Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-03, 18:33
Medlem
Är skatten viktig för dig? Jag letar nu bostad i flera näraliggande kommuner och skatten skiljer sig. Inte mycket men eftersom min beräknade pension hamnar på ca 14.600 brutto så blir även kommunskatten viktig.

Den ort jag helst vill bo i har högst skatt (förstås) men det är inga jättedskillnader mellan kommunerna.

Men när man är fattig räknas förstås varje öre.
Citera
2025-12-03, 18:36
Medlem
Bostadskostnaden är en betydligt viktigare faktor.
Citera
2025-12-03, 18:38
Medlem
StorFetAnkas avatar
Det som förvånar mest är att det inte skiljer mer, en liten kommun med mycket låg inkomstskatt över huvud taget hade ju kunna locka till sig många höginkomsttagare även om den ligger långt bort från arbetstillfällen, och hade ändå dragit in skapligt med pengar.
Citera
2025-12-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Är skatten viktig för dig? Jag letar nu bostad i flera näraliggande kommuner och skatten skiljer sig. Inte mycket men eftersom min beräknade pension hamnar på ca 14.600 brutto så blir även kommunskatten viktig.

Den ort jag helst vill bo i har högst skatt (förstås) men det är inga jättedskillnader mellan kommunerna.

Komunalskatten är en rätt liten del av allt. Många sitter i en alldeles för dyr bostad. Läget har en enorm betydelse. En BR etta centralt i Vänersborg kosta ca 2 miljoner. Några km från centrum är man nere på 100 000. Gammal bostad är otroligt mycket billigare än ny typ halva priset.
Citera
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Där jsg bott hittills har högre skatt resulterat i lägre hyra ..

Så ingett jsg tänkt på
Citera
Medlem
Om det inte är några jätteskillnader, så spelar det väl ingen roll.

Det brukar vara så, att ju högre skatt, desto sämre förutsättningar har kommunen.

Lägre skatt, desto bättre förutsättningar.

Det gäller alla områden såsom service, arbetslöshet, trygghet, välmående osv...

Tänk också på, att eventuellt bostadstillägg kan påverka. Högre hyra = mer i tillägg,
så kanske spelar det ingen roll var du bor.
Citera
2025-12-03, 18:46
Medlem
Jag fyller 67 år först om 2 år så på något sätt måste jag klara ekonomin. Bristande hälsa gör att jag inte kan jobba längre. Givetvis har jag sökt jobb, men vem anställer en trasig människa på 64 år?
Citera
2025-12-03, 19:04
Medlem
Citat:

Om du nu letar i "näraliggande kommuner utan jätteskillnader" är det ju skitsamma. En diff på en procentenhet innebär en hundring i ditt fall. Du måste tjäna pengar för att det ska märkas i plånboken.

Det är som sagt din boendekostnad som avgör.
Senast redigerad av Bemp 2025-12-03 kl. 19:11.
Citera
2025-12-03, 20:01
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Full förståelse för att varje krona är viktig men till sist är det andra saker som troligen påverkar din ekonomi än kommunskatten. Många har redan sagt det men boendekostnaden är kanske viktigast. Hyra/avgift men även vad som ingår i denna. Ingår el, vatten, internet, tv, sophämtning, parkering etc? Vad saknas och hur mycket mer kommer det kosta?

Bor du nära livsmedelsbutiker som är billiga (om du inte är bilburen). Ganska stor om du bor vid en ICA nära (dyrt) jämfört med om du bor nära ens tor Willys (ofta billigast).

Vad kostar eventuell pendling/nyttjande av lokaltrafik? Har man otur och bor i en gränszon kan man behöva betala för två busskort, ett för vardera region.

Förskringspriser kan skilja sig mycket beroende på var och hur man bor.

Sedan måste du tänka på vad du får för skatten. Vissa kommunerar har markant bättre äldrevård än andra t.ex. Då kan det vara värt att bosätta sig där jämfört med ett alternativ där skatten är lägre men du får ut mindre.
Citera
2025-12-09, 17:02
Medlem
Citat:

Om varje öre räknas är det nog betydligt bättre att kolla på boendekostnader, framtida hemtjänstkostnader, avstånd till vårdcentralen, om kommunen erbjuder subventioner kollektivtrafik till pensionärer osv.
Med den låga bruttoinkomsten blir ju skillnaden mellan 33 % skatt och 30 % skatt bara 438 kr. Den besparingen äts garanterat upp av att du får mycket högre levnadskostnader i en kommun med lägre skatt.
Citera
2025-12-10, 07:32
Medlem
Sun Rulers avatar
Det kan vara ganska stora skillnader.

T.ex. Österåker har 28,98% skatt medan Degerfors har 35,30%. Utslaget på en livstid så blir det ganska många kronor som försvinner i skatt.
Citera
2025-12-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Det som förvånar mest är att det inte skiljer mer, en liten kommun med mycket låg inkomstskatt över huvud taget hade ju kunna locka till sig många höginkomsttagare även om den ligger långt bort från arbetstillfällen, och hade ändå dragit in skapligt med pengar.

Precis. Jag sparar till min pension och enligt prognosen får jag högre pension än 60% i min åldersgrupp. Jag funderar på att köpa ett hus eller en lägenhet i en mindre kommun i södra Sverige, men det är oftast inte fördelaktigt att flytta på grund av höga inkomstskatter - några kommuner i Skåne och lite här och där, men de flesta har (för) höga skatter så det inte är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in