2025-11-19, 14:09
Medlem
Förstår inte problemet.

Svärsonen pratar mycket om islam och inte för att jag tror på någonting övernaturligt, men Koranen verkar vara en bra bok. Man ska sköta sig och vara schysst. Förstår inte riktigt ståhejet här på Flashback.

I framtiden är det väl bara att konvertera, en enkel lösning om man vill passa in och fortsätta livet som vanligt.
Citera
2025-11-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Förstår inte problemet.

Svärsonen pratar mycket om islam och inte för att jag tror på någonting övernaturligt, men Koranen verkar vara en bra bok. Man ska sköta sig och vara schysst. Förstår inte riktigt ståhejet här på Flashback.

I framtiden är det väl bara att konvertera, en enkel lösning om man vill passa in och fortsätta livet som vanligt.

Flashbackare som ägnar extremt mycket tankeverksamhet åt muslimer tenderar faktiskt att dela en hel del värderingar med bokstavstroende muslimer. Ge upp bärs kanske är tufft dock. Att be och fasta är i och för sig inte jätteroliga uppoffringar förräns man tror på hela grejen men kanske värt när man får bo i vad man nästan anser vara ett idealsamhälle?
Citera
2025-11-19, 14:13
Medlem
Intressant frågeställning, tror det är långt
innan islam tar över. Sverige blev avkristnat på
två generationer. Beror hur trenden ser ut bland
unga muslimer.
Citera
2025-11-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
unga muslimer.

Trenden bland unga muslimer skiljer sig åt väldigt mycket men det är extremt få som tar helt avstånd från religionen och avstår helt från fasta och dylikt men jag skulle tro att identiteten har stärkts och kommer stärkas med tiden i takt med att föraktet mellan svenskar och utomeuropeiska invandrare höjs. Tror det krävs ganska lite för att pusha en del av de som identifierar sig som muslimer utan att efterleva det dagligen till att bli bokstavstroende. Frågar du mig så ser många (både svenskar och muslimer) vissa faktorer i de västerländska samhället som korrumperat det och jag kan se hur man ser Islam som en antites till allt som är dåligt med väst och lägg där på till en känsla av att vara oönskad/mindre värd så är de klart att ett kalifat i Sverige nästan framstår som en utopi för många muslimer.
Senast redigerad av fruktfabrik 2025-11-19 kl. 14:26.
Citera
2025-11-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
unga muslimer.

Inom islam idag så uppmanas yngre att skaffa flera barn i Europa. Don har en bättre familje struktur än vi. I Mellanöstern så är 8 barn per familj normalt. 1-2 barn per familj ses som "konstigt" inom islam. Dom har helt klart övertaget genom barnafödandet.

När Sverige var som kristet så var 5-6 barn per familj normalt. Så trenden inom islam växer tro jag.
Citera
2025-11-19, 14:28
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Vad skiljer sinna och sunni?
Citera
2025-11-19, 14:31
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Nej, nej, det är alldeles för lång tid. Enligt en pk-undersökning var det sagt att svenskar blir i minoritet 2040. Då ska man veta att de uppger siffror för att lugna ursprungsbefolkningen.

Det är nog riktigt nära sanningen. Tänk bara på åldersstrukturen på islamisterna. I de äldre åldersgrupperna är de i tydlig minoritet, men folk dör av vartefter. I de yngre åldersgrupperna är andelen islamister väldigt stor på vissa håll, och fler blir det med tanke på barnproduktionen i jämförelse med svenska familjer.

Det första allvarliga steget kan mycket väl ske om ett år, i samband med valet. Men om så inte sker så är de alltså stadigt ökande och de flesta röstar som imamen befaller. Det är bara en tidsfråga.
Citera
2025-11-19, 14:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
Kort sagt så tror jag chansen att Islam "tar över" Sverige är noll. Största chansen är nog att Islam skulle vara den sanna religionen och det kommer en profet i våran livsstid.

Ni förstår inte problemet. De behöver inte vara majoritet, de behöver bara skrämma upp majoriteten med våld och hot om våld. Vi ser redan att det svenska folket cuckats totalt av palestinavänstern, Stockholmarna kan inte ens åka buss på lördagar längre. UK har i princip tagits över av Muslimska Brödraskapet och det är inte så mycket mer muslimer där än vad det är i Sverige rent procentuellt.
Citera
2025-11-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ni förstår inte problemet. De behöver inte vara majoritet, de behöver bara skrämma upp majoriteten med våld och hot om våld. Vi ser redan att det svenska folket cuckats totalt av palestinavänstern, Stockholmarna kan inte ens åka buss på lördagar längre. UK har i princip tagits över av Muslimska Brödraskapet och det är inte så mycket mer muslimer där än vad det är i Sverige rent procentuellt.

Jag kan bara tala för det jag ser i min omgivning och jag har inte ens märkt av palestinavänstern eller att det ändrat sig när och hur man kan resa i kollektivtrafik. Jag ser mycket invandrare dagligen men aldrig vart med om något som skulle få mig att bli rädd för att vara runt dom inte ens när jag är ensam svensk på tåg/buss, kanske att det känns annorlunda för en kvinna.
Senast redigerad av fruktfabrik 2025-11-19 kl. 14:42.
Citera
2025-11-19, 14:42
Medlem
malmö , södertälje , vissa delar av göteborg, tensta , norra järva tex är redan muslimska comunity
Citera
2025-11-19, 14:48
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Vilken gruppering kommer att vara den härskande? Det finns ju både sunni och shia samt olika etniciteter. Kommer Sverige att delas upp i olika grupperingar eller kommer det vara en härskande?

Vilka finns det flest av i Sverige? Araber, kurder, turkar... ?

Kommer inte hända. Man är för splittrade etniskt och finns ingen muslimsk elitklass som kapat institutioner, annat än enstaka personer.
Citera
2025-11-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Inom islam idag så uppmanas yngre att skaffa flera barn i Europa. Don har en bättre familje struktur än vi. I Mellanöstern så är 8 barn per familj normalt. 1-2 barn per familj ses som "konstigt" inom islam. Dom har helt klart övertaget genom barnafödandet.

När Sverige var som kristet så var 5-6 barn per familj normalt. Så trenden inom islam växer tro jag.
I Sveriges fall har det nog med att när vi blev
industrialiserat och flyttade till städerna,
Så förvärvsarbetande bägge föräldrarna.
Och så ville nog inte många tränga i hop sig
i städernas lägenheter. Har nog inte med religion att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in