Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-12, 22:36
Medlem
Raggarprinsens avatar
Insett att ISK har sina begränsningar då jag vill investera på andra sidan atlanten.
Vilka har bäst KF ?

Inriktar mig enbart på utdelnings aktier och återinvesterar allt.

För övrigt anser jag att Kartago var ett fusk bygge ;-)
Citera
2025-12-12, 22:47
Avstängd
Verkar inte finnas en enda rak vägg eller dörr att stänga ens.
Citera
2025-12-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarprinsen
Insett att ISK har sina begränsningar då jag vill investera på andra sidan atlanten.
Vilka har bäst KF ?

Inriktar mig enbart på utdelnings aktier och återinvesterar allt.
Beror bl.a. lite på hur stort kapital du har. Avanza och Nordnet erbjuder valutakonto för KF om du når upp till att bli Private Banking-kund. Det sparar man in en hel del i valutaväxling på. Utdelningar växlas inte heller till SEK så du slipper växlingsavgift helt om du återinvesterar i samma aktie (eller annan aktie noterad i samma valuta).

Sen skiljer det lite hur snabba de är på att återbetala källskatten och i vissa fall hur mycket man får tillbaka:

Avanza är slöast och där får man tillbaka skatten först det efterföljande året, någon gång i slutet på första kvartalet.
Nordnet återbetalar i slutet på varje månad.
SAVR återbetalar varje kvartal.
Montrose återbetalar direkt.

I övrigt är det väl samma skillnader (priser, utbud etc.) som gäller samtliga kontotyper hos de fyra aktörerna.

Sen under vissa förutsättningar kan det funka lika bra att ha utländska utdelningsaktier på ISK, se avsnittet "Källskatt på utdelning – välja KF eller ISK" en bit ner på https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/valja-depa-kf-vs-isk/ Kan ju vara värt att kolla, om du redan äger aktierna på ISK idag.
Citera
2025-12-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Sen under vissa förutsättningar kan det funka lika bra att ha utländska utdelningsaktier på ISK, se avsnittet "Källskatt på utdelning – välja KF eller ISK" en bit ner på https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/valja-depa-kf-vs-isk/ Kan ju vara värt att kolla, om du redan äger aktierna på ISK idag.

"När är vanlig aktie- och fonddepå bäst?

Om du äger dina aktier och fonder under flera decennier och om du inte får någon utdelning. I det scenariot skjuter du upp all beskattning så lång tid att det lönar sig trots kapitalskatten på reavinsten när du väl säljer. Detta gäller särskilt om räntorna börjar stiga så att skatten därmed blir högre för ISK och KF."

Är det verkligen bättre med aktie- och fonddepå än ISK om man äger aktierna och fonderna under flera decennier?
Citera
2025-12-13, 00:42
Medlem
Raggarprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Beror bl.a. lite på hur stort kapital du har. Avanza och Nordnet erbjuder valutakonto för KF om du når upp till att bli Private Banking-kund. Det sparar man in en hel del i valutaväxling på. Utdelningar växlas inte heller till SEK så du slipper växlingsavgift helt om du återinvesterar i samma aktie (eller annan aktie noterad i samma valuta).

Sen skiljer det lite hur snabba de är på att återbetala källskatten och i vissa fall hur mycket man får tillbaka:

Avanza är slöast och där får man tillbaka skatten först det efterföljande året, någon gång i slutet på första kvartalet.
Nordnet återbetalar i slutet på varje månad.
SAVR återbetalar varje kvartal.
Montrose återbetalar direkt.

I övrigt är det väl samma skillnader (priser, utbud etc.) som gäller samtliga kontotyper hos de fyra aktörerna.

Nu börjar jag om med två tomma händer har en passiv inkomst på ca 4k i månaden som kommer växa efterhand.
Sen kommer det olika engångs belopp varje månad från andra sido inkomster.
Så jag misstänker jag kommer ha att göra ett tag för att komma upp i Private Banking-kund status.

Men tack för din analys får ta mig en funderare.
Citera
2025-12-13, 13:08
Medlem
DenverAirports avatar
Men om du har amerikanska aktier är det inget problem med ISK. De 15% i utländsk källskattsom de tar får du avdrag för automatiskt i deklarationen. ISK är ett bra val om man investerar i Europa. De jävla grisländerna älskar att stjäla för mycket pengar som är ett helvete att få tillbaka.
Citera
2025-12-13, 19:57
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Men om du har amerikanska aktier är det inget problem med ISK. De 15% i utländsk källskattsom de tar får du avdrag för automatiskt i deklarationen. KF är ett bra val om man investerar i Europa. De jävla grisländerna älskar att stjäla för mycket pengar som är ett helvete att få tillbaka.

Skrev fel. Rättat ovan.
Citera
2025-12-14, 13:05
Medlem
Raggarprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Skrev fel. Rättat ovan.

Siktar mest på USA/Canada nu i steg 2.
Och det ISK jag har nu hos en "vanlig" bank ger mig en del växlings avgifter när jag handlar utanför Sverige därför söker jag efter en ny plattform att investera på.
Målet är att investera uteslutande i månads utdelare och skapa en extra månadslön för när jag väl får gå i pension kommer nog statens kassa vara tom ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in