2025-12-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
Haha, upptäckte jag också precis och kom hit för att skriva. Där står mitt "riktiga" nummer fortfarande.

Jag kollade app permissions i Google play store vad jag ser så har Swish inte tillstånd att läsa användarens egna telefonnummer. Det kräver väl rättighet "read phone status and identity" so står I kategorin "Telephone". (D v s om man har på engelska som jag.)

Slutsatsen är att Swishappen inte kan märka om man byter sim.

Byte av nummer sköter man väl på banken. Om någon annan tar över telefonnumret så kan den personen koppla det till Swish.
Citera
2025-12-14, 14:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
Swish för företag är inte knutet till telefonnummer.

Citat:
Anslutna företag, föreningar och organisationer får ett unikt Swish-nummer. Numret är i sin tur kopplat till mottagarens betalkonto. Privatpersonen använder sin Swish-app för att göra betalningen och anger då Swish-nummer, belopp och eventuellt ett meddelande. Godkänd betalning sätts direkt in på kontot som är kopplat till Swish-numret.
https://www.swish.nu/faq/company/hur-fungerar-tjansten-for-foretag

För privatpersoner så kopplas ett telefonnr till ett bankkonto

Citat:
Anslut ditt telefonnummer till ditt bankkonto och gör det möjligt att betala i realtid - var som helst, när som helst.

https://www.swish.nu/privat

BankID (som inte är en statlig id-handling, utan ges ut av de största bankerna) är kopplat till en bank

Citat:
För att kunna skaffa ett BankID måste du ha ett svenskt personnummer, vara kund i någon av de banker som ger ut BankID och ha identifierat dig med en godkänd svensk ID-handling.

https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid
Citera
2025-12-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Great minds think alike!

Nåja. Det här är kanske råd du inte behöver. Men för säkerhets skull:

Personligen skulle jag inte använda Swish mer förrän det nya kontantkortet är på plats, och då ominstallera Swish med rätt nummer. (Edit: Eller det kanske räcker att byta telnummer i internetbanken?).

Visst, det funkar att skicka pengar med det gamla numret i Swish, men det skulle inte fungera om pengarna behövde återbetalas till dig. Oftast sker ju återbetalningar till samma nummer de kom från, och jag misstänker att företag tvekar eller rakt av vägrar skicka till annat nummer. Det kan se ut som bedrägeri eller penningtvätt...
Tack för tipset. Ja, det bör jag göra. Jag har ärende på stan imorgon så om sim-kortet jag väntar på kommer med posten imorgon ska jag titta in på banken och stämma av så att allt är korrekt framöver. Jag uppskattar ditt råd väldigt mycket.
Citera
2025-12-14, 14:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Swish kopplar bankkonto mot telefonnummer. Men inte nödvändigtvis telefonen swishappen är på.
BankID har ingen kopppling mot telnr.

Stämmer. Swishappen kan även finnas på en surfplatta eller liknande. Men appen måste vara kopplad till bankkonto och telefonnummer.
Citera
2025-12-14, 15:40
Medlem
StonedMonkeys avatar
Man kan skapa Swish med ett gammalt nummer, byta nummer och fortsätta använda det gamla fast det inte existerar eller har gått till en annan person, man kan säga att du "låser" nummret i swish med ditt BankID. Sen kan du logga in på vilken enhet du vill där du har bankID och ange nummret även fast det inte tillhör någon av dina enheter.
Citera
2025-12-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Visst, det funkar att skicka pengar med det gamla numret i Swish, men det skulle inte fungera om pengarna behövde återbetalas till dig. Oftast sker ju återbetalningar till samma nummer de kom från, och jag misstänker att företag tvekar eller rakt av vägrar skicka till annat nummer. Det kan se ut som bedrägeri eller penningtvätt...
Min erfarenhet är att det gamla numret fungerar lika bra åt båda hållen, så något tekniskt problem med återbetalning till samma nummer finns inte. Enda problemet är väl om företaget vill dubbelkolla manuellt genom att ringa eller skicka SMS till numret, och det inte går.

Mobilnumret fungerar som ett kontonummer för Swish, men har egentligen ingen koppling till mobiltelefonen efter att Swish-kontot skapats. Legitimering mot Swish sker med BankID, inte genom att bevisa ägarskap av telefonnumret. Det går bra att installera Swish på andra enheter utan telefonnummer eller med andra telefonnummer, enbart genom att uppge Swish-numret och identifiera sig med BankID.

När man byter mobilnummer bör man ändå registrera Swish för det nya numret och släppa det gamla, för annars blir det problem för en framtida ägare av mobilnumret som inte kommer att kunna registrera sig för Swish med det numret. Det kan också uppstå förvirring hos andra personer som tror att de har ditt Swish-nummer när de har ditt mobilnummer och vice versa, när dessa inte överensstämmer.
Citera
2025-12-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Min erfarenhet är att det gamla numret fungerar lika bra åt båda hållen...
Intressant. Jag antog att telefonnumret fungerade som adress, inte minst givet att det är det man anger när man swishar någon. Men det alltså egentligen inte längre ett telefonnummer utan "bara" ett Swishkontonummer.

Så fick man lära sig något nytt idag också.
Citera
2025-12-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Min erfarenhet är att det gamla numret fungerar lika bra åt båda hållen, så något tekniskt problem med återbetalning till samma nummer finns inte.
Jag kan intyga att detta stämmer och berätta att jag fick en återbetalning till mitt bankkonto via Swish innan jag kunde portera. Det kunde jag göra senare idag på eftermiddagen när nya simkortet från nya operatören kom med posten.
Citera
2025-12-24, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Man kan skapa Swish med ett gammalt nummer, byta nummer och fortsätta använda det gamla fast det inte existerar eller har gått till en annan person, man kan säga att du "låser" nummret i swish med ditt BankID. Sen kan du logga in på vilken enhet du vill där du har bankID och ange nummret även fast det inte tillhör någon av dina enheter.

Men man kan inte ha Swish på fler än en enhet va med samma nummer?

Behöver man inte tillgång till numret sen om man vill skaffa Swish med det numret på en ny enhet? Tänkte om det behövs någon SMS-bekräftelse eller liknande.

Om man har sitt gamla nummer kopplat till Swish fast man inte använder det längre för samtal etc, kan då numret aldrig gå till någon annan för att ringa och smsa med för att jag har det på swish?

Eller kan någon annan få numret men att dom aldrig kommer kunna ha swish på det pga att jag har det kopplat dit?

Edit:
Såhär står det på Swish hemsida:

Jag ser att den tidigare ägaren av mitt nummer fortfarande har kvar sin anslutning till Swish, hur ska jag göra?

En swishanslutning till ett telefonnummer avslutas automatiskt när någon annan ansluter sig till det numret och bekräftar det med en SMS-kod. Du behöver alltså bara ansluta dig i din internetbank som vanligt.

Då betyder det väl att man inte kan låsa sitt nummer om den nya ägaren bara kan få bort det via SMS-kod.
Senast redigerad av torkskap1 2025-12-24 kl. 02:50.
Citera
2025-12-24, 02:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Swish har inget med någon enhet att göra. Swish är ett sätt att skicka pengar utan att behöva ange ett bankkonto. Pengarna tillfaller det bankkonto som har ett specifikt nummer registrerat. Det krävs BankId att registrera ett nummer.
Citera
2025-12-24, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Swish har inget med någon enhet att göra. Swish är ett sätt att skicka pengar utan att behöva ange ett bankkonto. Pengarna tillfaller det bankkonto som har ett specifikt nummer registrerat. Det krävs BankId att registrera ett nummer.

Så ett nummer kan då gå till någon annan även om man har det kopplat till Swish? Men de kommer aldrig kunna ha Swish kopplat till det så länge jag väljer att ha det kvar?

Edit:

Såhär står det på Swish hemsida:

Jag ser att den tidigare ägaren av mitt nummer fortfarande har kvar sin anslutning till Swish, hur ska jag göra?

En swishanslutning till ett telefonnummer avslutas automatiskt när någon annan ansluter sig till det numret och bekräftar det med en SMS-kod. Du behöver alltså bara ansluta dig i din internetbank som vanligt.

Då kan man således inte låsa sitt nummer till Swish i alla fall, man måste fortsätta hålla mobilnumret aktivt så man inte förlorar det till någon annan.
Senast redigerad av torkskap1 2025-12-24 kl. 02:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in