2025-12-08, 05:31
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Kan bli lite tufft om de är uppvuxna i typ samma by eller mindre samhälle , troligen delar båda en viss del DNA då.

Vilka ”de” och ”båda” är det du menar här?
Citera
2025-12-08, 05:41
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Ännu enklare då för då ser man att dom är släkt.

TS, har du kollat svenska arkiv?
Riksarkivet har mycket och gamla uppgifter på personer, kan mycket väl stå vem som är fadern där.

Jag har läst de flesta ”kyrko-böcker” som finns tillgängliga, men fick en idé nu om ngn slags fastighetsregister (eftersom jag vet på vilken adress gammelmormor bodde när hon blev gravid och det det är i den trappuppgången jag misstänker att den okände fadern hade sin lägenhet). Finns det något sådant register eller liknande? Eller, vilka gamla uppgifter kan Riksarkivet ha i mitt intresse?
Citera
2025-12-08, 05:53
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om du testat ditt autosomala DNA hos exempelvis Ancestry eller Myheritage (och betalar en månadspeng) så kan du utforska dina matchningar och deras släktträd.

Om du bygger upp ett släktträd själv kan du ganska snabbt dela upp dina träffar i olika grupper. Sådana som kommer från din pappas sida är ju helt irrelevanta här till exempel, så 50% av träffarna går bort direkt. Sedan sållar du bort träffar som du kan härleda till din morfar och riktar in dig på din mormor.

Din mormorsmor är ju känd men din mormors far är den du söker. Det bör alltså statistiskt vara så att för ungefär 12.5% av dina träffar kommer du inte kunna se på ditt och deras släktträd hur ni hänger ihop. Det är dessa individer som är intressantast för att kunna svara på din fråga.

Och här börjar själva pusslandet: försök hitta ett par, tre träffar som du tror kommer från den okände fadern sida. Utforska deras släktträd och kolla geografiskt om det finns män i den släkten på rätt plats vid rätt tid. Man brukar kunna triangulera ganska snabbt vilken släktgren det handlar om genom att studera några av matchningarnas träd (vilka grenar är samma för alla matchningar?) Sedan får man då försöka hitta de bästa kandidaten som befann sig på rätt plats vid rätt tidpunkt

Vad är ”autosmala DNA”? Jag gissar att ”Ancestry” och ”Myheritage” är två flaggskepp på Internet för släktforskning via bl.a. DNA; vilket ska jag i så fall börja med om det är i centrala Stockholm min fråga har sin upprinnelse, spelar det ngn roll?

Hur går jag tillväga för att få mitt DNA på ”papper” och sökbart i diverse databaser?
Citera
2025-12-08, 06:01
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Jag har läst de flesta ”kyrko-böcker” som finns tillgängliga, men fick en idé nu om ngn slags fastighetsregister (eftersom jag vet på vilken adress gammelmormor bodde när hon blev gravid och det det är i den trappuppgången jag misstänker att den okände fadern hade sin lägenhet). Finns det något sådant register eller liknande? Eller, vilka gamla uppgifter kan Riksarkivet ha i mitt intresse?

ja, ofta kan man se vilka som är skrivna på samma fastighet men det betyder inte alltid att dom bor i samma hus.
Tex kan det vara 2-3 olika hus på en fastighet/tomt så då vet man inte vilka som bodde var.
Detta beror dock lite på när din gammelmormor bodde där, har för mig det ändrades nån gång under 1900 talet så att alla ställen fick adresser som vi har idag, alltså med husnummer.

Jag har 2 gammla brev från min morfar som var född 1914 och på dom breven står det bara namnet på byn han bodde i samt hans för och efternamn.
Citera
2025-12-08, 06:47
Medlem
Citat:
Vad är ”autosmala DNA”? Jag gissar att ”Ancestry” och ”Myheritage” är två flaggskepp på Internet för släktforskning via bl.a. DNA; vilket ska jag i så fall börja med om det är i centrala Stockholm min fråga har sin upprinnelse, spelar det ngn roll?

Hur går jag tillväga för att få mitt DNA på ”papper” och sökbart i diverse databaser?
Ja, precis - Ancestry och Myheritage är störst. Jag skulle tro att Myheritage har störst databas av Européer så kanske bäst att köpa ett test där.

Obs! Vänta tills de har en "sale" - det lär komma en när som helst nu inför Jul. Istället för 995:- brukar det kosta halva priset eller ibland 395:-. Om du har pengar hade jag rekommenderat att beställa två test: ett till dig och ett till en kusin genom din mormor (om du har någon) - då hade det blivit busenkelt att hitta din mormors far genom att se vilka matchningar ni två delar

Och var försiktig med att ta deras gratis provperioder - de är snabba på att debitera dig för ett helt år om man glömmer stänga av provabonnemanget innan tiden löper ur. Men tyvärr kommer du behövs köpa både DNA-tester och abonnemang för att kunna arbeta med testresultaten (annars får du knappt någon information om dina träffar).

Och så kan jag rekommendera att du lånar eller köper en bok om DNA-släktforskning, exempelvis denna:
https://www.bokborsen.se/view/Sj%C3%B6lund-Peter/Sl%C3%A4ktforska-Med-Dna/14231384?%2Fpartner%2Fgm%2F14231384&srsltid=AfmBOo qbxOBKtl4KYadC_2FmHDxeZvQVlk3VpDw-bKsXsCsAwHilrR8XIbM
Senast redigerad av ladicius 2025-12-08 kl. 06:57.
Citera
2025-12-08, 11:28
Medlem
Citat:
Vilka ”de” och ”båda” är det du menar här?

Gammelmormor och gammelmorfar
Citera
2025-12-08, 18:33
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Hur skulle ett samarbete med en eventuell kusin kunna se ut?
Jag har aldrig sysslat med släktforskning eller genetik, men om du testar dig så kommer du att få med en massa träffar på din pappas sida. Motsvarande gäller en eventuell kusin på mormoderns sida. Era gemensamma träffar bör då peka mot er mormor och er okända morfar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in