Citat:
Ursprungligen postat av
Tinyssnutt
Jag brukar vissa dagar själv välja att idag ska jag vara trevlig och glad och se vad som händer. Som ett litet experiment.
Jag ler och har nära till skratt. När man nästan krockar med någon kan man välja att le och säga något kul.
Plötsligt står man och skojar med kassörskan på Ica och byter ett par meningar i kassakön med en främling.
Om man själv öppnar upp sig och aktivt väljer att vilja vara öppen kommer andra människor också öppna upp sig.
Lyckas inte alltid men ibland.
Men det blir fler leenden och mycket trevligare.
Däremot har jag varit med två gånger att något galet freak sett mitt reg.nr på bilen och sedan tagit kontakt med mig på SMS eller Facebook. Mycket obehagligt och inte smickrande. Bara för jag varit trevlig och glad och blivit missförstådd att då måste man flörta.
Vissa dagar sluter man sig och vill inte prata med någon.
Jag kommer osökt att tänka på när den amerikanska butikskedjan för några år sedan hade ett projekt för att förbättra bemötandet i sina butiker och kassörskorna uppmanades hälsa och vara trevligare mot kunderna.
Naturligtvis var det många män som missuppfattade kassörskornas nya uppförande som att dom var intresserade av dom manliga kunderna.
Det slutade med ett antal fall av stalking och manliga psykfall som verkligen trodde att dom hade en allvarlig kärleksrelation med någon kassörska bara för att hon varit trevlig mot honom.
Projektet fick alltså avbrytas och idag är dom lika otrevliga som tidigare.