2026-09-13, 14:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Varken Victoria eller Elsa beskriver, såvitt jag sett, att hon ”slets ur mammans famn” av uniformerad polis.

Så svara gärna på frågan: hur gick det faktiskt till? Var Elsa i mammans famn, var poliserna uniformerade och vad exakt var det som gjorde insatsen ”militärliknande”?

Du ska inte ta det så bokstavligt. Varför inte diskutera det fullkomliga rättsövergreppet istället?

Återigen. Vad är ditt syfte?
Citera
2026-09-13, 14:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Varken Victoria eller Elsa beskriver, såvitt jag sett, att hon ”slets ur mammans famn” av uniformerad polis.

Så svara gärna på frågan: hur gick det faktiskt till? Var Elsa i mammans famn, var poliserna uniformerade och vad exakt var det som gjorde insatsen ”militärliknande”?
Alla beskrivningar i media och utredningar beskriver polisingreppet som extremt.
Citera
2026-09-13, 14:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Der fanns ingen som helst grund för det annat än fria fantasier..

Har du inte snurrat klart snart i din cirkelsnurra?
Citat:
Du läser ur domar som bygger på hårt vinklade och bekräftat skruvade partsinlagor.

Skärp.dig!
Citat:
Det är.redan förklarat. Förklara varför du är här istället? Vad är ditt syfte med att dyka upp i denna tråd och försöka prata bort det totalt oförsvarbara som skett?
Du ljuger och sprider desinformation. Det är beklagligt att Flashback missbrukas på detta sätt för att sprida lögner och desinformation och störa sönder diskussioner.
Citera
2026-09-13, 14:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du ljuger och sprider desinformation. Det är beklagligt att Flashback missbrukas på detta sätt för att sprida lögner och desinformation och störa sönder diskussioner.

Nope. Det är du och systenriddarna som gör det. När ska ni ge upp?
Citera
2026-09-13, 14:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nope. Det är du och systenriddarna som gör det. När ska ni ge upp?
Aldrig så länge du får hållas. Det här är en mycket viktig tråd där mycket fortfarande är oklart och behöver diskuteras.
Citera
2026-09-13, 14:09
Medlem
Citat:
Det är.redan förklarat. Förklara varför du är här istället? Vad är ditt syfte med att dyka upp i denna tråd och försöka prata bort det totalt oförsvarbara som skett?

Var finns det förklarat? Om du ska vara trovärdig behöver du förhålla dig till det som faktiskt har framkommit, inte fylla i luckorna med formuleringar som passar din egen bild.

Du gör tråden mindre intressant när du beskriver händelser mer dramatiskt än vad de berörda själva verkar ha gjort. Antingen finns det stöd för ”uniformerad polis”, ”slets ur mammans famn” och ”militärliknande insats”, då kan du visa var. Annars tycker jag att du ska skilja på fakta och din egen tolkning.
Citera
2026-09-13, 14:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Aldrig så länge du får hållas. Det här är en mycket viktig tråd där mycket fortfarande är oklart och behöver diskuteras.

Har något som kommit fram pekat på att soc och vården gjort rätt?

Jag kan inte se det någonstans.
Citera
2026-09-13, 14:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Var finns det förklarat? Om du ska vara trovärdig behöver du förhålla dig till det som faktiskt har framkommit, inte fylla i luckorna med formuleringar som passar din egen bild.

Du gör tråden mindre intressant när du beskriver händelser mer dramatiskt än vad de berörda själva verkar ha gjort. Antingen finns det stöd för ”uniformerad polis”, ”slets ur mammans famn” och ”militärliknande insats”, då kan du visa var. Annars tycker jag att du ska skilja på fakta och din egen tolkning.

Berätta vad ditt syfte är. Varför vill du bara försöka förminska övergreppet.hela tiden?
Citera
2026-09-13, 14:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Elsa har utsatts för ett brutalt övergrepp..Du kan inte prata bort detta genom att märka ord..
Citera
2026-09-13, 14:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Har något som kommit fram pekat på att soc och vården gjort rätt?

Jag kan inte se det någonstans.
Alla som försöker diskutera vad som hänt på ett sakligt sätt vet att du inte kan se det någonstans. Om du lyssnar på diskussionen istället för att besinningslöst tjafsa mot allting så kan du kanske lära dig att se. Men jag tvivlar.
Citera
2026-09-13, 14:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Vi alla har förstått att du inte har en aning om hur handläggningen går till.

Ungefär så här ser det ut.

Vid en inkommen orosanmälan görs en bedömning om det finns någon substans i anmälan. Är det något man väljer att titta vidare på så tas en inledande kontakt med VH. Om det inkommer oro som handlar om en akut risk för barnet och dessutom från en annan myndighet får den av uppenbara skäl en annan tyngd än en anonym oprecis anmälan som rör att ett barn har smutsiga kläder på sig.

Är det tillräckligt stark oro och om omständigheter som kan få stora konsekvenser för barnet händer det att man tar den anmälande myndighetens uppgifter för gott. För att skydda barnet.

Så här långt är det tjänstepersoner som hanterar frågan och upprättar förslag till beslut. Detta förslag har sedan nämndens ordförande eller annan utpekad person i nämnden stöd direkt i lag att fatta beslut om.

Det händer säkert att någon modig politiker går emot förslaget till beslut men särskilt vanligt är det inte. Förmodligen mer sällan än en gång av hundra skulle jag gissa.

Politiker, på högerkanten mer än andra, tycks driva en agenda som går ut på att de genom att de genom att vara just politiker har någon slags gudomlig förmåga att fatta mer korrekta beslut i detaljfrågor i myndighetsutövning än andra trots att de egentligen vanligen saknar närmare kunskap på området. Syftet med att besluten fattas på politisk nivå är demokratiska och för att trygga rättsäkerheten, inte av kompetensskäl.

Det kan gå ett par timmar från orosanmälningarna inkommer tills dess att beslut måste fattas.

Ni får givetvis tycka att det är fel, men det har räddat många barn.

Ändamålen helgar medlen alltså. Men vad händer om.soc har fel?

Vad händer då med barnet mentalt??

Vad händer när man med våld.placerar ett barn och helt isolerar det från sin biologiska familj, utan en plan för återförening?

Beskriv vad som händer med barnet och familjen mentalt tack!
Citera
2026-09-13, 14:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Alla som försöker diskutera vad som hänt på ett sakligt sätt vet att du inte kan se det någonstans. Om du lyssnar på diskussionen istället för att besinningslöst tjafsa mot allting så kan du kanske lära dig att se. Men jag tvivlar.

Jag tänker inte gå på ert cirkeltivoli. Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in