Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ja, jag tycker att Lucia med fördel ska vara någorlunda blond, smal och "snygg" i alla fall.
Varför skulle man välja den tjockaste och fulaste?
Fast vore kul med en snygg "Blattetjej" som Lucia med, Lucia kom ju trots allt från Italien, finns inte så många blondiner där.

Det som redan hänt är att Lucia traditionen försvunnit.
Jag varken såg eller hörde någon om Lucia igår, inget på Tv eller radion heller.
Likadant de senaste ca 5 åren.
Den traditionen har de allt lyckats radera ut, likaså Påsken.

På SVT nyheters site diskuterades däremot Finlands Lucia.

Nja. Tycker inte att Lucia håller på att försvinna. Det är en genuin svensk tradition med starka rötter i folkdjupet. En vacker och värdig vinterhögtid medan själva julafton drabbats av såväl amerikanisering som kommersialisering.

Och här får man ju ge SVT beröm. "Luciamorgon" är till mycket stor hjälp för att hålla traditionen levande.

Den hålls levande trots att feministerna försöker ta glädjen ur den. Dels genom sin kamp mot varje inslag av "skönhetstävling" och dels på senare år genom sabotage av skolans Luciatåg. "Föräldrarna får inte ta kort på Luciatåget för det kan finnas barn med skyddad identitet i klassen" och så vidare Bror Duktig-argument för att inget skall få vara trevligt och normalt längre.

Att Lucia inte behöver vara blond tjatades det om i barnprogram redan på 80-talet. Och visst är det så. Brunt och svart hår går lika bra det..
Citera
2025-12-14, 20:03
Medlem
När jag gick i mellanstadiet för inte alltför länge sedan blev vi killar i klassen uppmanade av vår kvinnliga lärare att rösta fram vilken tjej i klassen som skulle vara Lucia. True story. Den läraren hade fått sparken direkt om hon hade gjorde likadant idag.
Citera
2025-12-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Du ska inte gifta dig med henne utan bara se när hon står med tända ljus. Om personlighet vore viktigast finns det säkert någon fet skön gubbe som är den bästa kandidaten

Tänker att de som castar henne tänker något liknande
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in