2025-12-09, 18:27
Avslutad
Jag har precis hittat en öppning till en gammal "plomberad" bunker. Det blir mitt första UE i en bunker och har bara erfarenheter av hus och industrilokaler sen tidigare. Det är nog inte att överdriva och säga att det är ett ganska stort steg för mig.

Eftersom att jag är ganska ny tänkte jag se om det finns några mer erfarna här inne som kan hjälpa mig lite med vilka redskap som kan va bra att ha med sig. Ficklampa är ju ett måste och jag ska ha med mig ett tåligt rep samt eventuellt hjälm ifall det är rasrisk.

Finns där något mer jag borde ta med?
Citera
2025-12-09, 18:41
Medlem
sommarlovs avatar
En kompis!
Citera
2025-12-09, 19:06
Medlem
HBTKuks avatar
När jag gått in i stora, förseglade skyddskomplex har jag märkt min väg med sprayfärg så att jag hittar tillbaka dit jag kom från.
Citera
2025-12-09, 19:29
Medlem
Tänker gasvarnare, framförallt en som varnar för låg syrehalt.

Fundera på vad som kan hända i ett utrymme som stått förseglat i många år utan ventilation.
Citera
2025-12-09, 21:51
Medlem
felstavadds avatar
En mask som fixar svartmögel och sporer, ficklampa var du inne på men en i reserv också, kolla batterierna så de är nya.

”Kompis” nämnde nån, har du inte nån med dig som väntar utanför så meddela nån du känner och litar på vart du ska, när du går in och att om de inte hört nåt från dig vid ett klockslag eller efter en viss tid så ska de larma vidare. Så gjorde iaf vi om det var nåt riskfyllt ställe man skulle in i, tryggt och bra.

Mobil med fulladdad batteri men räkna inte med att det finns täckning därnere.
Lämpliga handskar med bra greppförmåga men som skyddar mot vassa material.

Du nämnde att ha med dig ett rep men testa först hur det är att ta sig upp o ner med hjälp av bara ett rep, det är betydligt jobbigare och svårare att göra i verkligheten än på film.

En flaska vatten är också bra samt rejäla stövlar, gamla bunkrar fylls gärna med vatten under åren. Är den tömd och sanerad innan den plomberades så ligger det inte så mkt skrot men har det slarvats så kan det ligga spik, brädor och annat skit som man riskerar att trampa på, så gärna stövlar/kängor med nån form av skydd mot att spik tränger igenom.
Lycka till i underjorden
Citera
2025-12-10, 00:58
Medlem
Flaskpostenss avatar
Dyrkar är bra för att kunna öppna låsta utrymmen, powerbank och extra batterier, bra handskar, first aid kit om olyckan är framme, en vän.
Citera
2025-12-10, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
En mask som fixar svartmögel och sporer, ficklampa var du inne på men en i reserv också, kolla batterierna så de är nya.

”Kompis” nämnde nån, har du inte nån med dig som väntar utanför så meddela nån du känner och litar på vart du ska, när du går in och att om de inte hört nåt från dig vid ett klockslag eller efter en viss tid så ska de larma vidare. Så gjorde iaf vi om det var nåt riskfyllt ställe man skulle in i, tryggt och bra.

Mobil med fulladdad batteri men räkna inte med att det finns täckning därnere.
Lämpliga handskar med bra greppförmåga men som skyddar mot vassa material.

Du nämnde att ha med dig ett rep men testa först hur det är att ta sig upp o ner med hjälp av bara ett rep, det är betydligt jobbigare och svårare att göra i verkligheten än på film.

En flaska vatten är också bra samt rejäla stövlar, gamla bunkrar fylls gärna med vatten under åren. Är den tömd och sanerad innan den plomberades så ligger det inte så mkt skrot men har det slarvats så kan det ligga spik, brädor och annat skit som man riskerar att trampa på, så gärna stövlar/kängor med nån form av skydd mot att spik tränger igenom.
Lycka till i underjorden

Är det någon speciell styrka man borde ha, är inte direkt expert på ficklampor. Skulle de va fördelaktigt att köpa en pannlampa?
Citera
2025-12-11, 06:21
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummelius
Är det någon speciell styrka man borde ha, är inte direkt expert på ficklampor. Skulle de va fördelaktigt att köpa en pannlampa?

Pannlampa är bra, speciellt om du ska fota, de är smidiga och om knte annat kan du ha med en sån som reserv eller när du ska fota, då behövs det så mkt ljus som möjligt (med blixt tycker jag fotot blir sämre).
Annars är mitt råd investera i en lampa av bättre kvalité, det var flera år sen jag höll på utforskning nu men jag unnande mig en Ledlenser, dyrare men har aldrig strejkat eller strulat, stark med bra batteritid, vattentät.
Finns säkert andra märken både billigare och starkare men köp så bra kvalité du kan, när du är själv nere i ett mörkt ställe som är som en labyrint så lovar jag dig att det sista du vill vara med om är att ficklampan lägger av.

Handlar besöket om fotografering så är ett litet stativ också bra för lång exponeringstid men det är som sagt beroende på om du är där för fotografering eller utforskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in