Mannen själv bor tolv mil från Nyslott. Han berättar att han på lördagsmorgonen blivit uppringd av dotterns granne, som berättade att villan på 100 kvadratmeter stod i brand, och att invånarna var döda.
Morfadern hade genast hoppat i sin bil och kört till platsen. Där, vid de rykande ruinerna av huset, hade polisen bekräftat att fyra kroppar hittats.
Så sent som kvällen före tragedin hade mannen besökt dottern och barnbarnen i deras hem. Den 22-årige pappan var också hemma. Han hade betett sig underligt, och förefallit väldigt rastlös. Til sist hade han gått för att pyssla med sin bil, vilket också annars verkar ha varit hans huvudsakliga intresse.
Morfadern intygar att han brukade besöka dottern flera gånger om veckan, och hjälpa till med skötseln av småttingarna. Barnens pappa deltog inte i hushållsarbetet. Han antingen mekade med bilen, eller låg på soffan och lekte med sin mobil. Ofta tog han bilen och for iväg nånstans, så dottern måste låna sin farsas bil för att komma till butiken.
Vi får veta att 22-åringen också hade en "egen" lägenhet i centrum av Nyslott, även om han bodde i villan.
MGM och BO hade varit ihop i drygt fem år. De var inte gifta eller förlovade. Tvillingpojkarna hade nyss fyllt tre år, minstingen var ett år.
22-åringen har i förhör nekar till brott. Han säger att det började brinna av okänd orsak, och han själv lyckades ta sig ut ur byggnaden.
Morfadern tror inte på "svärsonens" historia. Grannen, som ringde honom på lördagsmorgonen, har berättat att 22-åringen hade kommit springande spritt naken och bett honom ringa till nödcentralen. Enligt MGM skulle BO ha väckt honom på grund av branden, varefter han hade ränt iväg för att hämta hjälp. Hans egen mobil skulle ha försvunnit i lågorna.
– Varför räddade han inte först min dotter och sina barn? Han skulle ha hunnit göra det, undrar morfadern.
Grannen hade också skildrat hur man genom lågornas dån kunde höra dotterns rop på hjälp och högljudd gråt. Men så småningom tystnade ljuden.
Morfadern är själv änkling sedan några år. Han har ytterligare två barn, två söner på 25 respektive 15 år. Dessutom finns en halvsyster, som för dottern var lika kär som en riktig syster. Historien har kommit som en chock för hela familjen, och även för dotterns gamla mormor - de hade planerat att fira jul tillsammans.
Trots att morfadern och dottern stod varandra mycket nära, så hade hon aldrig berättat för honom om att sambon misshandlat henne.
– Vanligen berättade min dotter om allt och talade öppet, men det här hade hon inte berättat om. Jag undrar varför hon inte vågade berätta, lyder den bedrövade mannens ord.
Jag borde klickat på din spoiler istf att låta google översätta. Det belv iofs legendariskt:
"– Vi designade sedan julförförelse tillsammans. Hela vårt gäng fick åka till min dotter i julklapp. Förutom dessa syskon skulle en syster till våra barn ha blivit där, ett av syskonen."
"Polisen misstänker för närvarande barns 22-årige pappa för cirka fyra dödsfall och grovt förstörelsearbete."