2025-12-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
du är nog ärligt för dum för att förstå. Nej det behöver inte vara ett terror dåd. Det är fortfarande inte enligt mig jag bestämmer inte brottsrubriceringar. Det handlar om MOTIVET inte handlingen.

Tex om jag blir förgiftad av maten på en kina restaurang blir arg bestämmer mig för att hämnas spränger restaurangen 30 personer dör är det inget terror brott. Skjuter jag stadsministern för jag vill ha en vänster regering så är det ett terror brott. Skjuter jag stadsministern för hans son har våldtagit min dotter är det inte ett terror brott. Utan ett mord.

Det skedde en skjutning mot katolska barn i en skola tidigare i år, detta brott blev ej terrorstämplat.
Det sker nu en skjutning på en judisk tillställning och det blir omedelbart terrorstämplat.

Motiven i båda dessa fall är att döda människor av en viss religion, och i det första fallet majoritet barn. Men bara ett av dessa är terrordåd.

Lust att förklara varför då motivet är detsamma i båda fallen?
Citera
2025-12-15, 23:10
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Nån som fortfarande tvekar om att islam är nazism 2.0?

Att Ahmed som ingrep får gåvor i miljonklassen känns bara som hur Obama fick fredspriset. Det räckte med att vara muslim.

Tror någon på fullaste allvar att miljongåvor hade givits till en slumpmässig vit och kristen person som ingrep? Tror inte det va?

Som sagt attacken var designat av Mossad.

Men du får gärna ge exempel på likande terrorattacker där kristna människor ingripit på likande sätt, och inte hyllats. De flesta flyr för sina liv om de hör skott. Vissa lämnar till och med familjemedlemmar för att rädda sig själva.
Citera
2025-12-15, 23:12
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Det skedde en skjutning mot katolska barn i en skola tidigare i år, detta brott blev ej terrorstämplat.
Det sker nu en skjutning på en judisk tillställning och det blir omedelbart terrorstämplat.

Motiven i båda dessa fall är att döda människor av en viss religion, och i det första fallet majoritet barn. Men bara ett av dessa är terrordåd.

Lust att förklara varför då motivet är detsamma i båda fallen?

USA och Israel definierar vad som är terrorism, trots att de själva är världens värsta terrorister. Där är skillnaden.
Citera
2025-12-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
du tror inte SÄPO har lite koll på sådana här uttryck på sveriges största forum?

Vilka uttryck? SÄPO har säkerligen iaf lite koll på forumet ja.

För att vara snäll mot dig.. den överlevande terroristen var sedan länge känd för myndigheterna, enligt tidigare uppgift eftersom han hade kopplingar till nån form av IS-anstruken gruppering.
Han har en del till synes kopplingar till lärosäte i Islamabad och Al Murad institutet.

Man kan väl se det som någon teologisk utbildning i Sverige men kanske inte riktigt ändå väl?

Slutsatsen verkar ju iaf vara att Naveed Akram inte sågs som någon prioritet och det lär finnas tusentals som honom i Australien.

Men SÄPO kan säkert skydda dig från att nån raljerar över verkligheten. Lär ju vara prio1.
Citera
2025-12-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Du har rätt om taktiken och tempot. Men det som verkligen klickar är att sonen tydligt följer sin fars spår – samma hat som sionisterna visar mot folket i Gaza.

Det är samma destruktiva arv som driver dem, vilket gör det hela ännu mer motbjudande.

Jag är ju svensk men känner att det är lätt att förstå deras hat mot judar och sionister.

En stark känslomässig reaktion mot extrem illvilja, ondska och blodtörstigt massmördande är inte två jämförbara eller likvärdiga ting.

Det är som att säga att ett slumpvis utvalt offer som försvarar sig mot en seriemördare är "hatisk och destruktiv", när det är seriemördaren som är just hatisk och destruktiv.
Citera
2025-12-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Till och med israeliska tidningar som ”The Times of Israel” har rapporterat om det här. I vanliga fall kan knappt en fluga passera muren utan att Israel uppmärksammar det. De lät attacken ske för att de tjänade på det. Precis som det designat det som hände i Australien, de tjänar på attacken, PR-mässigt.

Jag trodde vi pratade om Bondi beach, inte 7 oktober 2023?

Visst, det är mycket som ör skumt runt 7 oktober, men det var inte det jag tänkte på här.
Citera
2025-12-15, 23:17
Avstängd
Tanachs avatar
Jag förstår att man vill försvara sig mot ondska. Men när sonen tar efter sin fars hat och visar samma hat som sionisterna mot Gaza, blir det farligt. Det såg vi tydligt i Australien på Bondi, där hatet ledde till allvarliga problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag är ju svensk men känner att det är lätt att förstå deras hat mot judar och sionister.

En stark känslomässig reaktion mot extrem illvilja, ondska och blodtörstigt massmördande är inte två jämförbara eller likvärdiga ting.

Det är som att säga att ett slumpvis utvalt offer som försvarar sig mot en seriemördare är "hatisk och destruktiv", när det är seriemördaren som är just hatisk och destruktiv.
Citera
2025-12-15, 23:19
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Du vet mest av alla, även underrättelsetjänster. Ingen tar dig på allvar, inte ens andra judehatare som står på samma sida som dig.

Som sagt den placerade IS-flaggan i bilen var för uppenbart. Det kommer komma fram mer ”intressant information” om det här, precis som de gjort med likande Mossad-attacker.
Citera
2025-12-15, 23:22
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Som sagt den placerade IS-flaggan i bilen var för uppenbart. Det kommer komma fram mer ”intressant information” om det här, precis som de gjort med likande Mossad-attacker.

På vilka konspirationsteorisidor kommer den informationen komma fram i?
Citera
2025-12-15, 23:27
Medlem
Citat:
USA och Israel definierar vad som är terrorism, trots att de själva är världens värsta terrorister. Där är skillnaden.

Låter tryggt.

Men ja det finns ingen logik i att samma handlingar kan innebära olika stämplar på brottet bara för att offren är en viss typ av människor. Då är ju vissa helt enkelt värda mer än andra.

Det ser ju lite tokigt ut i lagen när man gör så, men många lagar fungerar ju så där vissa är värda mer än andra nuförtiden. Hets mot folkgrupp är en sådan lag där alla inte är lika mycket värda och alla har inte samma skydd.
Citera
2025-12-15, 23:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Inget har framkommit att det är så. Hittills bara rykten. Tids nog får vi veta hur det ligger till.

Tacklaren heter Ahmed Al Ahmed. 43 år gammal och blev skjuten med 2 skott, har opererats, men kommer bli bra. Han hade ingen erfarenhet av vapen.

Jo jag såg senare att den som skrev det fick argument mot sig.
Citera
2025-12-15, 23:48
Medlem
ElastyMannens avatar
Såg att nav**d akra* påstådda skytten trendade på Google sökningar flera dagar innan attacken.

Lite skumt? påminner om Charlie kirk

** ee
*m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in