2026-03-06, 17:02
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Tillgängligheten geografiskt i glesbygd har minskat drastiskt, speciellt i Norrlands inland.

Tillgängligheten har övergått i överetablering.
I vissa lantortsstäder, med befolkning på 20 - 30.000 innevånare, har antalet besiktningsstationer ökat från 1 till 4 - trots att den ensamma stationen inte hade 100% beläggning.
Såvitt känt är de flesta nyetablerade (utländska) stationerna "saxlyftstationer" som varken tar tunga eller höga fordon.

Exakt. Överetablering är ordet. När ett företag - vilket som helst - etablerar sig på en ort så föregås det ju alltid av en ekonomisk utredning om det finns en marknad för det man säljer och om detta kan bli lönsamt men när det gäller bilprovning och apotek verkar inte detta gälla. Hur kan det komma sig? Det går ju att räkna ut med arslet att fyra bilprovningar på en mindre ort som knappt behövt en tidigare kommer att visa minussiffror.

När det gäller glesbygd har däremot det motsatta skett, kundunderlaget är för lågt så ingen vill etablera sig där så det finns de som behöver åka 15-20 mil för att besikta bilen. Skulle aldrig accepteras söderut.

Snedvridet sa Bill.
Sånt här hände inte när allt var statligt.
Citera
2026-03-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är i princip 5 företag i sverige som styr hela marknaden.

Om du räknar med ställen som ystad bilprovning osv så är det ingen konkurrens.

99% av kunderna kommer aldrig köra mer än 50km till sin bilprovning om de inte bor ute i obygden i norrland.
ASB:s policy var att ungefär 95% av bilägarna skulle ha en besiktningsstation inom högst 50 km.
Det medförde att vissa stationer inte helt bar sina kostnader.

Dagens utländska profitörer struntar helt i glesbygdens befolkning.
Citera
2026-03-07, 11:33
Medlem
zoombos avatar
Jag vet mindre samhällen där man byggde kompletta, mindre och rejäla besiktningshallar med en port på 60-talet. Från början hade kunde man besikta där (nästan) varje veckodag men med åren har man krympt ned detta till någon dag i veckan eller ännu mera sällan och det är sen ambulerande besiktare som åker runt i olika kommuner och utför detta. Ett helt OK koncept tycker jag. Tror det är gamla AB Svensk Bilprovning som är aktör.

Den enda fasta kostnaden man har här är att fortsätta hålla byggnaden i skick så även om det är svårt att räkna hem en vinst så är det en bra service för invånarna där i princip de flesta utanför tätorten är bilburna.
Citera
2026-03-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Tillgängligheten geografiskt i glesbygd har minskat drastiskt, speciellt i Norrlands inland.

Tillgängligheten har övergått i överetablering.
I vissa lantortsstäder, med befolkning på 20 - 30.000 innevånare, har antalet besiktningsstationer ökat från 1 till 4 - trots att den ensamma stationen inte hade 100% beläggning.
Såvitt känt är de flesta nyetablerade (utländska) stationerna "saxlyftstationer" som varken tar tunga eller höga fordon.
Tendensen beträffande besiktningsstationer har även följts av apotek.
I en lantortsstad fanns förr endast ett apotek.
Nu kan det vara 4 st.
Ofta mindre apotek med MENA-personal - utan gedigna svenskspråkskunskaper.
Citera
2026-03-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Sånt här hände inte när allt var statligt.
Instämmer till fullo i vad du skriver.
Men måste korrigera dig på punkten att ASB var statligt.
Det var det inte.
Det var ett aktiebolag som vilket som helst.
Men staten ägde 52 % av aktierna.
Resten ägdes av försäkringsbolagen och motorrelaterade företag och organisationer.

Styrningen av fordonsbesiktningen - d v s omfattningen - gjordes av transportstyrelsen och deras företrädare, beträffande omfattning m m.
Citera
2026-03-08, 05:54
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111

Alltså Bilprovningen var ett monopol som var bra.
Nej det var fruktansvärt långa köer och dom hade bara öppet dagtid vardagar, då andra folk måste vara på jobbet. Har du aldrig sett köerna på nätterna till drop in? Folk sov ju över i sin bil för att ha en chans att besikta, helst innan jobbet eller under dagen och innan det blev körförbud. Idag kan jag hitta en besiktningstid om 15 min i princip och det är öppet kvällar och helger på många stationer.

Jag har inget problem att hitta rimliga priser på besiktning, över 500kr har jag nog aldrig betalat vad jag vet. Det finns alltid nån rabattkod man kan använda, eller bli medlem och få 100kr avdraget osv, enda som händer är att man får reklam till sin mail...

Väljer man att bo exakt mitt i ingen jävla stans och har 30 mil till besiktningen tycker jag inte det är statens problem. Dom boende får gå ihop och hjälpas åt istället. Kanske ska nån granne åka till Ikea 50 mil bort och då kan ta din bil istället och samtidigt köra in på besiktningen eller så... Bor man så jävla off får man vara kreativ och inte bara grina att staten ska fixa allt.
Senast redigerad av karlgunnar 2026-03-08 kl. 06:04.
Citera
2026-03-08, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För att svara kort på rubriken:
JA!

Vissa tjänster med typiska lagkrav borde nog faktiskt skötas av staten. Det här kan vara en sån sak. På samma sätt som stor del av grundskola och sjukvård borde vara statlig
Enl mig har staten minst sålt ut TVÅ tjänster som borde varit kvar i statlig ägo... bilprovningen och apoteken. Ingen av dom blev någon succé i privat ägo... allra minst bilprovningen!
Citera
2026-03-08, 11:32
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Enl mig har staten minst sålt ut TVÅ tjänster som borde varit kvar i statlig ägo... bilprovningen och apoteken. Ingen av dom blev någon succé i privat ägo... allra minst bilprovningen!

Ja det har du rätt i faktiskt. Det skulle vara för samhällets bästa om det faktiskt var som förr.
Citera
2026-03-08, 13:10
Medlem
ormbitens avatar
Självklart vill väl företag öka sin vinst.
Det är väl det som företagande går ut på... Att göra så stor vinst som möjligt.

Inget företag ska behöva ta hänsyn till kundernas ekonomi. Alla företag ska ha rätt att ta en miljard procent i vinst om dom så vill.

Ett företag som tar för mycket betalt utrotar sig självt.

Tycker personligen att allt är betydligt bättre idag med den bilbesiktning och dom apotek som finns.

Jag tänker tillbaka till början på 90 talet när man skulle boka tid flera veckor eller månader i förväg hos Bilprovningen. Nä usch, dit vill jag inte tillbaka.
Citera
2026-03-08, 13:20
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Men det går tyvärr inte gå tillbaka.
Klart att det går. Det har gjorts förut, och då spelade det ingen roll att det var ett stort företag osv. osv. och att tusentals anställda osv. osv., staten gick in och sa: det här är vårt nu. I vissa fall handlade det inte ens om att köpa loss saker från privata intressen utan man tog bara över.
Citera
2026-03-08, 13:42
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Klart att det går. Det har gjorts förut, och då spelade det ingen roll att det var ett stort företag osv. osv. och att tusentals anställda osv. osv., staten gick in och sa: det här är vårt nu. I vissa fall handlade det inte ens om att köpa loss saker från privata intressen utan man tog bara över.

Du kan ju inte välja ut en enstaka rad och opponera dig mot den. Läs inlägget igen och försök förstå vad inlägget säger.
Citera
2026-03-08, 14:22
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Du kan ju inte välja ut en enstaka rad och opponera dig mot den. Läs inlägget igen och försök förstå vad inlägget säger.
Men pyramidspelet faller inte ihop. Det blir lite svårare att ha råd med saker men inte mer än så. Antagligen är det bara bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in