2025-12-15, 09:31
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Det är ju fläktarna. Har lyssnat närmare en gång och det lät som chassifläktarna.
Byt då fläktarna mot nya tysta och effektivare, istället för att mecka något fånigt bygge som ändå bara kommer vara som ett plåster på ett varigt sår som behöver sys.
Citera
2025-12-17, 06:27
Medlem
Gullfiber tycker jag dämpar bra i förhållande till sitt pris som du köper på ex BYGGMAX, beijer m fl byggnadsfirmor.
Citera
2025-12-17, 08:37
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Jag funderar på att göra en liten ljudisolerande bur till min dator, och har ett par funderingar. Jag ska inte göra nåt dyrt, bara skaffa nåt som har bra isolering/krona och se hur det blir till att börja med.

Vad använder man för material? Frigolit och glasfiber är kandidater jag kan komma på.

Vad är säkert för hälsan? Om jag har ett par skynken glasfiber ute i det öppna kan väl inte det vara nyttigt.

Om jag köper färdiga produkter för detta på nån lämplig butik online, är det ett stycke rent material jag får, eller är det andra saker i också?

Du bör väl först ta reda på vad det är som låter!

Har du t.ex. tysta fläktar osv. Men det ändo låter, då kanske det är vibrationer som orsakar oljudet , då kan du använda t.ex. bitumen plattor osv. För att dämpa bort vibrationerna.
Citera
2025-12-24, 12:23
Medlem
BackToHegels avatar
Idag är det ganska enkelt att bygga tyst om man väljer rätt komponenter. Tyst vid idle det vill säga. Detta med hjälp av komponenter som kyls semi-passivt. Dvs fläktarna finns där och kan användas vid behov, men är annars helt stilla. CPU, PSU, GPU kan alla kylas på detta sätt. Plus att man väjer fläktar av god kvalitet. Noctua har redan nämnts och jag vill även tipsa om Phanteks T30, min favorit bland 120mm-fläktarna.

Har man valt "fel" komponenter, eller om det måste vara tyst vid full last så kan en ljudisolerad ventilerad låda eller skåp vara lösningen. Inga konstigheter; bygg en låda eller utgå från en lämplig möbel. Se till att det är stabilt så inte vibrationer fortplantar sig och bygg stort så du får plats med allt. Isolera insidan med vad man har till hands eller kan få tag på billigt. Skapa kanal för in- och ut-luft och ventilera efter behov med fläktar av god kvalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in