2025-12-14, 18:10
Bannlyst
ja så står det när man aktiverar wifi-samtal på min telefon med android 14

i övrigt så har den telia så det går att ringa utan att ha den aktiverad.

men hursomhelst så verkar det vara det bakomliggande syftet med att man framöver bara ska kunna ringa wifi samtal.
myndigheterna och google vill veta vad du säger och vart du befinner dig.

och man säljer in detta som att man ska kunna surfa på nätet medans man pratar telefon.

och det kunde man ju ändå innan med 4g telefonerna.

vad tänker ni kring detta?
Citera
2025-12-14, 18:18
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskback-forum
ja så står det när man aktiverar wifi-samtal på min telefon med android 14

i övrigt så har den telia så det går att ringa utan att ha den aktiverad.

men hursomhelst så verkar det vara det bakomliggande syftet med att man framöver bara ska kunna ringa wifi samtal.
myndigheterna och google vill veta vad du säger och vart du befinner dig.

och man säljer in detta som att man ska kunna surfa på nätet medans man pratar telefon.

och det kunde man ju ändå innan med 4g telefonerna.

vad tänker ni kring detta?
Din position är redan känd för operatören så fort telefonen är på, via mobilmaster, timing advance och nätregistrering. Wi-Fi-samtal ändrar inte det i någon principiell mening. GPS, Bluetooth, appar, Android/iOS-systemtjänster och basbandsmodemet gör redan jobbet långt innan du slår på “Wi-Fi calling”.

Wi-Fi-samtal finns av en enkel anledning: täckning inomhus och samtalskvalitet, inte massövervakning. Det är därför operatörer älskar det i källare, betonghus och glesbygd.

Integriteten försvann inte när du slog på Wi-Fi-samtal, den försvann när du slog på telefonen.
Citera
2025-12-14, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Din position är redan känd för operatören så fort telefonen är på, via mobilmaster, timing advance och nätregistrering. Wi-Fi-samtal ändrar inte det i någon principiell mening. GPS, Bluetooth, appar, Android/iOS-systemtjänster och basbandsmodemet gör redan jobbet långt innan du slår på “Wi-Fi calling”.

Wi-Fi-samtal finns av en enkel anledning: täckning inomhus och samtalskvalitet, inte massövervakning. Det är därför operatörer älskar det i källare, betonghus och glesbygd.

Integriteten försvann inte när du slog på Wi-Fi-samtal, den försvann när du slog på telefonen.
jo det vet man ju sedan länge.

men nu verkar det vara ett nytt central system eller något.
är det för palantirs skulle måntro?
Citera
2025-12-14, 20:16
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
jo det vet man ju sedan länge.

men nu verkar det vara ett nytt central system eller något.
är det för palantirs skulle måntro?

Vad pratar du om? Vad är central system för nåt som förändrar det som redan varit i många många år?
Citera
2025-12-14, 20:40
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
till exempel så har vi många myndigheter så det blir lite som att den högra handen vet inte vad den vänstra handen gör.

nu tar de på förstoringsglasögonen och stoppar upp båda händer i arslet på dig och gräver samtidigt, de både ser och känner med båda händer.

har du hört talas om palantir?

all info finns redan men det är jobbigt för dem att samla in den från alla olika ställen när man ska bevaka en hel befolkning i realtid.
Du blandar ihop två saker: Wi-Fi-samtal ändrar inget i datainsamlingen, och Palantir är ett analysverktyg som jobbar med redan insamlad data. Det är inte ett nytt “centralt system” som magiskt suger ut info ur din telefon. Om någon vill kartlägga dig i realtid behövs varken Wi-Fi-samtal eller Palantir, det räcker att mobilen är på.
Citera
2025-12-14, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Du blandar ihop två saker: Wi-Fi-samtal ändrar inget i datainsamlingen, och Palantir är ett analysverktyg som jobbar med redan insamlad data. Det är inte ett nytt “centralt system” som magiskt suger ut info ur din telefon. Om någon vill kartlägga dig i realtid behövs varken Wi-Fi-samtal eller Palantir, det räcker att mobilen är på.
google brukade inte få platsinfo när jag ringer ett samtal. inte heller operatören.
det ska de få med wifi samtal.
det har jag aldrig godkänt.
jag har aldrig platsinfo på för jag är trött på google som fråga om jag vill recencera något ställe etc.

förmodligen ska allt loggas och sparas i dessa enorma elslukande datacenter som de ska pracka på oss.
allt sparas i realtid och palantir-ai'n skapar en profil över hela ditt liv på 1 sekund.
Citera
2025-12-15, 02:07
Medlem
Citat:
google brukade inte få platsinfo när jag ringer ett samtal. inte heller operatören.
det ska de få med wifi samtal.
det har jag aldrig godkänt.
jag har aldrig platsinfo på för jag är trött på google som fråga om jag vill recencera något ställe etc.

förmodligen ska allt loggas och sparas i dessa enorma elslukande datacenter som de ska pracka på oss.
allt sparas i realtid och palantir-ai'n skapar en profil över hela ditt liv på 1 sekund.
Vad är du rädd för när det gäller din position???
Den finns ju redan registrerad så fort du sätter på din mobil....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in