Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Ja, det är väl som tidigare sagts. Livsmedelsbutiker, frisörer, gym och restauranger kan finnas kvar då de servar de boende där.
"nedgången" då som talats om är väl de näringsidkare som varit beroende av inresta. Dom får flytta eller lägga ned.
Och det är nog som du skriver (tror jag) att många som väljer att bo i innerstaden har ett intresse av att utnyttja det som finns där lokalt.
Jag hade tidigare en kollega som menade att man måste bo i Vasastaden. Och argumentet var alla restauranger och att hennes PT där var förvisso mycket dyrare än i förorten, men hon trodde att denne var bättre.
För egen del uppfattar jag det som att många bor i innerstaden för att dom känner det som att det ger dom en viss känsla av status. (Inget jag har några synpunkter på för den delen).
Vi gillar stadslivet. Vi vill inte köra till ett köpcentrum utanför städerna för att veckohandla utan vi går och handlar precis när vi behöver något, och vi går spontant och tar en fika med en väninna eller går ut och tar ett glas vin på en tisdag. Vill vi äta ute kan vi välja på olika typer av mat etc. Utan att behöva bil.