Citat:
Ursprungligen postat av
easydor
Det andra var inne på att undervisning måste individualiseras i högre grad än i dag. Han menade att när läraren står & föreläser inför en klass så har den duktigaste fjärdedelen redan koll på vad han lär ut & sitter uttråkade, medan den svagaste fjärdedelen har tappat tråden & inte kan hänga med.
Undervisning ska ske i grupp enligt Skollagen. Individualisering är en flopp. Den bästa lösningen är att nivågruppera elever, men det får man inte heller göra. Lärarna vet hur och vad de behöver göra, men politikerna vill inte att det ska vara så. De vill att undervisningen anpassas efter den svagaste i klassen.
Citat:
Ursprungligen postat av
easydor
Det ena snillet föreslog att utbildning främst ska fokusera på att vi ska lära oss/upptäcka nya saker, i stället för att det, i första hand ska leda till en anställning.
Det kallas allmänbildning. Den är numera borta. Politikerna vill inte att människor ska utvecklas utan att det leder till en ekonomisk tillväxt direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
easydor
Vad gäller individanpassad undervisning har jag själv erfarenhet från all dom där fjärdedelarna i klassen. Ibland var man så uttråkad att man höllpå att svimma när lärar'n stod & babblade självklarheter, ibland hängde man inte med det minsta.
Vad anser panelen? Viktigaste uppgift: drillas till duktiga löneslavar eller ges högre allmän kunskapsnivå i första hand? & är dagens skola för kollektivistisk?
Lärarna ska kunna ställa krav på elever, inte tvärtom. Jag har varit med om att elever på gymnasienivå kräver att jag ska gå igenom matten på mellanstadienivå trots att jag inte undervisar dem i matte. Kurserna/årskurser/ämnes nivåer måste bygga på varandra - matte 1 och kemi 1 är för det mesta repetition av högstadiet, det är klart att det är tråkigt för elever som hade lärt sig i högstadiet, och för läraren också eftersom man tvingas repetera massor från en lägre nivå.
Allmänbildning i all ära, men en del behöver drillning till en yrkesutbildning för att kunna fungera i och bidra till ett samhälle.