2025-12-03, 10:07
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så du tror inte Vance har en chans att bli president i valet 2028 oavsett om trump avgår/avsätts/dör eller ej i nuvarande period?
Ingen har vågat gå emot Trump för att han har pengar och har lyckats styra upp republikanerna så att han har fullständig makt.

Vance har inget av det. Samma sekund som Trump dör eller förlorat greppet om makten (dvs går dåligt i mellanårsvalen) så kommer ett antal personer börja att rulla i position för att ta över.

Vad ska Vance göra? Hans hopp är att någon satsar på honom som en marionettdocka. Och inte ens det kommer att gå bra.

Vance är lite som ett gäng i högstadiet där vissa i tuffa gänget har som enda merit att de känner de andra i tuffa gänget. Utan gänget är de helt utan makt och värde.
Citera
2025-12-03, 10:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ingen har vågat gå emot Trump för att han har pengar och har lyckats styra upp republikanerna så att han har fullständig makt.

Vance har inget av det. Samma sekund som Trump dör eller förlorat greppet om makten (dvs går dåligt i mellanårsvalen) så kommer ett antal personer börja att rulla i position för att ta över.

Vad ska Vance göra? Hans hopp är att någon satsar på honom som en marionettdocka. Och inte ens det kommer att gå bra.

Vance är lite som ett gäng i högstadiet där vissa i tuffa gänget har som enda merit att de känner de andra i tuffa gänget. Utan gänget är de helt utan makt och värde.
Om Trump avgår/avsätts/dör nu så blir Vance president eftersom han är vicepresident nu.

Typiskt har en sittande president goda möjligheter att väljas till president. Dvs Vance skulle därmed ha goda chanser. Visst jag köper x, y, z om att Vance inte attraherar på samma sätt som Trump.

Men, denna tråd handlar om huruvida Vance kommer agera för få bort Trump denna period. Jag tror det. Vad tror du?
Citera
2025-12-03, 10:42
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickel
Trump pratar om "Sleepy Joe" och skryter om hur skarp han själv är. Sen somnar han

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/donald-trump-kampar-mot-somnen-somnar-under-motet/
Drowsy Don i farten igen 😴
Citera
2025-12-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty

Stackars farbrorn är lite trött. Vad märkligt för en man i absoluta toppform. Det enda som kan tas för sanning är hans påstående att han är "kanske skarpare än för 25 år sedan" - men bara för att han var ganska korkad då också...
Citera
2025-12-03, 19:21
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr

Du missar att den fraktion som Vance tillhör - MAGA - helt har tagit över det republikanska partiet. Personer som Bush, Liz Cheney och Mitch McConnell är uträknade för gott. GOP tillhör MAGA för överskådlig framtid. MAGA är nöjda med Vance. Han är skarp och en mycket effektiv kommunikatör. Att ni hatar honom ändrar inte saken. 2028 kommer det att stå mellan honom och några andra starka kandidater som stått bakom Trump. Det kan tänkas att Tulsi Gabbard kör igen, kanske någon son till Trump (men jag betvivlar detta ifall Vance kör). Självklart kommer "oppositionen" inom GOP att slänga in några kandidater men dessa kommer att vara helt chanslösa trots att den s k "pressen" kommer att hylla dem till skyarna.

Brytespunkten inom MAGA handlar om total isolationism kontra de måttliga ingripanden som Trump har kört på. Isolationistfalangen företräds av en rad dumskallar med Tucker Carlson i spetsen. Vance har varit mer isolationist än Trump men jag tror att han har börjat förstå att världen och USA behöver ett starkt USA som inte låter Kina och Ryssland dominera världen.
Citera
2025-12-03, 19:55
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Om Trump avgår/avsätts/dör nu så blir Vance president eftersom han är vicepresident nu.

Typiskt har en sittande president goda möjligheter att väljas till president. Dvs Vance skulle därmed ha goda chanser. Visst jag köper x, y, z om att Vance inte attraherar på samma sätt som Trump.

Men, denna tråd handlar om huruvida Vance kommer agera för få bort Trump denna period. Jag tror det. Vad tror du?

Kan tro han i så fall smyger underifrån. Han hoppas säkert att sexualförbrytarens tillstånd går över styr så han kan sväras in. Tror inte han gör något aktivt.
Citera
2025-12-03, 22:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Många säger att Trump är försvagad och börjar bli senil.

Kommer vicepresidenten JD Vance och hans allierade (bl a Peter Thiel) verka för att Trump blir avsatt innan Trumps presidentperiod är över? Hur kommer det gå till?

(Ifall Trump skulle forceras ut, eller avgå, som president innan perioden är slut så är det vicepresident Vance som automatiskt blir president.)
Vance är Theils protegé och är tillsatt för att föra in palantir och annan AI.

The Rise of the Thielverse and the Construction of the Surveillance State (w/ Whitney Webb) | The Chris Hedges Report

And of course JD Vance, the current vice president, is intimately connected to Peter Thiel. His whole career in VC (venture capital), Peter Thiel’s entirely responsible for that. And also, Thiel was the main donor to a lot of his political campaigns and he would not be the vice president if it wasn’t for Peter Thiel. He wouldn’t even be a politician, probably.
Citera
2025-12-04, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty

The Nodfather
Citera
2025-12-04, 01:55
Medlem
develis avatar
Citat:

Vad spelar det för roll eg om han får sitta nån kvart på Trumps mandat?
Eller rättare sagt, vad skulle det tillföra inför 2028?

Oavsett New Right och att dess bakgrundsaktörer i olika fraktioner har utsett Vance som nån formbar klump av modellera, så är väl frågan är om han ens har Trumps personkult i ryggen.

Musk siar om 12 år på raken. Trump, Vance, Vance.
Låter mer som om de bidar tiden.
Han ämnar nog sponsra Vance när Trump gjort sitt.
... Vars rygg jag tror de försöker åka snålskjuts på.
Det kan ju betraktas som en sorts kupp i sig, i det fördolda.

Vance frotterar sig bland radikala åsikter från sk bakgrundsintelligenta ända bort i fascism och antidemokrati och har noll karisma.
Folk spyr ju redan på Trumps sjösättning av Project 2025 och pollsen dalar.
Jag menar inte enbart demokrater utan även medianväljaren inom republikanerna.
Maga diehard är inte tillräckligt stora att stå på egna ben, oavsett om lojalister viftar med palmblad och är starstrucked.
Citera
2025-12-05, 06:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Oavsett New Right och att dess bakgrundsaktörer i olika fraktioner har utsett Vance som nån formbar klump av modellera, så är väl frågan är om han ens har Trumps personkult i ryggen.

Vance frotterar sig bland radikala åsikter från sk bakgrundsintelligenta ända bort i fascism och antidemokrati och har noll karisma.
Maga diehard är inte tillräckligt stora att stå på egna ben, oavsett om lojalister viftar med palmblad och är starstrucked.
Jag har i tråden försõkt förklara varför Vance tjänar på att sitta två år på Trumps mandat.

Man kan se det på annat vis också - det kan vara Vances enda chans att bli president öht - att ersätta Trump innevarande period.
Citera
2025-12-05, 06:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Den stora massan som kommer rösta på Vance är inte Trump kultister, vilka de nu ska vara.. Den stora massan som röstade på Trump och kommer rösta på Vance röstade EMOT tokvänstern. De röstade emot homo-globo, bokstavssjukan, korruption, elitism, skitnödigheten mot att konfrontera racehustlers och vurmandet för kriminella.

Vance kommer kliva rätt in i de skorna och kommer vinna jordskredsseger mot ytterligare en dåre som tokvänstern kommer kuppa fram.

Det enda som kan få demokraterna tillbaks till makten är organiserat våld eller ytterligare en plandemic + valfusk.
Citera
2025-12-05, 06:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har i tråden försõkt förklara varför Vance tjänar på att sitta två år på Trumps mandat.

Man kan se det på annat vis också - det kan vara Vances enda chans att bli president öht - att ersätta Trump innevarande period.
Ja, du menar att Vance ökar sina chanser inför 2028 (citat).
Det är ju vad jag undrar över?

Karisma lär han inte få, göra sig ett namn behöver han inte.
Han är inte allmänt populär, han har inte Trumps personkult.

Får han en mer lockande politik som får folk att dras till honom och folk börjar rösta eller vad?

Just nu faller han i takt med Trump, vars politik och beteende är föga populärt.
Citat:
Typiskt har en sittande president goda möjligheter att väljas till president. Dvs Vance skulle därmed ha goda chanser.

Citat:
"Så för Vance (och Thiel) vore det mycket bättre om Trump gick av innevarande period. Då blir Vance automatiskt president och Vance får en god språngbräda inför presidentvalet 2028."
Senast redigerad av develi 2025-12-05 kl. 06:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in