Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-18, 09:52
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Varför tar då föräldrarna ut pengarna personligt ifall det skall till stiftelsen?

Föräldrarna skattar ju på pengarna - men är det inte så om man sätter pengarna direkt i stiftelsen försvinner ju mycket av skatten och mer pengar in i stiftelsen?

Vet inte riktigt hur dom gör, men oavsett var det inte föräldrarna som drev sin son till självmord och vad dom väljer att göra med hans förmögenhet dom ärvde är väll upp till dom oavsett?
Citera
2025-12-18, 10:00
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swed007
Någon som har möjlighet eller lust att få tag på alla bilagor? Så vi alla kan ta del och läsa bevisen.

Varför mailar du inte själv?
Citera
2025-12-18, 10:02
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Aviciis föräldrar, Anki Lidén och Klas Bergling skall iallafall inte klaga på dålig ekonomi.

Föräldrar tog ut cirka 165 miljoner i aktieutdelning enligt senaste deklarationer.

Knappast så att pengar föräldrarna tar ut privat går in i en stiftelse, varför skulle de först skatta på pengarna och sen skänka dem när de kan skänka dem från bolaget direkt istället?
Citera
2025-12-18, 10:04
Medlem
riktigamannen95s avatar
Oavsett vad man tycker om själva stämningen är det ju trots allt väldigt märkligt hur lite transparens Tim Bergling Foundation uppvisar externt.
Citera
2025-12-18, 11:10
Avstängd
Tanachs avatar
Att AP ibland försökte ta ansvar suddar inte ut nästan tio års press, kontroll och kommersiell styrning. Det är som att tända eld på ett hus och sedan vilja ha beröm för att man ringde brandkåren.

Att han någon gång försökte lindra stressen betyder inte att hans roll i det stora hela var ansvarstagande. Man måste se helheten: nästan ett decennium av ständig press, schemalagd kontroll och kommersiell styrning – ett klimat som AP var med och skapade, höll vid liv och tjänade på.

Att han senare försökte backa eller “ta hand om” TB säger mest hur illa det redan gått. Nej, han är inte ensam ansvarig för slutet, men det är heller inte rättvist att beskriva honom som någon som gjorde sitt bästa, när mycket av det som bröt ner TB byggdes upp under hans ledning.

Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Den bevisföring AP lyfter fram pekar på att tagit ett långt mycket större ansvar för TB:s hälsa än han fått credd för tidigare och att det är KB som framför allt pushat på av ekonomiska skäl.

AP kan mycket väl visat på enorm omognad och till och med varit en dålig manager till en person med psykiska hälsoproblem, men han är knappast ensam om att ha pushat TB. Och självklart inte ansvarig för hans död.
Citera
2025-12-18, 11:27
Avstängd
Tanachs avatar
Jag tror att AP försöker casha ut nu. Idol-stolen ger varken status eller respekt längre och han vet att hans storhetstid är förbi. Nu handlar det mest om att klamra sig fast vid rampljuset och krama ur det sista av varumärket Avicii.
Citera
2025-12-18, 11:29
Avstängd
Tanachs avatar
AP försöker casha ut nu – Idol-stolen ger varken status eller cash längre och han vet att Avicii-eran är över. Nu klamrar han sig fast vid rampljuset för att krama ur det sista ur varumärket.
Citera
2025-12-18, 11:36
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Att AP ibland försökte ta ansvar suddar inte ut nästan tio års press, kontroll och kommersiell styrning. Det är som att tända eld på ett hus och sedan vilja ha beröm för att man ringde brandkåren.

Att han någon gång försökte lindra stressen betyder inte att hans roll i det stora hela var ansvarstagande. Man måste se helheten: nästan ett decennium av ständig press, schemalagd kontroll och kommersiell styrning – ett klimat som AP var med och skapade, höll vid liv och tjänade på.

Att han senare försökte backa eller “ta hand om” TB säger mest hur illa det redan gått. Nej, han är inte ensam ansvarig för slutet, men det är heller inte rättvist att beskriva honom som någon som gjorde sitt bästa, när mycket av det som bröt ner TB byggdes upp under hans ledning.

Det är ointelligent att inte kunna ta in fler eller nya perspektiv.

Jag tror att TB var mycket, mycket svår att arbeta med och att mycket av hans mående orsakades av hur han själv förhöll sig till commitments han gjort. Det är tydligt att TB körde sitt eget race och att AP i egenskap av manager fick vara den som fick täcka upp för när TB inte lyckades leverera på sådant han själv hade valt att göra. När hans rykte i branschen höll på att gå i kras behövde han en syndabock och då fabricerades berättelsen om det var AP som pressade honom utifrån girighet.
Citera
2025-12-18, 12:08
Avstängd
Tanachs avatar
Alla stora stjärnor är svåra att hantera – Mariah Carey med utbrott, Michael Jackson med excentriciteter, Madonna med kontrollbehov. Det är inget unikt med TB och det är en usel ursäkt för att vifta bort managements ansvar.

Din poäng faller platt: TB:s "egna race" frikänner inte AP från tio års systematisk press. Fakta: 800 flyg 2012-2014, pankreatit efter Vegas 2012, turnéstopp Australien 2013 för utmattning. AP:s schemalagda kontroll och giriga jakt på hits som "Wake Me Up" byggde bomben.

Nu stämmer AP familjen på miljoner för "orättmätiga påståenden" – klassiskt casha-ut-drag från en manager som tappat greppet. Manager skyddar artisten, inte stämmer efteråt för att täcka misslyckanden. "Fabricerad syndabock"? Blunda inte för helheten. Granska managerns ansvar istället för att skylla på den som bröts ner.

Citat:
Det är ointelligent att inte kunna ta in fler eller nya perspektiv.

Jag tror att TB var mycket, mycket svår att arbeta med och att mycket av hans mående orsakades av hur han själv förhöll sig till commitments han gjort. Det är tydligt att TB körde sitt eget race och att AP i egenskap av manager fick vara den som fick täcka upp för när TB inte lyckades leverera på sådant han själv hade valt att göra. När hans rykte i branschen höll på att gå i kras behövde han en syndabock och då fabricerades berättelsen om det var AP som pressade honom utifrån girighet.
Citera
2025-12-18, 12:39
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Eftersom att TB levde när den första dokumentären producerades och sändes, och alltså har godkänt den, tror jag att AP fick bli syndabock för att TV hamnat på glid för att det var enklast så. Lättare för både TB, KB och vännerna att skylla på någon utomstående än på exempelvis eget dåligt omdöme och oförmåga att kunna hjälpa TB. (Jag tycker dock verkligen inte att vännerna ska klandras för någonting, de gjorde vad de kunde.)

Tycker uppgiften om att KB var den som motsatte sig en intervention är mest beklämmande här, eftersom att han tidigare gått ut i intervjuer och sagt att han var med och initierade den. Den här uppgiften kommer alltså från två håll, både från AP och från vännen SE.
Jag har alltid tyckt att det var konstigt att Tim godkände True stories... Han såg väl lika tydligt som alla andra att all skuld för hans dåliga mående riktas mot Ash. Men kanske hade inte Tim lust att ta eget ansvar för sin dåliga hälsa?
Citat:
AP:s ansvar försvinner inte bara för att han tappade kontakten mot slutet. Nästan tio års beslut, press, struktur och kontroll påverkar en människa långt efter sista mejlet. Att hänvisa till “sista två åren” är bara ett sätt att slippa prata om det långsiktiga ansvaret.

Citat:
Visst har alla ett eget ansvar, men det betyder inte att allt som hände innan plötsligt inte spelar någon roll. Nästan tio års stress, press och kontroll sätter sina spår – det försvinner inte bara för att samarbetet tog slut.

Att säga “det var ju två år senare” är att blunda för hur djupt problemen redan satt. Det är lätt att skylla på personen själv i efterhand, men hela systemet runt honom pressade honom för hårt, för länge.
Absolut håller jag med dig om att tio års press inte försvinner hur som helst. Men man kanske inte ska glömma bort att Tim mådde psykiskt dåligt långt innan han träffade Ash. Det var ju nånstans runt 2008-09 som han skrev på Flashback om hur han mådde och det var ju inte som en människa med god mental hälsa.

Systemet må ha pressat honom för hårt, men Tim själv hade ju kunnat tacka nej till möjligheten att bli stenrik, supa skallen och kroppen i bitar, åka ut i djungeln och ta droger, göra drogöverdoser under pågående turné osv. Allt det tydde så klart på en människa som inte var på topp psykiskt. Jag tror att den där långa tysta meditationen över flera dagar i Oman var spiken i kistan. Utan den hade det nog gått bra. Men tyst meditation kan driva folk som mår psykiskt dåligt in i psykoser. Det har inte med Ash att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Oxfond
Det är tydligt att stollen Ash har levt för länge i L.A med kokain och horor, och umgåtts med människor som lever på stämningar. Om Ash varit en gnutta smart så borde han skrivit en bok och berättat sin historia, om det är upprättelse som är tanken med detta spektakel.

Jag tror också att det hade varit bättre att skriva en bok, alla skulle ha läst den. Men då hade å andra sidan dödsboet stämt skiten av honom, så jag tror att domstol kanske är enda sättet för Ash att få fram sin sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Vet inte riktigt hur dom gör, men oavsett var det inte föräldrarna som drev sin son till självmord och vad dom väljer att göra med hans förmögenhet dom ärvde är väll upp till dom oavsett?
Hur vet du vad föräldrarna gjorde och inte gjorde?! Pappa Klas höll ju i bankboken, hur tror du det känns för en snart 30-åring?
Ingen drev Tim till självmord mer än de mörka tankar som kom upp av att sitta flera dagar i tyst meditation i stekhet sol utan att äta och dricka i Oman. Det kan driva vem som helst till vanvett. Han gjorde ju ett första självmordsförsök i Oman, blev hindrad, och fortsatte sen med tyst meditation tills han lyckades ta livet av sig. Det kunde sorgligt nog inte slutat på annat sätt...
Citera
2025-12-18, 12:49
Avstängd
Tanachs avatar
Du (Citronfrommage) skyller allt på TB:s fester och val – men managerns jobb är att skydda artisten, inte köra 800 flyg och pressa tills allt rasar. Psykisk ohälsa från 2008? Ja, men AP:s giriga scheman förvärrade det i åratal.

Meditationen i Oman var droppen, inte orsaken. Systemet med AP i spetsen hade redan slitit sönder honom. Föräldrarna med bankboken? TB var 28 – managern styrde turnéhelvetet.

Idol-stolen ger inte glädje längre – nu stämmer han familjen på miljoner för "orättmätiga påståenden". Klassiskt casha-ut från en som tappat greppet.

Citat:
Är bara att höra av sig till Stockholms tingsrätt och begära ut aktbilagorna om du vill se vad det står i dem, de är offentlig handling så man behöver inte vänta på att ärendet avgörs.

Tror också det var full dagsiverksamhet som pågick. Verkar som att många av hans polare hängde med på turnéer och ”jobbade” för honom, men att det blev lite väl mycket fest för någon som kanske inte förstod att han trots allt behövde jobba på riktigt också.

Eftersom att TB levde när den första dokumentären producerades och sändes, och alltså har godkänt den, tror jag att AP fick bli syndabock för att TV hamnat på glid för att det var enklast så. Lättare för både TB, KB och vännerna att skylla på någon utomstående än på exempelvis eget dåligt omdöme och oförmåga att kunna hjälpa TB. (Jag tycker dock verkligen inte att vännerna ska klandras för någonting, de gjorde vad de kunde.)

Tycker uppgiften om att KB var den som motsatte sig en intervention är mest beklämmande här, eftersom att han tidigare gått ut i intervjuer och sagt att han var med och initierade den. Den här uppgiften kommer alltså från två håll, både från AP och från vännen SE.

Citat:
Ursprungligen postat av Oxfond
Det är tydligt att stollen Ash har levt för länge i L.A med kokain och horor, och umgåtts med människor som lever på stämningar. Om Ash varit en gnutta smart så borde han skrivit en bok och berättat sin historia, om det är upprättelse som är tanken med detta spektakel.

Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie

Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Jag har alltid tyckt att det var konstigt att Tim godkände True stories... Han såg väl lika tydligt som alla andra att all skuld för hans dåliga mående riktas mot Ash. Men kanske hade inte Tim lust att ta eget ansvar för sin dåliga hälsa?

Absolut håller jag med dig om att tio års press inte försvinner hur som helst. Men man kanske inte ska glömma bort att Tim mådde psykiskt dåligt långt innan han träffade Ash. Det var ju nånstans runt 2008-09 som han skrev på Flashback om hur han mådde och det var ju inte som en människa med god mental hälsa.

Systemet må ha pressat honom för hårt, men Tim själv hade ju kunnat tacka nej till möjligheten att bli stenrik, supa skallen och kroppen i bitar, åka ut i djungeln och ta droger, göra drogöverdoser under pågående turné osv. Allt det tydde så klart på en människa som inte var på topp psykiskt. Jag tror att den där långa tysta meditationen över flera dagar i Oman var spiken i kistan. Utan den hade det nog gått bra. Men tyst meditation kan driva folk som mår psykiskt dåligt in i psykoser. Det har inte med Ash att göra.

Jag tror också att det hade varit bättre att skriva en bok, alla skulle ha läst den. Men då hade å andra sidan dödsboet stämt skiten av honom, så jag tror att domstol kanske är enda sättet för Ash att få fram sin sanning.

Hur vet du vad föräldrarna gjorde och inte gjorde?! Pappa Klas höll ju i bankboken, hur tror du det känns för en snart 30-åring?
Ingen drev Tim till självmord mer än de mörka tankar som kom upp av att sitta flera dagar i tyst meditation i stekhet sol utan att äta och dricka i Oman. Det kan driva vem som helst till vanvett. Han gjorde ju ett första självmordsförsök i Oman, blev hindrad, och fortsatte sen med tyst meditation tills han lyckades ta livet av sig. Det kunde sorgligt nog inte slutat på annat sätt...
Citera
2025-12-18, 14:29
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage

Hur vet du att dom häll i bankboken? Sluta snacka skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in