2025-12-06, 06:14
Bannlyst
Finns det fortfarande folk som använder ipods även idag? Jag själv gör detta men undrar om ni gör också.

Har man tillgång till ett bra exemplar så fungerar den fortfarande efter alla åren, inte alla mobiltelefoner har bra ljudkort i sig.

Och att musikspelare brukar vara väldigt dyra, jag minns jens of sweden som jag hade innan hade grymt bra ljudkälla, varför tillverkas inte mer sådant?

Även om vi har smartphones och mobiler.
Citera
2025-12-06, 06:27
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
Finns det fortfarande folk som använder ipods även idag? Jag själv gör detta men undrar om ni gör också.

Har man tillgång till ett bra exemplar så fungerar den fortfarande efter alla åren, inte alla mobiltelefoner har bra ljudkort i sig.

Och att musikspelare brukar vara väldigt dyra, jag minns jens of sweden som jag hade innan hade grymt bra ljudkälla, varför tillverkas inte mer sådant?

Även om vi har smartphones och mobiler.
Min första inköpt i Chicago gav jag tyvärr bort men har en liten samling av bärbart yngre än huvudsamligen som är Sonys kassett- och cdspelare.
Det är spellistorna och snurrhjulet som är roligast när jag kontrollerar dem med en uppladdning och promenad.

Även modernare telefoner fram till de avskaffade hörlursursurtaget går det oftast få vettigt ljud ur med en Chord Mojo t ex.
https://www.tv4.se/just-nu/4xx3TesvDqHybN6EhqyLcR/frank-gehry-ar-dod?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link
Citera
2025-12-06, 11:18
Medlem
Jag har ett gäng ipods. De flesta fungerar ok men batteriet är slut på några. Använder ipod shuffle och nano för löpning
Citera
2025-12-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Min första inköpt i Chicago gav jag tyvärr bort men har en liten samling av bärbart yngre än huvudsamligen som är Sonys kassett- och cdspelare.
Det är spellistorna och snurrhjulet som är roligast när jag kontrollerar dem med en uppladdning och promenad.

Även modernare telefoner fram till de avskaffade hörlursursurtaget går det oftast få vettigt ljud ur med en Chord Mojo t ex.
https://www.tv4.se/just-nu/4xx3TesvDqHybN6EhqyLcR/frank-gehry-ar-dod?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link

Det är väl mer än nog vettigt ljud ur mobiltelefoner.

Gör man ett seriöst blindtest så har även audiofiler svårt att höra skillnad på CD-original och en ”sketen” mp3 128mbps av bra kvalitet, och detta i sina egna välkända anläggningar.

Men självklart hävdar de att de lätt hör skillnad på olika högtalarkablar etc etc…

Det är lätt att förledas att det ena eller andra låter bättre, men rediga blindtester brukar resultera i skammens rodnad i de allra flesta fall

Förövrigt har jag ett par gamla iPods från 2003 och 2005 som funkar än idag, men som batterierna inte är så pigga på längre. Så det är kortare batteritider. Brukar ta fram dem ibland och leka lite med dem, och känna nostalgin
Citera
2025-12-07, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Jag har ett gäng ipods. De flesta fungerar ok men batteriet är slut på några. Använder ipod shuffle och nano för löpning

Batteriet på min fungerar hur bra som helst, den är i bästa skick. Undrar bara varför man inte skapar nya sådana och säljer igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in