Citat:
Ursprungligen postat av
riktigamannen95
Eftersom att TB levde när den första dokumentären producerades och sändes, och alltså har godkänt den, tror jag att AP fick bli syndabock för att TV hamnat på glid för att det var enklast så. Lättare för både TB, KB och vännerna att skylla på någon utomstående än på exempelvis eget dåligt omdöme och oförmåga att kunna hjälpa TB. (Jag tycker dock verkligen inte att vännerna ska klandras för någonting, de gjorde vad de kunde.)
Tycker uppgiften om att KB var den som motsatte sig en intervention är mest beklämmande här, eftersom att han tidigare gått ut i intervjuer och sagt att han var med och initierade den. Den här uppgiften kommer alltså från två håll, både från AP och från vännen SE.
Jag har alltid tyckt att det var konstigt att Tim godkände True stories... Han såg väl lika tydligt som alla andra att all skuld för hans dåliga mående riktas mot Ash. Men kanske hade inte Tim lust att ta eget ansvar för sin dåliga hälsa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tanach
AP:s ansvar försvinner inte bara för att han tappade kontakten mot slutet. Nästan tio års beslut, press, struktur och kontroll påverkar en människa långt efter sista mejlet. Att hänvisa till “sista två åren” är bara ett sätt att slippa prata om det långsiktiga ansvaret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tanach
Visst har alla ett eget ansvar, men det betyder inte att allt som hände innan plötsligt inte spelar någon roll. Nästan tio års stress, press och kontroll sätter sina spår – det försvinner inte bara för att samarbetet tog slut.
Att säga “det var ju två år senare” är att blunda för hur djupt problemen redan satt. Det är lätt att skylla på personen själv i efterhand, men hela systemet runt honom pressade honom för hårt, för länge.
Absolut håller jag med dig om att tio års press inte försvinner hur som helst. Men man kanske inte ska glömma bort att Tim mådde psykiskt dåligt långt innan han träffade Ash. Det var ju nånstans runt 2008-09 som han skrev på Flashback om hur han mådde och det var ju inte som en människa med god mental hälsa.
Systemet må ha pressat honom för hårt, men Tim själv hade ju kunnat tacka nej till möjligheten att bli stenrik, supa skallen och kroppen i bitar, åka ut i djungeln och ta droger, göra drogöverdoser under pågående turné osv. Allt det tydde så klart på en människa som inte var på topp psykiskt. Jag tror att den där långa tysta meditationen över flera dagar i Oman var spiken i kistan. Utan den hade det nog gått bra. Men tyst meditation kan driva folk som mår psykiskt dåligt in i psykoser. Det har inte med Ash att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oxfond
Det är tydligt att stollen Ash har levt för länge i L.A med kokain och horor, och umgåtts med människor som lever på stämningar. Om Ash varit en gnutta smart så borde han skrivit en bok och berättat sin historia, om det är upprättelse som är tanken med detta spektakel.
Jag tror också att det hade varit bättre att skriva en bok, alla skulle ha läst den. Men då hade å andra sidan dödsboet stämt skiten av honom, så jag tror att domstol kanske är enda sättet för Ash att få fram sin sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av
GregerAfGyllenstie
Vet inte riktigt hur dom gör, men oavsett var det inte föräldrarna som drev sin son till självmord och vad dom väljer att göra med hans förmögenhet dom ärvde är väll upp till dom oavsett?
Hur vet du vad föräldrarna gjorde och inte gjorde?! Pappa Klas höll ju i bankboken, hur tror du det känns för en snart 30-åring?
Ingen drev Tim till självmord mer än de mörka tankar som kom upp av att sitta flera dagar i tyst meditation i stekhet sol utan att äta och dricka i Oman. Det kan driva vem som helst till vanvett. Han gjorde ju ett första självmordsförsök i Oman, blev hindrad, och fortsatte sen med tyst meditation tills han lyckades ta livet av sig. Det kunde sorgligt nog inte slutat på annat sätt...