2025-11-15, 02:49
Medlem
Tycker spekulationerna drar iväg. Vi vet inte så mycket. Och det hela tyder på en så otroligt tragisk olycka. Har känt mig så berörd hela eftermiddagen/kvällen/nu. Hela händelsen är bara sorglig, för alla inblandade. Usch!!
Citera
2025-11-15, 02:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Till dom som spekulerar om attentat.

Har ni sett bilderna?

Bussen kör ju in i hållplatsen men farten är inte hög.

En terrorist hade kunnat göra mycket mycket mer skada genom att helt enkelt hålla foten på gaspedalen.

Mycket tragiskt för döda och skadade så klart, men inget vidare att göra politik av det.

Titta istället på säkerhetsfrågor som att hålla ned stress och tidspress, hålla koll så bussarna inte kör i dåligt skick osv. Förarna kanske borde ha årlig läkarkoll om det inte finns redan, iaf över en viss ålder.

Det du ser på den filmen är bara de sista sekunderna av händelseförloppet. Den körde något fortare innan den fick hela busskuren fastkilad under bussen. Finns flera vittnesmål i tidningarna.
Citera
2025-11-15, 02:51
Medlem
1754s avatar
Citat:

Har ni sett bilderna?

En terrorist hade kunnat göra mycket mycket mer skada genom att helt enkelt hålla foten på gaspedalen.

Mycket tragiskt för döda och skadade så klart, men inget vidare att göra politik av det.

Titta istället på säkerhetsfrågor som att hålla ned stress och tidspress, hålla koll så bussarna inte kör i dåligt skick osv. Förarna kanske borde ha årlig läkarkoll om det inte finns redan, iaf över en viss ålder.

Generellt så är det att man får göra en läkarundersökning innan körkortet får tas. Sedan var 5´år upp till 45år måste man göra syntest. Efter 45år är det syntest och läkarundersökning var 5´år. Efter 70år är det läkarkontroll varje år.
Citera
2025-11-15, 02:56
Medlem
Eastmancolors avatar
Var det 670 till Vaxholm eller 676 till Norrtälje?
Citera
2025-11-15, 03:13
Medlem
Oavsett vad så måste det nog kännas sjukt jobbigt att vara ansvarig för tre personers död, denna människa kommer inte vara sig själv på ett bra tag
Citera
2025-11-15, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det du ser på den filmen är bara de sista sekunderna av händelseförloppet. Den körde något fortare innan den fick hela busskuren fastkilad under bussen. Finns flera vittnesmål i tidningarna.

– Vi ser hur bussen kör i ganska hög hastighet. Den plöjer ner busskuren och man hör hur glaset krossas. Det ligger glas överallt. Bussen försökte inte bromsa. Den kör in i ett träd eller en lyktstolpe. Det var inte förrän efter det som den stannade.
Citera
2025-11-15, 03:36
Medlem
Fy vad hemskt och vilken tragedi.

Verkar vara ett sjukdomsfall? Gissar på TIA eller något diabetesrelaterat men trodde diabetiker inte fick vara chaufförer o liknande just för att undvika sånt här?
Citera
2025-11-15, 04:06
Medlem
Citat:

Har ni sett bilderna?

Om det skedde med vilje så är en uppenbar förklaring att han ville att det skulle se ut som en olycka.

Hade detta skett i Rinkeby skulle jag inte grunnat över uppsåt
Citera
2025-11-15, 04:08
Medlem
Tristan-Isoldes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tror själv på olycka alternativt vårdslöshet i trafik, för offren och deras anhöriga beklagar jag.

Vad som får mig starkt att tro på detta är att det finns betydligt bättre måltavlor om syftet hos chauffören vore något annat.
Tror att han har fipplat med mobilen. Alternativt psykisk ohälsa. Han kanske ville skada både sig själv och andra.
Citera
2025-11-15, 04:09
Avstängd
Vad har busschauffören för etnicitet?
Citera
2025-11-15, 04:13
Medlem
Det räcker med någon sekunds ouppmärksamhet. Föraren kan ha kollat på någon givare, mätare eller bildskärm.
Hjärnan luras och tror att riktningen är korrekt. När föraren tittar upp och kopplar ihop hjärnan och ögonen kan den stora bussen redan styra fel. En äldre förare hinner knappast reagera innan det tunga fordonet mejat fram i 30-40 meter. Lägg till trötthet, ålder och eventuellt blodtrycksfall i ekvationen.

Sannolikheten för att det är avsiktigt eller terrordåd känns mikroskopisk.

Ouppmärksamhet i trafik vilket leder till olyckor är straffbart. Korrekt häkta föraren i väntan på utredning om olyckan.

Nästa olycka med buss händer troligtvis i Örebro där politiker skapat konstiga lösningar för busstrafik.
Citera
2025-11-15, 04:17
Medlem
Jag förstår inte. Om det var ett sjukdomsfall brukar väl inte personen gripas och anhållan efter? Då brukar de ju vårdas och sen kan misstankar ofta kvarstår om "vållande" men inte att personen blir anhållen? Eller har jag fel.

Är en fruktansvärd händelse och lider med de drabbade med familjer. En otrolig tragedi som fick hela Stockholm att stanna upp i chock. Mitt i den tiden barn ska hem från skolor och vuxna rör sig hemåt för att ta tidig helg från jobbet.

Jag kommer nu själv återigen påminna mig att vara observant och inte bli försjunken i mobilen i väntan på buss.

Lider med de drabbade och ber för att inga barn är bland offren. (Ja, jag tycker alltid det är värre när barn drabbas även om det är fruktansvärt oavsett ålder på drabbade).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in