Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-15, 08:46
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Personligen tycker jag att den var extremt cool.
Tydligen ska det komma en EV på just den bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=VzgQ6_xW0Rg&t=129s
Jag vet inte om de var coola. Men de måste varit hur bra som helst. De rullade på vägarna hur länge som helst.

Jag tittade på den nya. Finns inga hantverkare som kommer att köpa den nya felicia pickup. Yrkesfordon är och skall vara enkla.
Citera
2025-12-15, 09:56
Medlem
SmarterThanYous avatar
För att de är högerstyrda.

Ratten sitter på fel sida för er rundögda bearnaisesåssörplande j-vlar.

Jag har för mig att lastvikten på keibilarna ligger på typ 300-400 kg, det behöver ju inte gå så fort i städer och korta transportsträckor.

Jag tycker de löst det bra av det jag sett i Japan, framför allt Tokyo är väldigt oframkomligt och jobbigt att köra bil och transportera saker i, det är mycket som är miniatyriserat.
Citera
2025-12-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
För att de är högerstyrda.

Ratten sitter på fel sida för er rundögda bearnaisesåssörplande j-vlar.

Jag har för mig att lastvikten på keibilarna ligger på typ 300-400 kg, det behöver ju inte gå så fort i städer och korta transportsträckor.

Jag tycker de löst det bra av det jag sett i Japan, framför allt Tokyo är väldigt oframkomligt och jobbigt att köra bil och transportera saker i, det är mycket som är miniatyriserat.

Tar det som en komplemang då den såsen är enmångfacetterad delikatess som passar mkt och det är helt sant att många svenskar har en viss löjlig facination av detta mästerverk till sås internationellt sett - inte minst jag.

Det är ju just som är poängen att dom minityriserat lastbilen och det borde väll göra en kei lastbul till det självklara valet av transport av saker i en stad?
Citera
2025-12-15, 17:06
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Tar det som en komplemang då den såsen är enmångfacetterad delikatess som passar mkt och det är helt sant att många svenskar har en viss löjlig facination av detta mästerverk till sås internationellt sett - inte minst jag.

Det är ju just som är poängen att dom minityriserat lastbilen och det borde väll göra en kei lastbul till det självklara valet av transport av saker i en stad?

Jag erkänner att jag är begiven på den gula såsen med, mjölkdrickare.

Ja, alltså det är precis som med a-traktorer från början en glipa i japansk lag som gör att det är skattelättnader och andra regler kring keibilar sen har det bara rullat på.

Jag menar, a-traktorer borde gå att utveckla som transport/budbil för städer så gör de någon nytta istället för att vara en leksak för rikemansungar. Göra det till en plattform för storstäderna istället för massa tuktuks och skit man ser.

Det är nog inga problem att bygga egna keibilar i EU.
Citera
2025-12-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Jag erkänner att jag är begiven på den gula såsen med, mjölkdrickare.

Ja, alltså det är precis som med a-traktorer från början en glipa i japansk lag som gör att det är skattelättnader och andra regler kring keibilar sen har det bara rullat på.

Jag menar, a-traktorer borde gå att utveckla som transport/budbil för städer så gör de någon nytta istället för att vara en leksak för rikemansungar. Göra det till en plattform för storstäderna istället för massa tuktuks och skit man ser.

Det är nog inga problem att bygga egna keibilar i EU.
Eller tvärtom, låta KEIbilar importeras och registreras som A-traktorer.
Eller ännu bättre, med det nya B1 körkortet, kunde ungdomar köra KEIbil, strypta till 45km/tim. Bättre än mopedbil.
Att de, KEIbilar inte längre finns i Sverige beror väl på någon säkerhetsregel, krockskydd, avgaskrav, antar jag?
De förekom ju här i Sverige för bara något tiotal år sedan.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-12-16 kl. 00:08.
Citera
2025-12-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Eller tvärtom, låta KEIbilar importeras och registreras som A-traktorer.
Eller ännu bättre, med det nya B1 körkortet, kunde ungdomar köra KEIbil, strypta till 45km/tim. Bättre än mopedbil.
Att de, KEIbilar inte längre finns i Sverige beror väl på någon säkerhetsregel, krockskydd, avgaskrav, antar jag?
De förekom ju här i Sverige för bara något tiotal år sedan.

Känner till en företagare som faktiskt gjorde detta.. Den gick som varutransport årsta-södermalm.

Man skulle ju också kunna låta en KEIbil gå som mini-taxi..
Senast redigerad av Chilledippen 2025-12-16 kl. 07:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in