Citat:
Ursprungligen postat av
biloxiblues
Är skatten viktig för dig? Jag letar nu bostad i flera näraliggande kommuner och skatten skiljer sig. Inte mycket men eftersom min beräknade pension hamnar på ca 14.600 brutto så blir även kommunskatten viktig.
Den ort jag helst vill bo i har högst skatt (förstås) men det är inga jättedskillnader mellan kommunerna.
Men när man är fattig räknas förstås varje öre.
Full förståelse för att varje krona är viktig men till sist är det andra saker som troligen påverkar din ekonomi än kommunskatten. Många har redan sagt det men boendekostnaden är kanske viktigast. Hyra/avgift men även vad som ingår i denna. Ingår el, vatten, internet, tv, sophämtning, parkering etc? Vad saknas och hur mycket mer kommer det kosta?
Bor du nära livsmedelsbutiker som är billiga (om du inte är bilburen). Ganska stor om du bor vid en ICA nära (dyrt) jämfört med om du bor nära ens tor Willys (ofta billigast).
Vad kostar eventuell pendling/nyttjande av lokaltrafik? Har man otur och bor i en gränszon kan man behöva betala för två busskort, ett för vardera region.
Förskringspriser kan skilja sig mycket beroende på var och hur man bor.
Sedan måste du tänka på vad du får för skatten. Vissa kommunerar har markant bättre äldrevård än andra t.ex. Då kan det vara värt att bosätta sig där jämfört med ett alternativ där skatten är lägre men du får ut mindre.