2025-12-04, 21:40
Medlem
Jag har varit med om att bli lämnad. Även i en situation där jag kunde råkat mer illa ut om jag inte gjort rätt. Jag hade två personer mot mig och hade redan blivit slagen ganska kraftigt. Helt oprovocerat från min sida...

Killen som stack kanske trodde faran var över? Jag vet inte och frågade inte... Har även varit med om någon annan situation lite åt det hållet.

Jag hade dock aldrig stuckit och lämnat en vän i fara. Fattar faktiskt inte helt hur någon kan göra det...

I en situation för några år sen kom en som det verkade aggressiv kille fram och började förolämpa en vän/bekant. Han stod själv bara tyst utan att säga ett ord. Jag stod brevid honom och försökte istället tala lugnande med killen. När idioten gått,så sa jag att vi borde gå in på en restaurang innan han kommer tillbaka...

Killen jag kände har tränat brottning och jag har tränat kampsport, även om det var länge sen. Fast även om jag inte tränat något alls hade jag inte stuckit. Jag tycker att man bara gör inte så...

Håller ni med och hur gör ni själva? Kan det vara motiverat att sticka i en farlig situation, trots man lämnar en polare? Eller har ni själva blivit lämnade?

Detta är ju en ganska viktig fråga... Visst är det i preventivt syfte bättre att ha någon med sig om man t.ex. är ute på stan sent på kvällen en lördag. Fast råkar det vara en sådan person som bara sticker vid minsta fara, är man egentligen lämnad till sig själv om det smäller... Kan vara bra att veta detta innan man hamnar i en situation...

Berätta gärna vad ni tycker och vad ni upplevt...

Senast redigerad av Snobird 2025-12-04 kl. 21:44.
Citera
2025-12-04, 21:49
Avstängd
Simmade utanför Colombias kust när jag såg en hajfena en bit ifrån mig. Den cirklade runt mig och efter ett tag kom en båt med utombordsmotor emot mig så jag ropade åt snubben i båten att jag var i fara pga hajen. Snubben åkte bara vidare, när jag väl simmat i land så såg jag snubben reda ut sitt fiskenät så jag gick fram till honom åt sa åt honom att han var en korkad jävla neger och att jag inte skulle käka på hans familjs restaurang något mer.
Citera
2025-12-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Simmade utanför Colombias kust när jag såg en hajfena en bit ifrån mig. Den cirklade runt mig och efter ett tag kom en båt med utombordsmotor emot mig så jag ropade åt snubben i båten att jag var i fara pga hajen. Snubben åkte bara vidare, när jag väl simmat i land så såg jag snubben reda ut sitt fiskenät så jag gick fram till honom åt sa åt honom att han var en korkad jävla neger och att jag inte skulle käka på hans familjs restaurang något mer.

Ok, det var en idiot men det var inte en kompis. Men han kände kanske igen dig som gäst i restaurangen?

Fast det är värre att bli lämnad av en kompis tycker jag. Detta var ju mer "random person ingriper inte"...
Citera
2025-12-04, 22:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det där lät ju inte roligt. Skönt att du inte är en svikare.

Jag fattar att man går undan om man har en kompis som vill provocera och alltid hamnar i bråk. Men annars inte. Man försöker ju backa upp sin kompis.

Jag är typen som inte lämnar kompisar. Aldrig i livet. Går med dem hem om de känner sig osäkra. Och är beredd att slåss om det behövs även fast jag är kvinna. Enligt mina kompisar får jag svarta ögon när jag blir arg. Stora pupiller. Ser tydligen skrämmande ut. Men våld ger ofta mer våld. Istället försöker jag prata oss ur en situation. Vara lugn. Gå undan. Funkar inte det tar jag fram min skogstokiga sida.

Det sista är ett bra tips. Om nån börjar bråka är det bra som kvinna (och förmodligen även som man) att grimasera å det grövsta och uppföra sig son en helgalen psykpatienten. Att istället för att krypa ihop öka stämningen i rummet till nåt obehagligt. Visa sina tänder. Skratta som en dåre medan man skriker med djupare röst. Inte med den kvinnliga pipiga rösten. Tänk exorcistern eller hemska figurer i skräckfilmer. Har absolut funkat för min del. Ingen vill ha att göra med en psykiskt sjuk människa. De är jobbiga och oberäkneliga.

Jag har även hjälpt okända i tuffa situationer. Nästa gång kan det ju vara jag som behöver hjälp.

Jag är ingen supermänniska. Och det är ju så klart lättare om man är lång man och stark att backa upp en kompis. Men jag låter inte min svagare kvinnokropp hindra mig. Gör så gott jag kan. Låter inte könet hindra mig från att försöka hjälpa nån i en farlig situation. Bättre gör nåt än inget alls.
Citera
2025-12-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det där lät ju inte roligt. Skönt att du inte är en svikare.

Nej, jag har aldrig någonsin stuckit. Men i ärlighetens namn har jag inte varit i så många situationer där det varit aktuellt heller...

Citat:
Jag fattar att man går undan om man har en kompis som vill provocera och alltid hamnar i bråk. Men annars inte. Man försöker ju backa upp sin kompis.

Ja, känner man en komplett galning som alltid muckar gräl med folk kan det kanske vara motiverat att sticka...

Citat:
Jag är typen som inte lämnar kompisar. Aldrig i livet. Går med dem hem om de känner sig osäkra. Och är beredd att slåss om det behövs även fast jag är kvinna. Enligt mina kompisar får jag svarta ögon när jag blir arg. Stora pupiller. Ser tydligen skrämmande ut. Men våld ger ofta mer våld. Istället försöker jag prata oss ur en situation. Vara lugn. Gå undan. Funkar inte det tar jag fram min skogstokiga sida.

Wow, att du är kvinna. Nu kanske jag går efter könsroller men tjejer brukar nog vara mindre tuffa. Fast det handlar egentligen inte om att vara tuff, utan att undvika att man själv eller någon man känner blir skadad. Där har kanske tjejer en fördel som kanske har "mindre att bevisa"?

Och jag har själv en informell guide jag går efter...

Undvik att hamna i situationen
Om det inte går så lämna situationen snarast
Går inte det så försök lugna ner situationen
Skulle det inte gå så slåss

Jag har väl oftast mest kommit till steg tre. Sen har det löst sig...

Citat:
Det sista är ett bra tips. Om nån börjar bråka är det bra som kvinna (och förmodligen även som man) att grimasera å det grövsta och uppföra sig son en helgalen psykpatienten. Att istället för att krypa ihop öka stämningen i rummet till nåt obehagligt. Visa sina tänder. Skratta som en dåre medan man skriker med djupare röst. Inte med den kvinnliga pipiga rösten. Tänk exorcistern eller hemska figurer i skräckfilmer. Har absolut funkat för min del. Ingen vill ha att göra med en psykiskt sjuk människa. De är jobbiga och oberäkneliga.

Hehe! Ja, jag har också läst att det ibland kan vara lämpligt att spela "galen". Kanske t.o.m. innan en situation uppstår. Detta då brottslingar helst lär undvika galna personer då dessa kan reagera hursomhelst. Rånare och liknande personer vill ha förutsägbara offer som dessutom verkar rädda...

Citat:
Jag har även hjälpt okända i tuffa situationer. Nästa gång kan det ju vara jag som behöver hjälp.

Jag är ingen supermänniska. Och det är ju så klart lättare om man är lång man och stark att backa upp en kompis. Men jag låter inte min svagare kvinnokropp hindra mig. Gör så gott jag kan. Låter inte könet hindra mig från att försöka hjälpa nån i en farlig situation. Bättre gör nåt än inget alls.

Bra! Ett annat knep är också att föra liv. Ropa på polis för full hals, skrik "mord" eller vad som helst. Dessa människor vill inte ha uppmärksamhet och sticker då kanske hellre. I absolut nödfall kan man skrika "BOMB". Folk runtomkring kanske inte bryr sig om någon blir nedslagen, men om de själv riskerar sprängas ringer de troligen polis.

Utöver detta att tala högt och med extrem auktoritet. Säg typ ""STOPP! RING POLISEN!" och liknande. Fast utstrålar man nog auktoritet från börjar undviker de nog en helt om man inte är på en plats man är ensam och i kraftigt underläge...
Senast redigerad av Snobird 2025-12-04 kl. 22:36.
Citera
2025-12-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faggelito
No.

But save urself alltid

Strunta i all others as ”vänner” de kommer rymmma

Vill du helst ha folk vid din sida som stannar och slåss för dig eller folk som sticker? Om ni allihopa är personer som sticker... Ja, då kanske ni förtjänar varandra som vänner?
Citera
2025-12-04, 22:53
Medlem
Sen kan jag nämna att jag har varit i situationer det gått lite värre. Har varit ensam då. Jag har förlorat saker och även blivit slagen/skadad så polisen tyckte det var lönt att ringa ambulans. Inget riktigt hemskt dock men såklart inte kul...
Citera
2025-12-04, 23:39
Medlem
Aldrig lämnat någon vid fara. Men är starkt emot att man bidrar till en våldsam konflikt.
Det går oftast att snacka sig ur det om man är lite taktisk. Tar dock hellre smällen själv än att se någon annan lida.
Det bästa är väl att springa därifrån, om möjligt.
Annars funkar det ganska bra att agera konstigt om man som ensam tjej ex. möter ett suspekt killgäng.
Typ gå som ett cepe eller pressa ut en brutal fis. Dom kommer backa. Men dom kommer också säga att du är äcklig. Hellre det.

Citera
2025-12-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Aldrig lämnat någon vid fara. Men är starkt emot att man bidrar till en våldsam konflikt.
Det går oftast att snacka sig ur det om man är lite taktisk. Tar dock hellre smällen själv än att se någon annan lida.
Det bästa är väl att springa därifrån, om möjligt.
Annars funkar det ganska bra att agera konstigt om man som ensam tjej ex. möter ett suspekt killgäng.
Typ gå som ett cepe eller pressa ut en brutal fis. Dom kommer backa. Men dom kommer också säga att du är äcklig. Hellre det.

Jo, det är bäst att inte behöva slåss. Typ göra vad som helst för att komma ur en situation speciellt om man är i underläge.

Men du verkar också vara en väldigt tuff tjej... Har det blivit så kanske att tjejer tvingats bli tuffa för att klara sig?

En sak förresten är att inte svara tillbaka om något gäng ropar att man ska komma eller något. Det kan vara ofarligt men varför riskera blanda sig i något som kan ge problem? Även att alltid gå målmedvetet när man är ute som man är på väg någonstans. Folk som yrar runt drar lättare till sig fel uppmärksamhet...
Citera
2025-12-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, det är bäst att inte behöva slåss. Typ göra vad som helst för att komma ur en situation speciellt om man är i underläge.

Men du verkar också vara en väldigt tuff tjej... Har det blivit så kanske att tjejer tvingats bli tuffa för att klara sig?

En sak förresten är att inte svara tillbaka om något gäng ropar att man ska komma eller något. Det kan vara ofarligt men varför riskera blanda sig i något som kan ge problem? Även att alltid gå målmedvetet när man är ute som man är på väg någonstans. Folk som yrar runt drar lättare till sig fel uppmärksamhet...

Tvärtom, är inte tuff alls.
Det bara blev jag som var den som försvarar alla andra. Var likadant under skoltid.
Tror det bottnar i att jag själv önskade bli försvarad under uppväxten men fanns ingen så då tog jag min chans när någon annan blev nertryckt.
Mycket enklare att försvara någon annan än sig själv.Önskade hela min uppväxt att jag hade en storbror.

Exakt, och det funkar också att ha ombyta med sig ifall man varit på dans.
Klä ner sig fult och inte ha håret uppsatt i hästsvans.
Bättre att dra över en ful mössa.
Citera
2025-12-05, 00:35
Medlem
Fraggelrocks avatar
Jag har varit med om att vara ifrån Jesus. Lämnat.

Ja det har jag säkert.
Citera
2025-12-05, 06:54
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vi var ett kompisgäng som var och söp på Gotland. När vi skulle åka färja tillbaka till fastlandet dök inte en av oss upp, han svarade inte i telefonen heller, så vi SMSade att han fick klara sig själv, vi hade alla tider att passa, anslutande transporter osv.

Hade han varit tjej tror jag inte vi hade lämnat honom.

I efterhand visade det sig att han följt med en tjej och sedan däckat. Han klarade sig hem.

På tal om det, det finns nån slags kodex att man aldrig ska lämna kompisar som vi gjorde den gången, men jag har kommit på att det finns dem som sätter det i system, blir alldeles för fulla och lullar iväg i sin egen riktning, dyker inte upp till bussar, bilar och annat på utsatt tid, jag tycker att det är dessa som överger den stora gruppen faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in