Citat:
Ursprungligen postat av
Skattmasen08
Fast det finns inga garantier. Om kommunerna inte är nöjda med vården eller ser att de kan få samma till bättre pris så byter de till annan. Uppenbarligen tyckte köparna att hans verksamhet var bra och sannolikt kommer att fortsätta gå bra ekonomiskt. Annars hade de inte betalat den summan. Är ju inga dyra fastigheter, maskiner eller liknande som utgör det stora värdet. Enligt Jan Emanuel berodde det på hans behandlingsmodell som då köparna skulle få tillgång till.
Sen är jag emot privatiseringar, där högern är värst. Men är man duktig inom ett område tycker jag inte det är fel av personen att göra business av det, bara för att det finansieras med skattemedel.
Jag antar att vad de betalar för en inarbetad infrastruktur för hur mn plockar ut pengar ur det skattefinansierade, uselt övervakade systemet. Upphandlingsskickligheten inom svenska myndigheter är ju katastrofal. När det gäller HVB-hem och LSS-vård rapporterades det för det förra 2019 att 10% av bolagen drevs av kriminella, och i dagarna kom en rapport som beskrev att hälften av dem var affilierade med kriminella. LSS-vården ligger nog inte långt efter.
Att det skulle röra sig om någon slags "behandlingsmodell" tolkar jag bara som en eufemism för att Jan-Emanuel ska försöka att rädda sitt nersvärtade rykte.
Att vara duktig på att plocka ut pengar ur svensk offentlighet likställer jag inte nödvändigtvis med att vara duktig på att tillhandahålla exempelvis god vård eller bra IT-tjänster, utan ofta handlar det bara om att veta hur en slipsten ska dras. Med åtta års erfarenhet från riksdagen och med ett politiskt nätverk att utnyttja uppfattar jag det som lite extra vedervärdigt.
Men vi har väl helt enkelt lite olika infallsvinklar och drar olika slutsatser.