2025-12-15, 09:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Förmödligen är Edens lustgård en myt som redaktörer lyft in i den bibliska kanon över tid, då den skiljer sig en del p g a sin antropomorfistiska tanke om Gud som sedan ses väldigt sällan (Job är väl, om jag minns rätt, den enda andra berättelse senare där Gud tycks ta en slags form som faktiskt har en slags fysisk form).
Min gissning är att när man började sammanställa Bibeln så var det olika folk med olika religiösa traditioner och olika skapelsemyter och eftersom de som skrev ned Bibeln inte visste vilken som var sann och inte ville stöta sig med någon så inkluderade de helt sonika båda. Ett typiskt kommittéjobb.

Det som är uppenbart är i alla fall att de var män. Kvinnor är bara egendom i den mån de alls nämns.
Citera
2025-12-15, 09:44
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Min gissning är att när man började sammanställa Bibeln så var det olika folk med olika religiösa traditioner och olika skapelsemyter och eftersom de som skrev ned Bibeln inte visste vilken som var sann och inte ville stöta sig med någon så inkluderade de helt sonika båda. Ett typiskt kommittéjobb.

Det som är uppenbart är i alla fall att de var män. Kvinnor är bara egendom i den mån de alls nämns.
Ja, judiska forskare tror ju att Genesis kan ha upp mot tio olika källor som sammanställts. Då man räknar med att de framställts i ett spann av 3-500 år får man förmoda att det är starka orala traditioner från människor av många bakgrunder som återfinns som speglande i slutresultatet.

Vi vet ju att Noas ark är en ark(hehe)etypisk berättelse som även återfinns i andra kontexter t ex. Så det vore märkligt om inte berättelsen om människans uppkomst har liknande beröringspunkter.
Citera
2025-12-15, 09:52
Medlem
Skapelseprocessen och berättelsen om Adam och Eva är orättvisa mot kvinnor.

Skulle kvinnorna känna sig mer delaktiga och få en mer viktig roll ,så borde denna skapelseberättelse skrivas om så kvinnor och män var tillsammans ansvariga för skapelsen.

Båda borde också vara ansvarig för misstagen inte bara Eva ,det blir lite så att män får en tendens att skylla på kvinnan eftersom det står i Bibeln. Kvinnor känner sig nedvärderade och tycker inte det stämmer.

Kyrkan borde göra en modernare framställning så både män och kvinnor har något att vinna på skapelseprocessen inte framhålla någon som bättre.
Citera
2025-12-15, 09:57
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper

Skulle kvinnorna känna sig mer delaktiga och få en mer viktig roll ,så borde denna skapelseberättelse skrivas om så kvinnor och män var tillsammans ansvariga för skapelsen.

Båda borde också vara ansvarig för misstagen inte bara Eva ,det blir lite så att män får en tendens att skylla på kvinnan eftersom det står i Bibeln. Kvinnor känner sig nedvärderade och tycker inte det stämmer.

Kyrkan borde göra en modernare framställning så både män och kvinnor har något att vinna på skapelseprocessen inte framhålla någon som bättre.

Bör man inkorperera jämställdhet i Bibeln för att det ska kännas bättre hos kvinnor?
Citera
2025-12-15, 10:37
Medlem
Merwinnas avatar
Adam lät sig övertalas ja, han borde ha stått fast. Så båda gjorde fel. Men den värsta skurken var Ormen.

Jag har aldrig gillat den berättelsen, för jag tycker att det är viktigt att skaffa sig kunskap. Känns konstigt att Skaparen skulle ha velat att vi skulle bli kvar i fåkunnighet? Varför fick vi i så fall våra stora hjärnor, som skiljer oss från djuren? Han hade ju kunnat stanna vår utveckling vid något slags apmänniska.
Citera
2025-12-15, 10:41
Medlem
Först skapade Gud, Adam o Lilith, o de var varandras jämlikar!

Sen händer ngt o Gud vill att Lilith ska underordna sig mannen o hon vägrar o förvisas ut ur paradiset.

Därefter skapas Eva som underordnad till mannen.

Personlig reflektion: Då jag är en man! så älskar jag alla dessa Lilithar som är starka, självständiga kvinnor som ff vandrar på denna jord. De tar för sig av vad livet erbjuder.
Citera
2025-12-15, 11:51
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper

Ja, Adam gjorde misstaget att lyssna på Eva.

Sen gick det snabbt utför.
Citera
2025-12-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Bör man inkorperera jämställdhet i Bibeln för att det ska kännas bättre hos kvinnor?

Jo det vore bra.

Bibeln Gamla Testamentet kommer från en helt annan tid och område.

Troligtvis var kvinnorna på gränsen till slavar och fick inget eller lite ansvar för sin situation. Att säga att det var kvinnornas fel i det sammanhanget är mer att man rättfärdigar att de inte fick bestämma något.

Dessutom motiverar det feminister , de ser en orättvisa.
Citera
2025-12-15, 14:17
Medlem
BernardLoutres avatar
Om Gud var så djävla smart, varför skapade han då Ormen?
Citera
2025-12-15, 14:52
Avstängd
kyrkstockens avatar
Många inlägg är roliga utan att det är avsikt.

Men varför gå in i en tråd om skapelseberättelsen och skriva typ "gud finns inte, det är bara påhitt"

Jag brukar inte gå in i ämnet jag är helt ointresserad av. Har nog aldrig gått in i en tråd om kemi eller fysik eller bianca wahlgren. Det är ju ungefär som om jag skulle gå in i wahlgrenstrådar och skriva "hon är tjock".

Vad innebär historien om edens lustgård blir ju en intellektuell lek i alla fall. TS behöver inte tro på gud för att ställa frågan.

Jag tror det är en berättelse om kvinnans natur. Men ingen berättelse jag funderat över eller tillämpar i mitt möte med kvinnor "det vet man ju hur kvinnor är som lyssnade på ormen och gav adam äpplet att äta".

Dessutom fick ju Eva och alla efterlevande straff nog. Inte skall jag lägga lök på laxen.

Till kvinnan [Herren Gud] sade: ”Jag skall storligen föröka din möda i barnafödandet; med smärta skall du föda barn.”
Citera
2025-12-15, 14:54
Medlem
53....so whats avatar
Men va faan e de ni diskuterar?

Att människor i alla kulturer haft en egen skapelseberättelse kan vi nog vara över ens om, oavset var på vår planet vi bor. De flesta är dock helt olika, den ene mer fantastisk än den andra.

Att en del av dessa har överlevt tydligare än andra beror på att de har haft förmånen att kunna skriva ner den, eller ritat, på stenar grottväggar o.s.v.

Sedan den moderna människan började bebo större samhällen och de fick diskutera fritt kom man fram till myter som man gemensamt anammade och som i deras samhälles blev ett stöd för att kunna leva tillsammans. Vilket oxå skrevs ner och fördes vidare i generationer.
Här uppstog härskarklasser som utnyttjade detta för egen vinning o.s.v.
Att bemästra eller skrämma de övriga till underkastelse om ni så vill.

All religion uppstår ur samma gamla myter, en del blir komplexa och biter sig fast för att foket inte vågade stå upp mot makten. För det är detta som det handlar om. MAKT.

Ingen tror väl på riktigt att Skapelseberättelsen kan finnas nerskriven som om nån varit med om detta och skulle kunna återberättas. Då skulle ju detta vara i närtid om man jämför med hur länge den "moderna människan" har funnits på vår planet, som är 300.000 år.

Ni kristna eller vad ni nu är har tappat det totalt.
Citera
2025-12-15, 19:32
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Sverige brukade vara ett paradis.
Tills kvinnorna fick makten över landet och tog in fienden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in