2025-12-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Min första tanke var att Tintin från de gamla ljudbanden var död. Sedan googlade jag och insåg att Tintins röst spelades av Tomas Bolme som dog för flera år sedan. Då blev jag ledsen och kände mig gammal.

Det är inte många kvar nu. Inte av de riktiga kändisarna, åtminstone. Helge Skoog, Tomas Bolme, Lill-Babs, Lasse Berghagen, Arne Weise, Arne Hegerfors, Sven Melander, Jon Skolmen osv. Folk som faktiskt spelade någon roll och var kända på riktigt. Jag vet inte vem Idol-Jonas är, eller vad fan de heter numera. Man scrollar soiala medier och ser någon random neger som kallar sig Kaicenat och har hundra miljoner följare. Vem fan är det?

Jag tänkte samma, kanske har med åldern att göra.

Dom riktiga konstnärerna börjar gå ur tiden. Dom som kunde sitt hantverk och var erkända för det, inte för att det varit en massa skandaler eller för att dom vräkte ut hela livet på sociala medier.

Vila i frid Helge, du kommer vara saknad
Citera
2025-12-15, 17:40
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Min första tanke var att Tintin från de gamla ljudbanden var död. Sedan googlade jag och insåg att Tintins röst spelades av Tomas Bolme som dog för flera år sedan. Då blev jag ledsen och kände mig gammal.

Tomas Bolme lever, däremot dog hans syster för ett antal år sen.
Citera
2025-12-15, 17:42
Medlem
utforskarens avatar
För mig är han mest bekant från Skrotnisse, Ture Sventon, Parlamentet och Halv åtta hos mig.

Trist att han inte finns kvar, men han uppnådde iallafall en värdig ålder, och en värdig karriär.
Citera
2025-12-15, 17:43
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Han dog väl av ålder? 87 år gammal.

Mer intressant är väl om han kände Lars Mortimer, skaparen av Hälge, historien om en älg med samma namn som bor i en sko(o)g.

Hur dör man av enbart ålder?

Det finns 100-åringar som är i betydligt bättre skick än många 80-åringar.
Senast redigerad av Tuor 2025-12-15 kl. 17:49.
Citera
2025-12-15, 17:44
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Googlade igen. Ja, tydligen. Jag har ett bestämt minne att Tomas Bolme dog för typ två år sedan. Men tydligen inte. Agneta måste ha dött för minst femton år sedan, känns det som.
Citera
2025-12-15, 17:54
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
En sån där mellanmjölksskådis som syntes överallt och man kände igen utan att veta vem han var.
Nja, jag tycker du är en smula orättvis. Helge var bättre än mellanmjölk. Hans kommentarer till det där idiotiska programmet på fyran när folk går hem till varandra och äter middag var stundtals mycket fyndiga. Karln var över genomsnittet rolig helt enkelt.

Vila i frid Helge.
Citera
2025-12-15, 17:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Han snattade. Jag jobbade i butik för många herrans år sedan och alla som jobbade i butiken visste att han snattade.
Citera
2025-12-15, 17:57
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nja, jag tycker du är en smula orättvis. Helge var bättre än mellanmjölk. Hans kommentarer till det där idiotiska programmet på fyran när folk går hem till varandra och äter middag var stundtals mycket fyndiga. Karln var över genomsnittet rolig helt enkelt.

Vila i frid Helge.
Jag menar inte som nedlåtande, han var en sån som fanns där varje dag som man tog för givet utan att han stack ut. Jag har inte sett matprogrammet, eller Ture Sventon, men jag känner igen honom hur bra som helst men innan idag hade jag inte kunnat säga vad han hette.
Citera
2025-12-15, 17:58
Medlem
Vila i frid Helge, du var en uppskattad människa och skådespelare.

Min generation förknippar väl honom främst med Ture Sventon, rollen i Xerxes och rösten i livstilsprogrammet Halv åtta hos mig.

Jag kanske minns fel, rätta mig gärna, men jag har för mig att han själv gick ut i media och berättade att han "stalkat" en kvinna han var intresserad av....? Det var inga farliga saker utan mer att han hade haft svårt att avsluta kontakten och kanske ringt några för många gånger.
Citera
2025-12-15, 18:13
Medlem
TriggerDisciplines avatar
Citat:
Det är ungefär så jag minns honom också. Sen medverkade han väl i en del humorprogram på 80-talet också. Eller är det Per Eggers jag tänker på nu?!

Ja, du tänker på Per Eggers, känd för sketcher med bland annat Johannes Brost.

Per Eggers lever ett mycket behagligt pensionärsliv, med dagliga besök på det trivsamma stamkaféet, där han läppjar på kaffe, läser papperstidningar, ögnar igenom manuskripsförfrågningar och samspråkar med vänner.
Citera
2025-12-15, 18:31
Medlem
Jordgubbes avatar
En annan typ av humor. Den innan ironi, hån och pinsamma underbältetskämt som peak'ade några år senare.
https://www.youtube.com/watch?v=R39SbLxISfE (1987)

PS. Och förresten sitter nämnde Per Eggers i publiken.
Citera
2025-12-15, 18:31
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:

Var väl hon som var Drutten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in