2025-12-31, 16:39
Medlem
Nixters avatar
Färm går ut i en debattartikel på Aftonbladet och förvarar sin Trollfabrik på Sveavägen 68.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/6qjMV0/manga-fel-och-logner-i-debatten-om-aip-media

I inlägget hävdas att AiP Medias nätverksamhet inte varit anonymiserad är direkt ohederligt. Konton utan tydlig koppling till AiP, arbetarrörelsen eller Socialdemokraterna användes systematiskt för att nå bredare och i praktiken opolitiska målgrupper. Detta skedde inte av misstag, utan med tydlig strategisk planering. Att de välkända Socialdemokraterna Daniel Färm och Jenny Åkerlund haft ledande roller i detta gör påståenden om ”öppen avsändare” närmast ironiska.

Att i efterhand justera profiler och formuleringar ändrar inte det faktum att anonymisering användes för att maximera genomslag och undvika avsändarkritik.

Övriga punkter från Färm faller av samma skäl:

• ”Ingen trollfabrik” – när samordnade konton arbetar parallellt med samma narrativ, utan tydlig avsändare, uppfylls exakt de kriterier man annars själv använder för att definiera trollverksamhet.
• ”Inte politiskt innehåll” – materialets vinklar, urval och timing sammanfaller konsekvent med partipolitiska intressen. Att kalla det journalistik är en semantisk manöver.
• ”Redaktionellt oberoende”– trovärdigheten urholkas när ägarstruktur, personal och budskap är så tätt sammanflätade.
• ”Räckvidd som kvalitetsmått” – räckvidd säger inget om legitimitet, transparens eller journalistisk integritet.

Kärnfrågan undviks helt i debatt texten: varför behövde AiP Media dölja sin identitet om verksamheten var så öppen och legitim?

... tycker själv det är hög tid att Socialdemokraterna avvecklar sin trollfabrik och i stället satsar på öppna, hederliga debatter. Ett parti som ändå har för avsikt att leda landet bör höja nivån – inte låta Daniel Färm och Jenny Åkerlund bedriva gerillalik opinionsbildning på nätet, där barn och unga riskerar vilseledas genom dolda politiska avsändare. Ni kan bättre.
Citera
2026-01-11, 21:47
Medlem
Nixters avatar
Därför kommer inte S sluta med sina ”trollkonton”

Bra artikel från Kvartal. Jag hoppas alla bakom tangentborden nu håller ett örnöga på Socialdemokraternas AiP och liknande om de nu inte avser sluta trolla oss.

https://kvartal.se/pellezackrisson/artiklar/darfor-kommer-inte-s-sluta-med-sina-trollkonton/cG9zdDozMTEwNA
Citera
2026-04-14, 08:34
Medlem
Dilkingtons avatar
https://www.dn.se/sverige/anonyma-mejl-till-regeringen-skickas-inifran-s-partikansli/

”En pseudonym kopplad till Socialdemokraternas partikansli har under flera år begärt ut en stor mängd handlingar från Regeringskansliet.

Alla begäranden har gjorts på vardagar, under kontorstid, visar DN:s granskning. Men partiet vill inte svara på några frågor.”

Its ok when we do it
Citera
2026-04-14, 11:01
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
https://www.dn.se/sverige/anonyma-mejl-till-regeringen-skickas-inifran-s-partikansli/

”En pseudonym kopplad till Socialdemokraternas partikansli har under flera år begärt ut en stor mängd handlingar från Regeringskansliet.

Alla begäranden har gjorts på vardagar, under kontorstid, visar DN:s granskning. Men partiet vill inte svara på några frågor.”

Its ok when we do it

Men DN hatar väl alla som skriver något anonymt under pseudonym någonstans, oavsett om det är någon på S kansli eller någon medborgare som sitter på Flashback och klagar på DN, så som t.ex. jag gjort i min posthistorik. DN gillar inte att någon annan än de själva tar sig friheten att kritisera makthavare. Se dagens ”scoop” i den kontexten, nyhetsvärdet är annars ganska begränsat, förutom regeringskansliets anmärkningsvärda reaktioner och DN:s indirekta ifrågasättande av medborgarnas rätt att begära ut offentliga handlingar.

Tillhör det omnämnda anonyma kontot en enda person så är jag glad för hens skull att den har en partiorganisation i ryggen som kan stötta om DN eller någon annan blir aggressiv. Det önskar jag att jag också hade haft när jag klagat så mycket på DN, Tidö, Putin, högerextremister och Orbán här på Flashback.
Senast redigerad av Yayoi 2026-04-14 kl. 11:36.
Citera
2026-04-14, 11:39
Medlem
Citat:
En mejladress som använts av en anställd på Socialdemokraternas partikansli har begärt ut handlingar om ministrarna Carl-Oskar Bohlin (M), statsminister Ulf Kristersson (M) och Lotta Edholm (L) under pseudonym.

Frågan är möjligen varför eller vad de vill eller kan tänkas komma fram till? Vill de veta exakt vad de har gjort eller misstänker S att dessa ministrar har ljugit om något? Möjligen får vi väl veta detta under de kommande fem månaderna i något kampanj under valrörelsen.

Samtidigt om nu då Regeringskansliet misstänker att det är anonymt och att detta i praktiken är något form av anonym rättshaverist som begär ut för mycket handlingar och för ofta får de väl börja göra som kommuner och andra gör vid dessa tillfällen. Enbart lämna ut, kopior av, handlingar tryckta på papper så att de måste hämtas ut eller skickas via post, vilket då också börjar kosta pengar efter ett par sidor. Det är också alltid då en fråga om vad som är "skyndsamt" samt "på stället".

Det finns vad jag vill minnas fortfarande inte någon lag som tvingar myndigheter att lämna ut handlingar i elektronisk form. Så ingenting som säger att de skall maila PDF:er till höger och vänster eller till Sveavägen 68. Bara att meddela att de finns att hämta på kansliet eller vilket kontor de nu har använt sig av eller vart handlingarna som de begärt ut rent fysiskt förvaras.
Citera
2026-04-14, 12:58
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Men DN hatar väl alla som skriver något anonymt under pseudonym någonstans, oavsett om det är någon på S kansli eller någon medborgare som sitter på Flashback och klagar på DN, så som t.ex. jag gjort i min posthistorik. DN gillar inte att någon annan än de själva tar sig friheten att kritisera makthavare. Se dagens ”scoop” i den kontexten, nyhetsvärdet är annars ganska begränsat, förutom regeringskansliets anmärkningsvärda reaktioner och DN:s indirekta ifrågasättande av medborgarnas rätt att begära ut offentliga handlingar.

Tillhör det omnämnda anonyma kontot en enda person så är jag glad för hens skull att den har en partiorganisation i ryggen som kan stötta om DN eller någon annan blir aggressiv. Det önskar jag att jag också hade haft när jag klagat så mycket på DN, Tidö, Putin, högerextremister och Orbán här på Flashback.

DN har ju dessutom själva gjort samma sak som den anonyma på S, dvs begärt ut handling anonymt under pseudonym i samband med Landerholmgranskningen.
https://www.journalisten.se/nyheter/dn-anvande-pseudonym-i-landerholm-granskningen-vi-vill-inte-behova-luras/

Men då var väl syftet att visa hur orättfärdigt stark den enskilda anonyma medborgaren är i jämförelse med stackars stackars DN, eller?
Kanske till och med viktigare än att granska Landerholmaffären. lol
Senast redigerad av Yayoi 2026-04-14 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in