2026-02-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Vad händer om man skiter i att deklarera?
Du kan bli skönstaxerad, och få betala betydligt mer än om du bara sms:at att du godkänner din deklaration.

Citat:
Ursprungligen postat av Palmekulan
En gammal klassiker - Skönhetstaxering.

Skönstaxering betyder att Skatteverket taxerat efter eget "skön"
Blandar du ihop med "kön"?
Citera
2026-02-03, 21:37
Avslutad
Citat:
Såg nyheter med nu!
Jag har använt appen i fler år, blir förbannad!

Hur ska man deklarera nu då?

Eller så här oxå.

Dags att deklarera - Video reklam. (retro)
https://youtu.be/WZqePLrvtQk?si=eRcKnbqiykWPIgSz
Senast redigerad av Palmekulan 2026-02-03 kl. 22:07.
Citera
2026-02-03, 21:40
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Eller så här oxå.

Dags att deklarera - Video reklam.

Nice
15 Februari är sista dagen
Nu får ni snabba er!
Citera
2026-02-03, 21:51
Medlem
Citat:
Nice
15 Februari är sista dagen
Nu får ni snabba er!
Datumen finns i trådstarten. Deklarationerna har inte ens börjat att skickas ut, det tar en månad till.

Du kommer att få en ifylld deklaration som du bara har att godkänna, med vissa undantag.
Citera
2026-02-04, 01:45
Medlem
Citat:
Eller så här oxå.

Dags att deklarera - Video reklam. (retro)

Numera när portot är så högt, kan man dra av kostnaden för frimärkena att skicka in den?
Citera
2026-02-04, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Numera när portot är så högt, kan man dra av kostnaden för frimärkena att skicka in den?
Det har man aldrig kunna gjort. Numera är det nog få som fysiskt postar sin deklaration, tror inte det var så vanligt förr heller.
Citera
2026-02-04, 09:03
Avslutad
Info om Ny e-tjänsten för årets deklaration. / Appen stängs.
https://skatteverket.se/omoss/pressochmedia/pressmeddelanden/2026/2026/nyetjanstforaretsdeklaration.5.9567cda19bf6c002727 40.html
https://skatteverket.se/privat/deklaration.4.2b543913a42158acf800013508.html

-- I den nya e-tjänsten går det inte att använda koder för att godkänna deklarationen.

-- En annan förändring är att det inte längre går att deklarera i Skatteverkets app.

I år kommer alla som godkänner sin deklaration utan ändring via skatteverket.se att möta en ny e-tjänst. Tjänsten är tydligare och mer användarvänlig. Där kan den som bara ska godkänna de förtryckta uppgifterna göra det. Den som behöver göra ändringar eller tillägg slussas vidare till den e tjänst där detta går att göra.

Samtidigt stängs appen Skatteverket där användarna har kunnat godkänna sina deklarationer, söka reseavdrag och sett om det blivit skatteåterbäring eller kvarskatt.

Den 17 mars öppnar deklarationen.
Citat:
– Vi värnar om var skattepengarna går och har kommit
fram till att inte fortsätta med appen då den är för kostsam
att vidareutveckla, säger Johan Schauman, på Skatteverket.
Citera
2026-02-10, 11:57
Medlem
jag sitter och funderar på om jag kan göra avdrag för hemmakontor. Jag bor 1 tim och 5 minuter med bil från mitt jobb och jobbar där varannan vecka på kontoret. Den andra veckan jobbar jag hemifrån då jag har barn som går nära vid skolan.

Jag vet att ett krav är att arbetsgivaren inte tillhandahåller ett kontor vilket dom gör. Men jag funderar på om den veckan kan räknas som att dom inte gör det då jag bor så långt bort från det och dom inte har ett kontor närmre för att det ska funka med barn?
Citera
2026-02-10, 19:27
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
jag sitter och funderar på om jag kan göra avdrag för hemmakontor. Jag bor 1 tim och 5 minuter med bil från mitt jobb och jobbar där varannan vecka på kontoret. Den andra veckan jobbar jag hemifrån då jag har barn som går nära vid skolan.

Jag vet att ett krav är att arbetsgivaren inte tillhandahåller ett kontor vilket dom gör. Men jag funderar på om den veckan kan räknas som att dom inte gör det då jag bor så långt bort från det och dom inte har ett kontor närmre för att det ska funka med barn?

Tillhandahåller arbetsgivaren kontor så tillhandahåller arbetsgivaren kontor, oavsett barn eller pendlingsavstånd.
Citera
2026-02-22, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000

Tyvärr får du inget avdrag för hemmakontor i ditt fall. Kravet är att arbetsgivaren inte får tillhandahålla någon arbetsplats alls, och det gör de varannan vecka. Att du väljer att arbeta hemifrån av praktiska skäl som barn eller avstånd räcker därför inte.

Du kan däremot ha rätt till restidsavdrag om dina resor till kontoret överstiger två timmar per dag, eller till avdrag för dubbel bosättning om du skaffar tillfälligt boende närmare arbetet. Hemmakontorsavdraget kan dock inte kopplas till frågan om ROT-renovering.
Citera
2026-02-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rudimentarperson
Tyvärr får du inget avdrag för hemmakontor i ditt fall. Kravet är att arbetsgivaren inte får tillhandahålla någon arbetsplats alls, och det gör de varannan vecka. Att du väljer att arbeta hemifrån av praktiska skäl som barn eller avstånd räcker därför inte.

Du kan däremot ha rätt till restidsavdrag om dina resor till kontoret överstiger två timmar per dag, eller till avdrag för dubbel bosättning om du skaffar tillfälligt boende närmare arbetet. Hemmakontorsavdraget kan dock inte kopplas till frågan om ROT-renovering.

jag har mitt och sambos kontor i sommarstugan som behövde ny tak. de ska väl inte vara något problem med rot avdraget för de om de är avdrag redan för kontoret i kvartal redovisning?
Citera
2026-02-24, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hypokondis84
jag har mitt och sambos kontor i sommarstugan som behövde ny tak. de ska väl inte vara något problem med rot avdraget för de om de är avdrag redan för kontoret i kvartal redovisning?
Din verksamhet får inte dra av kostnader för din privata egendom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in