Citat:
Ursprungligen postat av
ImovaneKungen
Menar du när man tar stimulanter från gatan eller apoteket som man får för ADHD? Av "Gatu tjack" blir jag rätt skön/lugn och så, men det spårar ofta ur. På ADHD medicinen i förskriven dos blir jag bara balanserad/fokuserad och mer funktionell. Kan säga att få ADHD på papper och medicin är ett enormt mycket bättre beslut än att självmedicinera. Självmedicinering lider enbart till ett helvete för dem flesta. Om jag jämför med andra, mja skulle säga att om min syster som inte har adhd skulle ta min dos så skulle hon bli speedad inte kunna sova på 48h. Så man kan säga att med gatu tjack visst det är ett rus...ADHD medicin är vad det låter medicin

man blir långt ifrån påtänd om man är inställd på rätt dos och har diagnosen. Det är en myt att folk med ADHD som får en förskriven normal dos blir påtända...det stämmer inte för fem öre!
Jag vet ingen med diagnosen ADHD som blir pangad på sin medicinering (D-amfetamin) - oavsett mängd. Biverkningarna kickar in långt före ett eventuellt rus och det är aldrig värt det. Däremot har jag erfarit individer med aktivt missbruk på bredare front som verkligen uppskattar sitt ”lagliga knark” som en riktigt stabil bas att stå på. Dessa rekommenderar inte sällan att krossa och snorta medicinen trots att det inte skall göra någon skillnad.
Att diagnosen innebär att man är resistent mot amfetamin i stort - alltså även L-amfetamin (gatutjack) stämmer inte heller enligt mina erfarenheter. Riktigt rent L-amfetamin biter på alla vågar jag påstå. Själv har jag dock tagit 30 mg Oxycodon (på recept) utan att bli det minsta skön och det ska vara lika omöjligt som min utsaga ovan så osvuret är bäst antar jag
Så gissar att vi är eniga - att mikrodosera gatutjack är omöjligt om syftet är att medicinera ADHD och inte att bli speedad.