2025-12-12, 20:00
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Det där är ett jävla skitsnack. Både staten och Jan E gjorde fel. Han är en oppurtinist som är snabb att se läget att smörja sitt eget krås. Det ska man aldrig glömma om Jan E. Oavsett retorik jobbar han för sig, inte för dig!

Ja, han är en affärsman/entreprenör i sinnet som gärna utnyttjar affärsmöjligheter. Men man kan vilja ha en bra politik för landet ändå.
Däremot kan man vara kritisk om någon lobbar för en politik som skulle gynna personen ekonomiskt. Jag kan ha missat något, men har inte sett att Jan Emanuel gör det, snarare tvärtom.
Citera
2025-12-12, 22:35
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Som jag skrev: om man googlar på Jan Emanuel behandlingsmodell ger AI-översikten en beskrivning. Både av modellen och att den såldes till ett riskapitalbolag. För mig är det mumbo jumbo men jag är heller inte i den branschen och vet hur det fungerar.

Jag har hört sägas att MC-sossen påstått detta, men jag har aldrig sett nån trovärdig information om det.

Behandlingsmodell för hundratalet miljoner? jo tjena.
Citera
2025-12-12, 23:26
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag har hört sägas att MC-sossen påstått detta, men jag har aldrig sett nån trovärdig information om det.

Behandlingsmodell för hundratalet miljoner? jo tjena.

Nu bor vi i Sverige där företags årsredovisningar är offentliga. Ett antal media har skrivit om Jan Emanuel och hans ekonomi och tar självklart inte bara hans uppgifter på orden. De går att kontrollera till stor del.

I Årsrsredovisningen 2010 för hans bolag Consortius AB fanns en reavinst på 223 Mkr för försäljningen till Frösunda Omsorg, ägt av det brittiska riskkapitalbolaget HG Capital. I affären fick hans bolag även en ägarandel i Frösunda, som han sålde 2018 för runt 100 Mkr.

Han har absolut tjänat bra på att driva verksamheterna, som finansieras med skattemedel eftersom stat/kommun varit uppdragsgivarna. Men majoriteten av rikedomen har han dragit in via företagsöverlåtelser.
Citera
2025-12-12, 23:38
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Nu bor vi i Sverige där företags årsredovisningar är offentliga. Ett antal media har skrivit om Jan Emanuel och hans ekonomi och tar självklart inte bara hans uppgifter på orden. De går att kontrollera till stor del.

I Årsrsredovisningen 2010 för hans bolag Consortius AB fanns en reavinst på 223 Mkr för försäljningen till Frösunda Omsorg, ägt av det brittiska riskkapitalbolaget HG Capital. I affären fick hans bolag även en ägarandel i Frösunda, som han sålde 2018 för runt 100 Mkr.

Han har absolut tjänat bra på att driva verksamheterna, som finansieras med skattemedel eftersom stat/kommun varit uppdragsgivarna. Men majoriteten av rikedomen har han dragit in via företagsöverlåtelser

Vad har företagsöverlåtelser med "behandlingsmodell" att göra? Han har sålt vidare företag som dragit in stora pengar på flyktingkrisen och på att leverera pissig vård till ett brittiskt företag. Ungefär som den där sossen som plötsligt var en av Sveriges största fastighetsägare, Ilija Batljan.

Korrupta sossar.
Citera
2025-12-13, 00:02
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Vad har företagsöverlåtelser med "behandlingsmodell" att göra? Han har sålt vidare företag som dragit in stora pengar på flyktingkrisen och på att leverera pissig vård till ett brittiskt företag. Ungefär som den där sossen som plötsligt var en av Sveriges största fastighetsägare, Ilija Batljan.

Korrupta sossar.

Behandlingsmodellen användes i verksamheten som överläts till Frösunda. Men ok, skit i det då. Ändrar inte att majoriten av hans rikedom inte har kommit från skattemedel utan från ett brittiskt riskkapitalbolag.

Sedan debatten om flyktingboende retar bara upp de okunniga, påhejat av media. Finns en anledning till att MIG till stor del inte har egna boenden. För hög ekonomisk risk när inflödet av flyktingar flukturerar så kraftigt. Är då bättre att teckna kortvariga kontrakt med företag som får ta risken att stå med tomma fastigheter som kostar pengar. I praktiken gör företagen vinst när de är belagda och förlust när de är tomma och tar en kalkylerad risk att plus ska vara större än minus över längre tid.
Citera
2025-12-13, 00:06
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Behandlingsmodellen användes i verksamheten som överläts till Frösunda. Men ok, skit i det då. Ändrar inte att majoriten av hans rikedom inte har kommit från skattemedel utan från ett brittiskt riskkapitalbolag.

Sedan debatten om flyktingboende retar bara upp de okunniga, påhejat av media. Finns en anledning till att MIG till stor del inte har egna boenden. För hög ekonomisk risk när inflödet av flyktingar flukturerar så kraftigt. Är då bättre att teckna kortvariga kontrakt med företag som får ta risken att stå med tomma fastigheter som kostar pengar. I praktiken gör företagen vinst när de är belagda och förlust när de är tomma och tar en kalkylerad risk att plus ska vara större än minus över längre tid.

Tror du själv på vad du skriver?
Citera
2025-12-13, 00:50
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Tror du själv på vad du skriver?

Hög nivå på din argumentation....
Citera
2025-12-13, 00:58
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Hög nivå på din argumentation....

Du tror på att han sålde en "behandlingsmodell"?
Citera
2025-12-13, 01:05
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Du tror på att han sålde en "behandlingsmodell"?

Är det de du har hängt upp dig på? Vad är din teori varför hans vårdbolag köptes upp för de summorna?

Edit: Spelar ingen roll, ändrar inte faktumet som jag skrev. Varifrån den allra största delen av pengarna kom ifrån.
Senast redigerad av Skattmasen08 2025-12-13 kl. 01:07.
Citera
2025-12-13, 01:17
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Är det de du har hängt upp dig på? Vad är din teori varför hans vårdbolag köptes upp för de summorna?

Edit: Spelar ingen roll, ändrar inte faktumet som jag skrev. Varifrån den allra största delen av pengarna kom ifrån.

Ja, det är väl klart att det är bolagen som suger pengar från oss skattebetalare som han fått betalt för. Det är självklart.

"Behandlingsmodellen" är att att ut överpriser för undermålig vård. Modern svensk plutokrati.
Citera
2025-12-13, 01:40
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ja, det är väl klart att det är bolagen som suger pengar från oss skattebetalare som han fått betalt för. Det är självklart.

"Behandlingsmodellen" är att att ut överpriser för undermålig vård. Modern svensk plutokrati.

Fast det finns inga garantier. Om kommunerna inte är nöjda med vården eller ser att de kan få samma till bättre pris så byter de till annan. Uppenbarligen tyckte köparna att hans verksamhet var bra och sannolikt kommer att fortsätta gå bra ekonomiskt. Annars hade de inte betalat den summan. Är ju inga dyra fastigheter, maskiner eller liknande som utgör det stora värdet. Enligt Jan Emanuel berodde det på hans behandlingsmodell som då köparna skulle få tillgång till.

Sen är jag emot privatiseringar, där högern är värst. Men är man duktig inom ett område tycker jag inte det är fel av personen att göra business av det, bara för att det finansieras med skattemedel.
Citera
2025-12-13, 09:27
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Fast det finns inga garantier. Om kommunerna inte är nöjda med vården eller ser att de kan få samma till bättre pris så byter de till annan. Uppenbarligen tyckte köparna att hans verksamhet var bra och sannolikt kommer att fortsätta gå bra ekonomiskt. Annars hade de inte betalat den summan. Är ju inga dyra fastigheter, maskiner eller liknande som utgör det stora värdet. Enligt Jan Emanuel berodde det på hans behandlingsmodell som då köparna skulle få tillgång till.

Sen är jag emot privatiseringar, där högern är värst. Men är man duktig inom ett område tycker jag inte det är fel av personen att göra business av det, bara för att det finansieras med skattemedel.

Jag antar att vad de betalar för en inarbetad infrastruktur för hur mn plockar ut pengar ur det skattefinansierade, uselt övervakade systemet. Upphandlingsskickligheten inom svenska myndigheter är ju katastrofal. När det gäller HVB-hem och LSS-vård rapporterades det för det förra 2019 att 10% av bolagen drevs av kriminella, och i dagarna kom en rapport som beskrev att hälften av dem var affilierade med kriminella. LSS-vården ligger nog inte långt efter.

Att det skulle röra sig om någon slags "behandlingsmodell" tolkar jag bara som en eufemism för att Jan-Emanuel ska försöka att rädda sitt nersvärtade rykte.

Att vara duktig på att plocka ut pengar ur svensk offentlighet likställer jag inte nödvändigtvis med att vara duktig på att tillhandahålla exempelvis god vård eller bra IT-tjänster, utan ofta handlar det bara om att veta hur en slipsten ska dras. Med åtta års erfarenhet från riksdagen och med ett politiskt nätverk att utnyttja uppfattar jag det som lite extra vedervärdigt.

Men vi har väl helt enkelt lite olika infallsvinklar och drar olika slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in