Citat:
Ursprungligen postat av
Blue2000
jag sitter och funderar på om jag kan göra avdrag för hemmakontor. Jag bor 1 tim och 5 minuter med bil från mitt jobb och jobbar där varannan vecka på kontoret. Den andra veckan jobbar jag hemifrån då jag har barn som går nära vid skolan.
Jag vet att ett krav är att arbetsgivaren inte tillhandahåller ett kontor vilket dom gör. Men jag funderar på om den veckan kan räknas som att dom inte gör det då jag bor så långt bort från det och dom inte har ett kontor närmre för att det ska funka med barn?
Tyvärr får du inget avdrag för hemmakontor i ditt fall. Kravet är att arbetsgivaren inte får tillhandahålla någon arbetsplats alls, och det gör de varannan vecka. Att du väljer att arbeta hemifrån av praktiska skäl som barn eller avstånd räcker därför inte.
Du kan däremot ha rätt till restidsavdrag om dina resor till kontoret överstiger två timmar per dag, eller till avdrag för dubbel bosättning om du skaffar tillfälligt boende närmare arbetet. Hemmakontorsavdraget kan dock inte kopplas till frågan om ROT-renovering.