2026-02-01, 19:29
Medlem
Paddan1000s avatar
Chassit och nätaggregatet om de följer AT-standarden kan fortfarande vara värt en del för någon som vill bygga en retrodator.
Jag har själv en gammal 386:a i källaren som jag inte vill slänga, men den fungerar inte eftersom batteriet har läckt och förstört moderkortet.
Citera
2026-02-02, 05:19
Medlem
bl-gr-ns avatar
Hur fungerar programmen till dessa gamla OS med tanke på 2k buggen.
Datorerna hade förkortat datum kod, för att spara minne, vilket gjorde att när 1900-talet gick över till 2000-talet, blev datumen fel.

Hade flera program från svenska SPCS som slutade fungera efter 2000.
Senast redigerad av bl-gr-n 2026-02-02 kl. 05:25.
Citera
2026-02-02, 06:26
Medlem
Tavastehuss avatar
Har du testat att höra dig för hos företaget som tillverkade datorn, eller hos någon som arbetat där? Kanske finns en norsk dollarmiljonär som inget hellre vill än att en gång äga en norsktillverkad kompjuter.
Citera
2026-02-22, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Hur fungerar programmen till dessa gamla OS med tanke på 2k buggen.
Datorerna hade förkortat datum kod, för att spara minne, vilket gjorde att när 1900-talet gick över till 2000-talet, blev datumen fel.

Hade flera program från svenska SPCS som slutade fungera efter 2000.

Jag fick igång denna dator genom att lägga ned jävla massa tid på att göra dallas-chip modden:
https://www.youtube.com/watch?v=ecTZtZhE9bI

Och jag fick det att funka. Och jag kan bekräfta att på denna dator så funkar BIOS perfekt med 2026 som datum. Så ingen Y2K problem här.

Slängde tyvärr hårddisken, men insåg senare att jag var korkad. För jag försökte läsa ut data från den med en IDE-USB adapter. Och då fick jag bara skit (efter att ha lagt ned massor av tid på att få hd att starta också, skruvade isär, gjorde ren innuti osv). Men då tänkte jag att hårddisken är nog kass. Så kastade den på återvinningen.

Och sen insåg jag att, de här gamla diskarna fungerar ju inte med en modern IDE-usb adapter.
Så jag hade ju säkert på något sätt kunnat få den att funka och kunnat få ut en guldgruva med data från den som jag nu inte har. Så det suger verkligen.

Men, datorn fungerar med 4Mb ram (som blir 3,7 med bios + vram shaodow) och då kör jag den med en IDE till compact-flash adapter. Köpte 128 mb compact flash från tyskland begagnat.

Testade ett dos spel, stunts racing, och där fungerar inte tangentbordet. Undrar om det har att göra med att moderkortet har AT-keyboard port och inte PS/2. Nu kör jag en AT till PS adapter.

Jag har fan ingen aning varför det inte funkar. Ska se om jag okar få igång något annat.
Dos spel från 1990 är ju egentligen före min tid.
Citera
2026-02-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Har du testat att höra dig för hos företaget som tillverkade datorn, eller hos någon som arbetat där? Kanske finns en norsk dollarmiljonär som inget hellre vill än att en gång äga en norsktillverkad kompjuter.

Jag har faktiskt mailat dem. Eller snarare företaget som köpte upp dem.
Men har ej fått svar.

Det är Westcontrol Notodden.
Senast redigerad av krakelibrankel 2026-02-22 kl. 21:31.
Citera
2026-02-23, 03:23
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Men kan man få ett seriöst svar?
Är det bara skit så får den åka till ÅVC, men vill inte slänga något som någon kanske vill ha.
Det enda seriösa svar du kan få är att slänga skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in