2025-11-13, 18:55
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Har en polare som har 5 original VHS porrfilmer samt inspelade porr från tv1000 på en VHS
När han nämnde det så tvingade jag han att plocka fram sin videospelare, jävlar vilken nostalgi det vart när man såg tv1000 loggan i hörnet
Hon Maria Ylva Maria Thompson som hade porren på Tv1000 va ju inte direkt en skönhet
Låter fantastiskt. Som ung bodde jag tyvärr långt ute på vischan där kabel-tv och internet absolut inte fanns. Det mest hi-tech i området var en granne som installerat en parabol (som han aldrig fick någon bra bild med).
Man var helt enkelt utlämnad till porr på fysisk media, vilket lyckligvis fanns till en viss del på "hemmaplan", så att säga men även införskaffades på andra kreativa sätt när man var i tätorten eller hos kompisar

När den modernare tekniken gjorde intåg även ute på vischan, så övergavs mycket fysisk porr antar jag. Sparade själv länge och väl på tidningar och DVD'er, men det har gradvis och i omgångar kastats så man inte riktigt har något kvar längre. En hel del av det man "saknar" är väl egentligen någon slags nostalgisk berusning när man hittar bilder eller någon scen som man älskade som ung misstänker jag
Citera
2025-11-13, 19:21
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Låter fantastiskt. Som ung bodde jag tyvärr långt ute på vischan där kabel-tv och internet absolut inte fanns. Det mest hi-tech i området var en granne som installerat en parabol (som han aldrig fick någon bra bild med).
Man var helt enkelt utlämnad till porr på fysisk media, vilket lyckligvis fanns till en viss del på "hemmaplan", så att säga men även införskaffades på andra kreativa sätt när man var i tätorten eller hos kompisar

När den modernare tekniken gjorde intåg även ute på vischan, så övergavs mycket fysisk porr antar jag. Sparade själv länge och väl på tidningar och DVD'er, men det har gradvis och i omgångar kastats så man inte riktigt har något kvar längre. En hel del av det man "saknar" är väl egentligen någon slags nostalgisk berusning när man hittar bilder eller någon scen som man älskade som ung misstänker jag
Ja det är lite synd att det inte finns "fysiskt"idag som förr även om jag personligen inte skulle köpa en p-rulle eller tidning. Man tyckte redan då att det va pinsamt att gå in på kiosken och köpa en p-tidning, ännu värre om det kom in folk och ställde sig bakom
Citera
2025-11-16, 05:26
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Vakna du upp ur nån jävla dvala nyss eller har du missat att hela internet kom?
Intressant fråga men har du missat att papperstidningar existerar?
Citera
2025-11-16, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Vänster feminister var i farten alleredan på 90 talet!
Det skulle kunna vara en förklaring, om de tidningarna försvann då, men vad hindrade de personerna ifrån att erbjuda ett konkurrerande och kanske "bättre" utbud?
Citera
2025-11-16, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Porrblaskornas och överlag porrens nedgång och sedan uppgång p g a internet, skulle kunna vara ämne för en vetenskaplig avhandling.

I korthet kan man säga att nedgången beror på samhällsutvecklingen från tidigt 60-tal och framåt.

Så här:
I början av 60-talet börjar barnomsorgen att kraftigt byggas ut. Fler kvinnor kan gå ut i arbetslivet, många går till traditionella kvinnliga yrken, men många går till traditionella manliga, främst inom industrin men också inom byggbranschen, polisen, Posten, gruvorna, transportsektorn, kyrkan o s v.
Fler kvinnor än tidigare skaffar sig akademisk utbildning.
Kvinnor börjar mer än tidigare ta plats inom samhällsbärande funktioner.
Porren börjar ifrågasättas som kvinnoförnedrande.

Opinionen för emancipationen; kvinnans frigörelse; växer sig stark. Påskyndad inte minst av vänsterpolitiker men också av liberalerna
(gamla Folkpartiet).
Trubaduren Stefan Demert skriven en sång som heter ”Emancipationsvisan”.
Löneskillnaderna mellan män och kvinnor börjar ifrågasättas.
Porren ifrågasättas nu ännu starkare. Myten om de lyckliga horan börjar krackelera.

Nu är nästa steg inte långt borta, nämligen jämställdheten mellan kvinnor och män. Detta är egentligen en fortsättning på emancipationen och nu är vi inne i 80-talet.
Kvinnorörelsen, kulturpersonligheter politiker o s v för nu öppet ”krig” inte bara mot porren, utan mot allt som man menar åsidosätter kvinnors rättigheter.
I början av 80-talet kunde man fortfarande t ex gå på porrbiografer och på både Kiviks marknad och Skänninge Marknad var det live-porr.
Sådant är i stort sett borta vid 80-talets slut.
Bättre än att titta på stillbilder i en tidning var det att hyra en VHS och senare DVD.

Nu i vår tid tar internetvärlden död på de fysiska tidningarna och på hyrfilmer. Men har gjort att porren fått ett uppsving. Nu behöver man inte längre ”outa” sig så som man var tvungen att göra tidigare när man köpte en fysisk tidning eller hyrde en VHS eller en DVD.
Och samtidigt pågår jämställdhetskampen för fullt, t ex genom ”Me to”.

Från att ha varit synlig och egentligen även accepterad ute i samhället, på
60/70-talen, är den i dag bespottad, men lever ändå ett gott liv på internet.

Men om detta stämmer:
Citat:
i dag bespottad, men lever ändå ett gott liv på internet.
så är det ändå oklart varför just papperstidningarna är borta ur butiker.
Det kan väl knappast vara av miljöhänsyn, eftersom papper används till annat, som kan klassificeras som skräp.

Även det där med emancipation och jämställdhet, som förklaringsmodell, låter långsökt.
Vilka medverkade i papperstidningarna ifråga och var de förtryckta eller förryckta?
Är det eventuella förtrycket mindre i och med Internet?

Hur definierar du "jämställdhetskampen", inom just detta ämne?
I övrigt håller jag med dig om det inledande:
Citat:
Porrblaskornas och överlag porrens nedgång och sedan uppgång p g a internet, skulle kunna vara ämne för en vetenskaplig avhandling.
.
Vem är bäst skickad att skriva den först?
Citera
2025-11-16, 06:46
Medlem
För att överviktiga feminister inte tålde att se hur vackra kvinnor kan vara, om dom sköter sin kost och hygien.
Citera
2025-11-16, 07:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Förut lär s.k. porrtidningar ha funnits lite här och var i tillvaron, t.ex. i diverse butiker.
Senare blev de undanskymda och ännu senare liksom försvann de ur alla butiker.
Vad beror det på: minskad efterfrågan eller förändrat, kanske förädlat, utbud?
Berodde det på
?
Vad fan! När jag kollade i butiken igår upptäckte jag att det stora utbudet av serietidningar också försvunnit. Undrar om det finns något samband?
Citera
2025-11-16, 10:48
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ja det är lite synd att det inte finns "fysiskt"idag som förr även om jag personligen inte skulle köpa en p-rulle eller tidning. Man tyckte redan då att det va pinsamt att gå in på kiosken och köpa en p-tidning, ännu värre om det kom in folk och ställde sig bakom

Fanns ju de som kunde kommentera det med. Hade en gång köpt en Cats-tidning och ett paket margarin, så kom det fram en lustigkurre och frågade "Vad ska du med Cats och ett paket margarin till, hahaha!" Iofs så såg det ju ut som det gjorde.

Tror att de som satt i kassan ofta försökte hålla god min, även om de nog tänkte att man var en snuskhummer eller nåt.
Citera
2025-11-16, 10:50
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Fanns ju de som kunde kommentera det med. Hade en gång köpt en Cats-tidning och ett paket margarin, så kom det fram en lustigkurre och frågade "Vad ska du med Cats och ett paket margarin till, hahaha!" Iofs så såg det ju ut som det gjorde.

Tror att de som satt i kassan ofta försökte hålla god min, även om de nog tänkte att man var en snuskhummer eller nåt.
Vad skulle du ha cats och margarin till ?
Citera
2025-11-16, 11:35
Medlem
Citat:
Intressant fråga men har du missat att papperstidningar existerar?

Nä det har jag inte missat och jag har heller inte missat att det för många år sen stod i dina papperstidningar om just det här. Det är inte längre lönt att trycka porr tidningar längre i samma utsträckning som förr pga av internet. Det kostar mer än det smakar därav är utbudet inte lika stort på tidningshyllan.
Citera
2025-11-16, 14:32
Medlem
RFTs avatar
Citat:

så är det ändå oklart varför just papperstidningarna är borta ur butiker?

Jag skrev så här:
Bättre än att titta på stillbilder i en tidning var det att hyra en VHS och senare DVD.

Porrtidningarna gick döden till mötes när VHS och senare DVD blev var man egendom.

Samma utveckling har skett med hyrfilmerna i och med internets utbredning.
Citera
2025-11-16, 14:51
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Vad skulle du ha cats och margarin till ?

Margarinet till matlagning, men lokala Konsum var stängt så handlade i kiosken..
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in