Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Trött på att slava natt i kalla lagerlokaler men vart ska en man som passerat 40år ta sig till? Jag har inga färdigheter än att monoton trycka på en knapp i 8h. Är det kört?

Ett jobb som tillåter arbete på OB-tider och i de bästa av världar, obegränsat med övertid. Arbetar mig upp till en ganska bra lön som lokförare. Dock är arbetsmarknaden rätt dålig nu. Men vissa lastbilschaufförer har bra betalt. Dock långt ifrån alla. Hur mycket är din lön nu, kategoriserat enligt grundlön, ob osv?
Citera
2025-11-29, 00:39
Medlem
kukflashs avatar
Kan meddela att det inte är så rockigt att sitta på kontor och vara i möten hela dagarna heller...
Citera
2025-11-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Ett jobb som tillåter arbete på OB-tider och i de bästa av världar, obegränsat med övertid. Arbetar mig upp till en ganska bra lön som lokförare. Dock är arbetsmarknaden rätt dålig nu. Men vissa lastbilschaufförer har bra betalt. Dock långt ifrån alla. Hur mycket är din lön nu, kategoriserat enligt grundlön, ob osv?

totalt 30K netto med OB och övertid.
Citera
2025-11-29, 06:23
Medlem
Citat:
Trött på att slava natt i kalla lagerlokaler men vart ska en man som passerat 40år ta sig till? Jag har inga färdigheter än att monoton trycka på en knapp i 8h. Är det kört?

Det finns säkert någon som har ett välavlönat jobb men som aldrig har fått anstränga sig, endera i skolan eller under tiden man jobbar sig upp på jobbet.

Så färdigheter är inte något man har, utan något man skaffar sig om man är tillräckligt intresserad.
(Du är uppenbart inte tillräckligt intresserad idag)

Så det är väl lite upp till dig om du är tillräckligt ”nöjd” för att jobba kvar på ditt skitjobb, eller om du vill göra något annat?
Citera
2025-11-29, 06:53
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepistol
Biltema brukar behöva folk. Bra ob tillägg etc

Deras korvkiosk går ju bättre än någonsin.

Om man visar framfötterna så kanske man inom några år avancerat till mjukglassmaskinen?
Citera
2025-11-29, 09:42
Medlem
Citat:
totalt 30K netto med OB och övertid.

Så 38 500kr ungefär innan skatt. När jag läser din tidigare post-historik ger det min fördomen att du inte vill / kan läsa till ekonom, ingenjör, InDek, vilket betyder att det bara finns YH-utbildningar att välja på. Med tanke på din ålder och den nuvarande arbetsmarknaden där arbetsgivare än kräsnare än någonsin, så tror jag tyvärr att vi får skippa de teoretiska utbildningarna. Det lämnar kvar de praktiska YH-utbildningar som tex processtekniker. Med detta sagt skulle jag säga att det knappt är lönt om du gör det för pengarna, med arbetsmiljön kan klart vara trevligare. Redan nu tjänar du något över median* så jag tror inte att du ligger så illa till som du tror. Speciellt inte om du bor i en liten by.

*
Citera
2025-11-29, 23:03
Medlem
Citat:
Så 38 500kr ungefär innan skatt. När jag läser din tidigare post-historik ger det min fördomen att du inte vill / kan läsa till ekonom, ingenjör, InDek, vilket betyder att det bara finns YH-utbildningar att välja på. Med tanke på din ålder och den nuvarande arbetsmarknaden där arbetsgivare än kräsnare än någonsin, så tror jag tyvärr att vi får skippa de teoretiska utbildningarna. Det lämnar kvar de praktiska YH-utbildningar som tex processtekniker. Med detta sagt skulle jag säga att det knappt är lönt om du gör det för pengarna, med arbetsmiljön kan klart vara trevligare. Redan nu tjänar du något över median* så jag tror inte att du ligger så illa till som du tror. Speciellt inte om du bor i en liten by.

*

Jobbet är inte stimulerande och det känns som jag kastar bort mitt liv genom att bara vara en siffra i ekorrehjulet.
Citera
2025-11-29, 23:07
Medlem
Citat:
Jobbet är inte stimulerande och det känns som jag kastar bort mitt liv genom att bara vara en siffra i ekorrehjulet.

Ok. Då hade jag satsat på en YH utbildning med något praktiskt som jag nämnde innan.
Citera
2025-11-29, 23:09
Avstängd
Citat:

Jonas Gardell började väl sin karriär redan i gymnasiet på Klara Norra o han blev rik
och har väl även råd med de två barnen som vv förälder antar jag -
har han ens tagit sig igenom gymnasiet med godkänt
Citera
2025-11-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ok. Då hade jag satsat på en YH utbildning med något praktiskt som jag nämnde innan.

Hur ser det ut med universitet? Jag har 1.7 på HP.
Citera
2025-11-29, 23:13
Medlem
Citat:
Hur ser det ut med universitet? Jag har 1.7 på HP.

Med 1.7 kommer du in på läkarutbildningen i Umeå. Rekommenderar ej att läsa till ingenjör / ekonom osv eftersom du till 99% kommer bli åldersdiskriminerad. Men läkare hade du kunnat läsa till.

Men kommer du orka en tung teoretisk utbildning?
Citera
2025-11-29, 23:15
Medlem
Citat:
Med 1.7 kommer du in på läkarutbildningen i Umeå. Rekommenderar ej att läsa till ingenjör / ekonom osv eftersom du till 99% kommer bli åldersdiskriminerad. Men läkare hade du kunnat läsa till.

Men kommer du orka en tung teoretisk utbildning?

Känns som 6 år är för länge. Blir ju klar när jag närmare mig 50.

Aja skitsamma får väl bita i det sura äpplet och självdö här på jobbet och punda i min ensamhet hemma. Var nog inte menat att det skulle bli något av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in