2025-11-16, 14:50
Medlem
Europes avatar
Det är väl snarare risken att det som laddas upp sparas av någon.

Lite som Homer säger om IRL: ”Well, of course, everything looks bad of you remember it”, angående att vissa envisas med att vara nyktra och arkiverar händelser i minnet (från ca 1:30):

https://www.youtube.com/watch?v=9Xfp5Rj6clE
Citera
2025-11-16, 16:13
Medlem
WhereIsRussias avatar
när lunarstormkopian l8 lanserades sa ägaren att lunarstorm fanns på en server i Stockholm kanske så fortfarande. om det kopplas upp igen behöver man veta lösen eller är kontot borta för evigt?
Citera
2025-11-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Innan brukade man ju säga att allt vi gör på internet sparas och finns där "för evigt", men i takt med att äldre sajter, forum och portaler lagts ned och inte ens längre går att söka efter med Wayback machine, så måste man väl ändra på det och säga att internet glömmer ganska snabbt?

Äldre hemsidor fås inte längre fram med Google och stora forum som Lunarstorm och Passagen som stängdes ned 2013 är helt osökbart

Och YouTube rensade för några år sen bort videos kopplade till konton folk inte loggat in på under en längre tid. Mycket som tidigare fanns på YouTube är borta...
Citera
2025-11-16, 23:04
Medlem
Moobs avatar
Helgon.net tror jag iaf finns kvar va? Det var ett mycket bättre raggställe än vilda webben och Lunarstorm.
Aftonbladets chatt fanns dock innan dessa sajter. Där man chattade med brudar via adsl, på nittiotalet. Känns inte så länge sedan.
Citera
2025-11-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Inte att förglömma "Vilda Webben", men den finns kanske kvar fortfarande? Den mer eller mindre självdog när folk gick över till Facebook!

Edit: Det står när man söker på sajten att den försvann 2019, så den finns alltså inte kvar.
"Vilda Webben" var ju en dejtingsite vilket inte FB är så det lär ju inte varit orsaken.
Oj vad jag hängde där 2002-2004 när jag var singel! Fixade dejter med 76 olika tjejer. :-)
Citera
2025-11-17, 00:35
Medlem
Riddargrevens avatar
Internet är numera en stor propagandamaskin full med censur och bottar. Dead internet theory ftw.
Citera
2025-11-17, 04:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
"Vilda Webben" var ju en dejtingsite vilket inte FB är så det lär ju inte varit orsaken.
Oj vad jag hängde där 2002-2004 när jag var singel! Fixade dejter med 76 olika tjejer. :-)

Ja det blev ett antal dejter på den tiden det begav sig!
Nej kanske inte, men de flesta man hade kontakt med på "Vilda" drog över till Facebook så nåt var det ju! Sen var/är ändå Facebook lite "nätdejting", har träffat några därifrån också!
Citera
2025-11-17, 08:50
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hur lyckades du hitta 76 st du ville dejta där?

De flesta såg ju ut som hej-kom-och-hjälp-mig.

Helgon.net däremot var bättre och brudarna roligare. De flesta svarade när man skrev till dem och det fanns även ett diskussionsforum som var rätt kul och lite åt FB-hållet, men livliga diskussioner och rätt högt i tak.

LUnarstorm snodde allting från Vilda Webben kom jag ihåg. Det var ett plagiat rakt av utan att skämmas. T.o.m. i detaljerna som profilfrågor och sånt.
Citera
2025-11-17, 09:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
För att något ska kunna bli bortglömt, så måste det ha blivit upptäckt till att börja med.

Om något av dina hemfilmade porrklipp dök upp på internet typ -00, så blev du i princip kändis.
Idag vet jag inte ens om "hämndporr" fungerar, för enstaka klipp drunknar i utbudet, om du inte marknadsför det väldigt hårt.
Citera
2025-11-17, 09:47
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
I det avseendet är ju AI en välkommen utveckling då allt material som tänkbart kan vändas mot en kan hänvisas till som en produkt av AI.

Nakenbilder? AI! Hatfulla citat? AI! osv.
Det skulle ju faktiskt kunna vara en positiv aspekt ur det hela. När väl AI är oigenkännligt så kan alla bara hävda att alla osmakliga citat och bilder är AI genererade och enbart de som faktiskt såg det innan AI kan veta sanningen.
Dock så kommer vi leva i en mycket märklig värld när vi helt plötsligt inte kommer kunna lita på varken bilder eller videos online. Räcker med att en snubbe sitter och genererar massa saker och sprider det, så kommer andra sprida det vidare, och för vi vet om det så cirkulerar det massor av material som inte är på riktigt.

Vi är ju inte där ännu men ge det 10 år så tror jag landskapet kommer vara bra konstigt.
Citera
2025-11-17, 12:05
Medlem
Jag vill nog påstå att du har missförstått vad begreppet "internet glömmer aldrig" handlar om. Det används i regel i samband med avklädda bilder (på kvinnor främst) som folk sparar och sprider, som det alltid finns ett intresse för. Det finns inget direkt intresse i att spara och sprida folks random texter, bilder och videos.
Citera
2025-11-17, 14:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det enda man kan hitta på nätet som är 20 år eller äldre är väl typ flashback. Det är ju inget jämfört med TV1000s chattrum där dom verkliga sanningarna skrevs i tiderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in