Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-09, 17:30
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Man kanske åker in akut, efter en akut olycka eller akut sjukdom.
Vigselringar och sådant tar man väl aldrig av sig heller, är inget man prålar med som du uttrycker det.

Jag tillhör ju dom som aldrig i livet skulle "pynta" mig med ringar, halsband, dyra klockor, tattoos eller annat fjolleri, så medger att det är en lite nedlåtande betraktelse.
Tycker bara att det är så jävla onödigt att spela sittande anka, när man vet att samhället kryllar av rovfåglar.
Citera
2025-12-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Jag tillhör ju dom som aldrig i livet skulle "pynta" mig med ringar, halsband, dyra klockor, tattoos eller annat fjolleri, så medger att det är en lite nedlåtande betraktelse.
Tycker bara att det är så jävla onödigt att spela sittande anka, när man vet att samhället kryllar av rovfåglar.
Om man ska jämföra med fåglar som du gör i detta fallet, skulle jag nog mera tro att det rör sig om " flyttfåglar" i så fall.
Citera
2025-12-09, 18:10
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Om man ska jämföra med fåglar som du gör i detta fallet, skulle jag nog mera tro att det rör sig om " flyttfåglar" i så fall.

Som t ex tornseglare och sädesärlor då?
Citera
2025-12-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Som t ex tornseglare och sädesärlor då?
Nja, tänkte på mera bruna flyttfåglar...
Det jobbar en hel del sådana i vården, även inom städ, interna transporter osv på sjukhusen.
Fast det kan vara vem som helst som stjäl i dagens läge, även en "vit fågel"

Som du säger, enda sättet att vara helt säker är nog att inte ha några värdesaker på sig alls när man kommer in till vården.
Bra att Polisen tagit den där på Danderyds i alla fall.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-12-09 kl. 18:36.
Citera
2025-12-09, 20:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Varit stölder på SUS i Malmö också.

En person nära mig skulle röntgas och då plockade en vårdpersonal av henne en tjock guldkedja.

Efter undersökningen ville hon ha tillbaka det men då fanns det ingenstans. Skulle ligga i väntrummet enligt han som tog av det. Säkert....

Inte svenskfödd

Att hon inte ringde polisen och sa till personalen att då inväntar vi polisen? Varför gå därifrån utan det? Hon vet väl var hon tog av sig det?
Hur kan de vara så fräcka?

Snälla säg att personen åtminstone polisanmält sjukhuset för stöld?
Citera
2025-12-09, 23:12
Medlem
svidiskesvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Förvarar man värdesaker i sin garderob eller är det en låst låda vid sängen ?
Njaa du måste förstå att, när ambulans personal tar in dig i deras "bil"
så måste du fylla i ett dokument som säger att, och hur du vill att dina saker du har på dig skall förvaras.
Och när du vaknar 3 dagar (och flera avdelningar) senare, så är det ditt ansvar att se till hur dina värde saker ej blev stulna.
Såklart så är det ej så.
Men nu är det inte så att dem första i vården är dem som stjäl.
Så ställ dig frågan hurvida det är av intresse om man förvarar sina värdesaker i en låda eller en i garderob?
Precis som om du hade något val.
Typ jag ska nog ta av mig mitt halsband idag, har en känsla av att jag kommer krocka och vill inte vara oansvarig och ha på mig detta för.....
Citera
2025-12-10, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Att hon inte ringde polisen och sa till personalen att då inväntar vi polisen? Varför gå därifrån utan det? Hon vet väl var hon tog av sig det?
Hur kan de vara så fräcka?

Snälla säg att personen åtminstone polisanmält sjukhuset för stöld?

Ja, polisanmäldes och och fick lite från försäkringsbolag.

Det är inte så lätt alltid för äldre att agera i stunden. Speciellt de generationer som inte är vana att höja rösten.

Men kan ju hoppas den här tomten som förmodligen tog den, alltså han knäppte av den från hennes hals.., har fått sparken.
Citera
2025-12-10, 11:56
Medlem
Boringno14s avatar
OM personalen på sjukhusen följer rutinen så ska alla värdesaker vara listade, listan signerad av 2 personal, värdesakerna lagd i igenklistrade värdepåse och inlåst i värdeskåp. Numret på värdepåsen inskrivet i journalen. När påsen hämtas ut ska den som hämtar kunna visa legitimation, skriva under en kopia på tillvaratagandet som kopieras. En ges till den som hämtar, originalet ligger i den igenklistrade värdepåsen och en ska sparas på avdelningen. Rutinen ska följas även när närstående plockar av värdesakerna och tar hem direkt, för att sjukhuset ska kunna styrka vad som tagits av och lämnats ut. Alltså inte öppet för senkomna skadeståndsanspråk
Citat:
Man kanske åker in akut, efter en akut olycka eller akut sjukdom.
Vigselringar och sådant tar man väl aldrig av sig heller, är inget man prålar med som du uttrycker det.
Senast redigerad av Boringno14 2025-12-10 kl. 11:58.
Citera
2025-12-10, 12:00
Medlem
Namn på denna misstänkta person. Har bekant som detta skett för I just Danderyd trodde det va en myt
Citera
2025-12-10, 12:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Middyblue
Namn på denna misstänkta person. Har bekant som detta skett för I just Danderyd trodde det va en myt

Jag har också en bekant detta hänt för som låg inne någon natt, hon blev av med värdefulla ringar. Men att personal vid röntgen var så fräcka var nytt för mig. Hur mycket kan man egentligen få för en liten guldkedja? Är det värt att åka in för och bli av med jobbet för?

Det blir svårt för dig att få tag i något namn såvida du inte har målnumret som finns.
Citera
2025-12-10, 12:17
Medlem
Ingen som kollat om det här stämmer?
Attunda tingsrätt, mål: B 16966-25
Citera
2025-12-10, 12:35
Medlem
Wajis avatar
Skulle vilja påstå att det här handlar om en utländsk kvinna från Mena-land som bott i Sverige i 10-12 år till 99%.
Roll på sjukhuset kan vara allt från städare till receptionist.

Boende i någon av Stockholmsförort där mångkulturen dominerar. Förmodligen någon släkting i gängmiljö som köpt och sålt det vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in