• 1
  • 2
Igår, 16:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Man håller livbojen mot överkroppen med båda händerna, samtidigt som man vilar armarna mot livbojen för att bära upp kroppstyngden om möjligt.
Att ha livbojen som en badring runt midjan är nog något du sett på tecknad film.

Jag är sjövan. Det räcker inte med att hålla i livbojen om du är i behov av att ha en livboj, du behöver ha den runt kroppen.
Citera
Igår, 17:00
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag är sjövan. Det räcker inte med att hålla i livbojen om du är i behov av att ha en livboj, du behöver ha den runt kroppen.
Att du påstår dig vara sjövan är inget argument.
Jag är uppväxt med båtar och sjöliv, har även arbetat till sjöss i åratal. Men i din värld är det förmodligen så att dom som utformar livbojar och dom som sätter upp dom är alla dumma i huvudet medans du är så mycket smartare och vet så mycket bättre. Grattis
Citera
Igår, 17:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Att du påstår dig vara sjövan är inget argument.
Jag är uppväxt med båtar och sjöliv, har även arbetat till sjöss i åratal. Men i din värld är det förmodligen så att dom som utformar livbojar och dom som sätter upp dom är alla dumma i huvudet medans du är så mycket smartare och vet så mycket bättre. Grattis

Om du är uppväxt på båtar så borde du gått sjöräddsutbildning eller åtminstone läst literaturen där det framgår att hästskoformade livbojar är bättre.
Citera
Igår, 17:18
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Om du är uppväxt på båtar så borde du gått sjöräddsutbildning eller åtminstone läst literaturen där det framgår att hästskoformade livbojar är bättre.
Jag har gått diverse räddnings och säkerhetsutbildningar både för marinen och handelsflottan.
Men du vet naturligtvis bättre än alla andra.
Citera
Igår, 17:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har gått diverse räddnings och säkerhetsutbildningar både för marinen och handelsflottan.

Ja uppenbarligen så gör jag det. Om du är i behov av en livboj så är du antagligen berusad, svårt nedkyld eller fått en smäll i huvudet under hård sjögång eller dylikt. Idéen om att det räcker att hålla handen runt den är någonting som du borde kommit förbi under första övningen.
Citera
Igår, 20:04
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Mest nytta har de gjort för Trygg Hansa.

Man använder dom som "den förlängda armen". Även vintertid vid behov.
Detta då som redan sagts för att den som är i nöd ofta har panik och kan dränka sin räddare.
Citera
Idag, 06:17
Medlem
Citat:

Citat:
Ja uppenbarligen så gör jag det. Om du är i behov av en livboj så är du antagligen berusad, svårt nedkyld eller fått en smäll i huvudet under hård sjögång eller dylikt. Idéen om att det räcker att hålla handen runt den är någonting som du borde kommit förbi under första övningen.

Jag håller med er båda, typ….. och har själv ca 30 inom offshore som arbete med oräkneliga säkerhetsutbildningar och övningar för räddningar och katastroflarm etc i bagaget.

Men kanske ni båda skulle lägga in lite länkar på det ni hävdar om livbojar och hur dessa är tänkta att användas, eller kan användas, vid olika situationer, från seriösa källor….. för det kan vara viktigt och av intresse för andra att faktiskt få lära sig hur de är tänkta att användas, och inte bara ses som nåt som hänger där….
Citera
Idag, 11:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hittade en livboj i min morsas ladugård och skulle testa kasta den men fan så tung den var, tror jag kastade 10m bara.

Ser dessa på stranden och andra platser och tänker hur fan ska någon som håller på drunkna 50m ut från land kunna räddas av en livboj?

Måste äl finnas bättre alternativ än detta?
På rak arm tänker jag en surfbräda så man kan simma ut och rädda personen, man skulle kunna ta livbojen med sig då också.
Eller nåt rep med en liten flytväst/flytboj som man skjuter ut med hjälp av kolsyra/tryckluft, skulle säkert kunna ut det 50m eller så.

Hjälper verkligen livbojar när man är på land och personen i vattnet?
Förstår att den hjälper om jag är på en båt och personen i vattnet för då blir det så mycket enklare.

Vid en brygga där detär det är djup på direkten är man normalt inte 50m ut.
Icke simkunniga idioter ta sig inte ut så långt. Men än är den sista idioten inte född.
Tänk dig hur lång en 25m-bassäng är som referens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in