2025-12-06, 07:54
Medlem
Min PS2 (den oslimmade tjocka varianten) började krångla för flera år sen. Läser inga skivor alls längre, provat ett 20-tal skivor. Så jag beställde en ny laser för nån hundring på EBay. Bytte och provade men samma fel ändå.

Nu är ju maskinen chippad/moddad för att kunna läsa både "hembrända" spel och andra regioner förutom PAL, så är inte bara att köpa en ny maskin.

Kan ju ha fått tag på en laser som inte funkade, men verkar som de bara säljer tredjepartsdelar, typ från Kina (?), så verkar vara 50/50 om det funkar eller inte.

Någon som bytt laser och fått det att funka som kan ge tips på hur jag ska gå till väga? Eller ska jag bara köpa ett gäng lasrar och hoppas på att NÅN av dem funkar? Eller kan det vara att den inte funkar ihop med modchippet?

Har ändå en del spel som jag tror ungarna skulle gilla.
Citera
2025-12-06, 08:23
Medlem
Har du kollat fläkten och motorn ?
Citera
2025-12-06, 09:15
Medlem
fimbuls avatar
Vill minnas att lasrarna är väldigt känsliga för ESD innan de monteras.
Har du hanterat den korrekt?
Citera
2025-12-29, 14:13
Medlem
Pusts avatar
Man behöver inte ha en chippad PS2 längre för att spela brända spel.

Fast varför inte bara slänga in en hårddisk, installera FreeMcBoot och rippa spelen du har som du sedan lägger in på hårddisken?

EDIT: Man kan även köra spel från SD-minne som sitter i ett minneskort (MX4SIO). Kompabiliteten är däremot inte lika hög.

Här kan man se kompabiliteten:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zHxhwT4nSkrCCAqJNlSndw1Yeh_9g3eL/htmlview#gid=669997000
Senast redigerad av Pust 2025-12-29 kl. 14:24.
Citera
2025-12-29, 14:35
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Man behöver inte ha en chippad PS2 längre för att spela brända spel.

Fast varför inte bara slänga in en hårddisk, installera FreeMcBoot och rippa spelen du har som du sedan lägger in på hårddisken?

EDIT: Man kan även köra spel från SD-minne som sitter i ett minneskort (MX4SIO). Kompabiliteten är däremot inte lika hög.

Här kan man se kompabiliteten:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zHxhwT4nSkrCCAqJNlSndw1Yeh_9g3eL/htmlview#gid=669997000
Ja, du kan till och med köra exFAT, så det finns verkligen ingen anledning till att spela fysiska spel, om man nu inte uppskattar just det då. Men en PS2 utan fungerande laser, är inte obrukbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in