, sure, kanske overkill, sure. Men kanterna blir fina! :P

Det rektangulära hålet kan ju också påbörjas med borr, antingen bara i hörnen, eller längs med alla sidor. Detta för att dels få in ett sågblad, dels för att minska mängden trä att såga i. Förslagsvis borrar man en bit in (dvs gör hålet mindre), efterbehandling av sidor till rätt mått görs med stämjärn, fil och sandpapper.
Citera
2025-12-17, 17:00
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Antar att cirkelsåg eller sänksåg inte finns i verktygsvagnen?
Problemet med sticksåg är att bladet gärna böjer sig, och hålet blir koniskt...

Är det viktigt att det blir fint, så är nog manuell handsåg bättre än maskinell sticksåg. Japan-såg har nämnts.

Som alltid kan ju tejp hålla ihop kanterna så de inte flisar sig. Dvs, man tejpar där man har tänkt såga, och sågar genom tejp & "trä".
Alternativ är att man har en tunnare bräda ovanpå och en under, fastspända. Mer att såga i, sure, kanske overkill, sure. Men kanterna blir fina! :P

Det rektangulära hålet kan ju också påbörjas med borr, antingen bara i hörnen, eller längs med alla sidor. Detta för att dels få in ett sågblad, dels för att minska mängden trä att såga i. Förslagsvis borrar man en bit in (dvs gör hålet mindre), efterbehandling av sidor till rätt mått görs med stämjärn, fil och sandpapper.

Cirkelsåg har jag, men inte sänksåg.
Hålet ska vara 460 x 260 mm, så min cirkelsåg är inte till så stor hjälp.

Jag har en fintandad ryggsåg och på den är skenan som sitter upptill och ska stabilisera sågbladet borttagen.

Tejpa så att det inte flisar sig är jag klar över att man behöver göra.
Citera
2025-12-17, 20:21
Medlem
KlappMungons avatar
Börja med att borra ett hål mitt i den avsedda rektangeln och provsåga lite för att se hur det blir med det blad du tänkt dig.
Citera
2025-12-17, 21:06
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Börja med att borra ett hål mitt i den avsedda rektangeln och provsåga lite för att se hur det blir med det blad du tänkt dig.

Jo, det är nog klokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in