2025-12-01, 19:31
Medlem
Bigtimepommess avatar
Blivit beroende av denna.
Genom sökning på internet så var det franks orginal eller franks buffalo wings som skulle vara närmst.
Har nu slösat pengar och testat båda. Buffalo varianten är definitivt närmst, men smakar så mycket vinäger. Orginalet får jag kasta för den är fan ren vinäger plus lite starkt.

Ingredienserna verkar simpla sett till max innehållsförteckning om man bortser från alla konserveringsmedel. Aromerna är dock ett frågetecken. Proportionerna är ju också ett frågetecken, men lär inte vara lika svårt som andra kommersiella recept tänker jag.
"Vatten, rapsolja, chili, vinäger, salt, socker, vitlök, ättiksprit, arom, konserveringsmedel (E202, E211, E224 (SULFIT), förtjockningsmedel (E415, E1414)"

Vill heslt ha en färdig sås som är så nära som möjligt. Någon som vet? Om det inte finns att köpa så kan jag tänka mig att göra själv. För så pass god är den. Men lat som man är köper jag helst färdigt. Men shoot.

Edit: kan vara så att jag inte vet skillnaden på vinäger och ättika. Någon av dem är det iaf som det är överflöd av i franks 😅
Senast redigerad av Bigtimepommes 2025-12-01 kl. 19:38.
Citera
2025-12-01, 19:43
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du inte skriva att du vill att de släpper den i butik? De har ju trots allt släppt saker i samarbeten med andra. Hamburgerbröd, dressingar och så.
Citera
2025-12-01, 19:52
Medlem
Om du lägger en klick smör i Franks´s, oavsett variant, så blir du av med den tydliga vinäger/ättiks-smaken.
Citera
2025-12-01, 19:56
Medlem
Vem0ths avatar
Den ser ut att göras på "såsbas" vilket är en något svår produkt att få tag på som konsument.

Såsbas är rapsolja med emulgeringsmedel för att lättare kunna blandas med andra komponenter.

Du kan gå snabba vägen genom att köpa 10 liter från Martin och Servera, men då sitter du där med flera liter olja som inte fungerar i varm matlagning men den är okej att göra salladsdressing eller egen majonnäs på.

Alternativ fråga en butik som gör egen bearnaise vilken dag dessa tänkt göra det och fråga snällt om att erhålla dropparna som finns kvar i dunkarna. Alla ställen jag jobbat på hade utan tvekan kunna ge bort dessa eftersom då slipper man göra den obligatoriska källsorteringen för dessa.

Då denna såsbas och Franks alternativt Tabascos "Buffalo Sauce" och vispa ihop så får du nog exakt samma resultat som Max.
Citera
2025-12-02, 00:18
Medlem
Menar du Buffalo dippen dem säljer?
Citera
2025-12-02, 21:50
Medlem
Sladdarens avatar
Gör hemmagjort på smör eller olja (som jag) men tror det blir en omöjlighet att härma max variant men i ev usa varianter / recept gör folk massor med försök att härma restaurangkedjors såser. Dvs i princip alla snabbmat kedjors buffalosåser som är uppskattade bland kunderna

Här är en idé =

Citera
2025-12-02, 21:55
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan du inte skriva att du vill att de släpper den i butik? De har ju trots allt släppt saker i samarbeten med andra. Hamburgerbröd, dressingar och så.

Blir nog enklast så. Arom kan tom vara kemiskt framtagen chilisås eller smakpulver
som kan smaka som 10 olika chilisorter i ett

Bara se på hemska Pringles sk chips smaker, så fattar man att man kan inte härma en kemisk smak med naturliga ingredienser fast det kemiska smakar gott och tom godare (tycker inte jag)... för vissa med kanske beroende framkallande medel i som msg osv
Citera
2025-12-10, 21:50
Medlem
Bigtimepommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du lägger en klick smör i Franks´s, oavsett variant, så blir du av med den tydliga vinäger/ättiks-smaken.
Detta måste du läst på nätet? Har nu provat saltat, osaltat, 10-100g smör av vardera. Saltat 50ish gram gjorde det bättre. Men smakar fortfarande vinäger/ättika. Vet inte vart du fått detta ifrån men det fungerar inte.smakar ättika/vinäger som tidigare, men fetare. Fick hälla bort skiten.
Senast redigerad av Bigtimepommes 2025-12-10 kl. 22:18.
Citera
2026-05-12, 12:43
Medlem
lommeflaskas avatar
Såg Max hade lagt ut recept, vad tror du om den?
https://www.max.se/var-mat/recept/grona-alternativ/hot-n-spicy-buffalo-crispy-nuggets/

Hot n’ Spicy Buffalo Sauce
1 ½ dl Hot sauce, ex Tabasco, Frank’s; valentinas, m.fl.
100 g smör
1 ½ msk vitvinsvinäger
¼ tsk cayennepeppar
1/8 tsk vitlökspulver
½ tsk Worcestershiresås
1 msk farinsocker
½ tsk salt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto