Citat:
Ursprungligen postat av
UppmarksamhetsHora
SSK är väl en av de yrkesgrupper som brukade vara ruskigt underbetalda men på senare år verkligen krigat till sig helt ok löner?
Även lärare har gjort denna vandring som jag förstår det.
De senaste 15-20 åren. Kan ha fel.
Bra är det i alla fall.
Tror det finns andra yrkesgrupper som inte lyckats så bra.
Ingångslönen för en sjuksköterska är lägre än vad min ingångslön inom IT var, då pluggade jag 2 år.
Spontant skulle jag säga att man nog kan hantera en "ok" lön med röviga arbetsförhållanden i min bransch. Man sitter oavsett framför datorn större delen av dagen, och blir något inte klart enligt schema så är det några som blir irriterade men ingen som tar nån verklig skada.
Skillnaden är att som sjuksköterska är du på benen 12 timmar per dygn, jobbar obekväma arbetstider under konstant stress med hysteriska scheman. Du förväntas låta bli att pissa 12 timmar i sträck, sälja din semester för att svennebanan glömt att sommarsemestern dyker upp även i år, samt har enorm risk att bli sjuk på jobbet. Som tack för detta får du karensdag vid sjukskrivning och en lön som är avsevärt lägre än min.
Detta för en såpass grundläggande samhällstjänst att resultatet av att något inte hinns med blir fysiska och psykiska skador samt död.
Vår vård ska inte baseras på nån töntig USamerikansk fantasi om marknadsekonomi där folk väl helt enkelt får dö om det inte finns vård, det är ovärdigt och äckligt. Vård behövs och måste få kosta därefter, vinningen ligger i att man får en friskare befolkning som kan jobba och tjäna pengar. Det är det hela den svenska modellen är byggd på, det är precis samma som med utbildning och äldrevård t.ex.