2025-12-07, 10:21
Medlem
ceyifam2s avatar
Entusiast-marknaden för speldatorer och RAM har ju drabbats hårt, men i förlängningen slår det här på alla områden. Ska man de närmsta tiden köpa något som innehåller RAM ska man göra det IDAG!

Laptop till skolan nästa år? Köp idag.
Mobiltelefon? Tveksamt om det blir billigare nästa år; behöver du, köp årets modell.
Spelkonsoll? Sony och Nintendo har nog långa kontrakt på RAM, men...
Begagnad dator? Köp pronto, speciellt om du vill ha en nyare begagnad med DDR5.Tidigare i år köpte jag en begagnad med Ryzen-nånting. Idag är minnena för sig begagnat värda lika mycket som jag betalade för hela datorn inklusive skärm.

Osv.
Citera
2025-12-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Dom höga priserna kommer att vara hela 2026 och 2027. Alltså ingen förväntad sänkning i närtid.

Varför skulle priserna ligga kvar på denna extrema nivå i mer än 2 år framåt?

Jag gissar att priserna nu stuckit uppåt pga extrem efterfrågan från starka köpare, till datacenter avsedda för AI. Byggs väl i USA, Kina och Saudiarabien. Samtliga är rika länder med tjocka plånböcker.

Men när de väl köpt vad de behöver, vilket knappast tar 2 år utan snarare kanske max 6 månader med tanke på hur fort fabriker spottar ut minnen, så kommer priserna falla till mer normala nivåer.
Citera
2025-12-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
. Ska man de närmsta tiden köpa något som innehåller RAM ska man göra det IDAG!

Man måste vara bra dum i huvudet om man tycker det är köpläge när priset är extremt högt, högre än någonsin tidigare, pga en tillfällig topp i efterfrågan.

Människor med hjärna väntar såklart med inköp, tills priset stabiliserat sig igen. 6-12 månader framåt.

Dagens datorer klarar allt ändå, med 8-16 GB. 32-64 GB är bara för folk med små penisar och mer pengar än iq.
Citera
2025-12-07, 15:16
Medlem
Där finns bara 3 tillverkare av Ram minnen. Det är SK-hynix. Micron.. Och Samsung... På DDR4 tiden så var samsung allra bäst.. Men nu är det inte så längre.. Och det man vill helst ha i DDR5 är Sk-hynix.. Sen micron.. sen Samsung....

Problemet för oss började med att SK-hynix gjorde ett företagsbeslut att trappa ner DDR5 tillverkningen kraftigt.. Och istället väljer att fokusera på tillverka HBM minnen där marknaden har en ofantligt högre efterfrågan tack vare dess överlägsna bandbredd för som då gynnar just Ai GPUs och compute.. T.ex nVidias h100 kort osv är just HBM baserade...

Och kort därefter rusa priserna uppåt tack vare mycket sämre utbud. Massor med DDR5 som lanserades knappt ett år sedan har redan utgått.

Och förra veckan.. Så talade micron också plötsligt att de kommer lägga ner och inte längre lansera konsument DDR5 under deras sub division som är Crucial... Så förvänta er att priserna kommer gå ännu högre

Så DDR5 priser kommer definitivt inte gå ner på ett bra tag... Tills om någon bestämmer sig å massproducera ddr5 igen eller om folk slutar köpa helt..
Citera
2025-12-09, 19:31
Medlem
Volta.1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
AI.

Jag har hört att dom som bygger AI-servrar har köpt ut lager från RAM-tillverkarna enda till slutet på 2027, till en början.

AI sätts igång, när jag säger att vi börjar.
Citera
2025-12-09, 20:25
Medlem
Hela 2026 års produktion är redan uppköpt, det lär ta några år innan detta är löst.
Citera
2025-12-10, 05:51
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Man måste vara bra dum i huvudet om man tycker det är köpläge när priset är extremt högt, högre än någonsin tidigare, pga en tillfällig topp i efterfrågan.

Människor med hjärna väntar såklart med inköp, tills priset stabiliserat sig igen. 6-12 månader framåt.

Dagens datorer klarar allt ändå, med 8-16 GB. 32-64 GB är bara för folk med små penisar och mer pengar än iq.

Kör med 256gb ram. AI programmet och modellerna jag kör äter 170gb ram.
Citera
2025-12-10, 08:23
Medlem
neomunaas avatar
Micron(crucial) lämnade nyligen konsument marknaden med. Det är datacenter som köper upp allt. Priset lär nog inte gå ner förrens om flera år och när spinntronik börjar rulla ut och ersätta mycket elektronik. Köp idag om du behöver för det kommer bara gå upp och kommer ta flera år tills det går ner.
Senast redigerad av neomunaa 2025-12-10 kl. 08:26.
Citera
2025-12-10, 08:27
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Ska snart sälja ens gamla am4, räknar med att få minst 20k

Och jag jag har hela 8gb ram
20k? Speccs? Jag sitter på en värsting AM5 som kostade mindre än 20k så... Har du hundratals GB DDR4 i den?
Senast redigerad av neomunaa 2025-12-10 kl. 08:30.
Citera
2025-12-10, 08:38
Medlem
Kalaskula544s avatar
Detta kommer ju inte bara att skapa hutlösa priser inom spelmarknaden (Hårdvaror) utan hela teknikmarknaden.

Telefoner (Samsung S27, 35000:-?)

Konsoler (Ps6, Xbox, m.fl= +20000:-?) Dock har jag hört att dom kommer att använda DDR4, AM4(Rykte) Tillsammans med uDNA, som vanligt lägre/mellanklassen på gpun. (10600XT?)

Moderna bilar (lägg till 25000:- för 8GB extra RAM? på bilens dator)
Smarta klockor

Osv..
Senast redigerad av Kalaskula544 2025-12-10 kl. 08:46.
Citera
2025-12-10, 08:40
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
20k? Speccs? Jag sitter på en värsting AM5 som kostade mindre än 20k så... Har du hundratals GB DDR4 i den?

Jag bara.. Skojade lite

Blir att behålla ens nuvarande dator i 5 år till, duger än.
Citera
2025-12-10, 11:13
Medlem
YP4XQs avatar
Detta drabbade ju GPU för några år sedan också. Minns ett nytt 3070 kort till stationär dator kostade 11.000 så jag köpte en laptop istället för 17.000 med ett 3070 när det begav sig.

Men så sjönk ju priserna så småningom fast det tog väl ett år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in