Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2025-11-12, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja problemet är att det är mycket donuts och kaffe (Möten) hos svensk problem. Dessutom arbetar många av dem på fel tider. Antalet är det troligen inte så mycket fel på. De är felorganiserade och för mycket chefer.

När man jmf med andra länder så tar kanske de med personal som vi inte gör och kallar dem poliser.

Sverige är bra normalt bra på en sak, kanske för bra, hitta fel.

Varför just 5000 poliser? För politiker och poliser säger så. Polisen som organisation vill alltid ha fler poliser och mer pengar. Det är en organisations natur.

Ett ex före år runt 2005 existerade inte rattfylla/drogfylla i min kommun. Nu ökar det om man ska tro polisen. Jag kan garantera att det fanns mer rattfylla före 2005. Nu finns det för polisen letar. Och det är bra för det är ofta småkriminella som kör rattfull. Polisen har lärt sig bättre vilka och var man ska titta. Så det är bra. Det Dåliga är att vår lokala polis finns här endast på torsdagar och då sitter han på en kontor. I stället för finnas i samhället. speciellt letande och besöka familjer med skolkande barn - ofta riskerar bli framtida gangster/terrorister eller kolla de lokala drogmissbrukarna att de inte lurar yngre barn eller gör inbrott.

När det gäller terrorism och polisen så verkar man ha blivit mer effektiva i Europa. Bättre sammarbete? Men det är svårt att veta. Jag skulle vilja se mer kunskap om till ex Islam och extremism. Sen är lösningen många gånger politisk dvs lös problemet innan det blir terrorism - Men det ligger högt uppe på ett poltiskt globalt plan.

Till sist måste vi bestämma oss hos hur vi ska göra med internet, integretet och rättigheter på nätet. Och lära oss mer om hur brott förändras. Nu sitter det till ex cirka 250 000 bedragare i kambodja och kanske 200 000 i Burma och lurar världens befolkning. Hur kommer samfundet åt det? Det kan inte svensk polis lösa själv. Du har våldtäkter över nätet. Hur blir vi bättre på lagföra i Sverige. Enligt statistik så är de dubbelt så bra på lagföra sådana GM i Norge än Sverige. Om vi ska tro media och polisen så har svenska myndigheter blivit bättre på sammarbeta. Och hur stoppar man terrorister att tjäna pengar på internetbrottslighet så de kan begå attacker.

Jag tror som du att det största problemet är ledningen.
Citera
2025-11-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag tror som du att det största problemet är ledningen.

Det är värre en så. Det är fel i kulturen. Problemet sitter i väggarna. Och det blir ofta så i gamla stora organisationer. Och varje försök att ändra har gjort det värrre(?) eller är det så att man måste ge organisationsförändringar tid. Jag är kanske för negativ.

Till ex verkar polisen blivit bättre att stoppa och lagföra skyttar i gängmiljö. De verkar också om vi ska tro statistik och uttalande blivit bättre på få hem internationella rymlingar. Jag skulle vilja se forskning utanför polisen som säger om det är sant eller inte.

Sen när det gäller terrorism är det svårt att veta hur bra polisen är. Det ligger i sakens natur. Det är nog svårt för polisen att veta själva. Hur många "riktiga" terroristattacker har vi haft i Sverige. Och de blir frågan med riktiga. Där det har dött någon även GM. Och den svåra frågan hur många har man stoppat?
Citera
2025-11-12, 12:44
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Du menar såklart 8 partier? SD är faktiskt med och bestämmer.

Visserligen men SD har endast haft reellt inflytande under 3 år vilket inte är mycket i förhållande till övriga 7 partier. Låt säga att SD suttit i regeringen under minst 10 år så hade Sverige varit ett bättre land på många sätt. Än så länge varnar många länder för att besöka vårt land vilket Realtid skriver om:
"I en färsk uppdatering från Kanadas utrikesdepartement hamnar vårt land i samma varningskategori som Turkiet, Marocko och Costa Rica."
Citera
2025-11-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är värre en så. Det är fel i kulturen. Problemet sitter i väggarna. Och det blir ofta så i gamla stora organisationer. Och varje försök att ändra har gjort det värrre(?) eller är det så att man måste ge organisationsförändringar tid. Jag är kanske för negativ.

Till ex verkar polisen blivit bättre att stoppa och lagföra skyttar i gängmiljö. De verkar också om vi ska tro statistik och uttalande blivit bättre på få hem internationella rymlingar. Jag skulle vilja se forskning utanför polisen som säger om det är sant eller inte.

Sen när det gäller terrorism är det svårt att veta hur bra polisen är. Det ligger i sakens natur. Det är nog svårt för polisen att veta själva. Hur många "riktiga" terroristattacker har vi haft i Sverige. Och de blir frågan med riktiga. Där det har dött någon även GM. Och den svåra frågan hur många har man stoppat?

Du är INTE för negativ. På det stora hela bör man som svensk medborgare ställa mycket höga krav. Rimligtvis är ett visst mått av brottslighet omöjligt att undvika men som Sverige ser ut nu är ju bara löjligt. Beroende på hur man ser på det, och det är ju en debatt i sig, så misslyckas polisen sedan många, många år med sitt uppdrag. Att skydda befolkningen. Det är mycket illa. Svenskarna måste sluta att knyta näven i fickan. Det räcker nu. Gamla metoder fungerar inte. Nuvarande regering har gjort mycket bra men de har varit fega och inte orkat blåsa på som de som valde dem velat. Jag förstår att det är svårt men jag tror faktiskt det är möjligt att pusha mycket hårdare utan att det nödvändigtvis betyder att Sverige blir ett sämre land. Tvärtom. Tydlighet tror jag är av godo.

Jag vill ogärna uttala mig om polisens ”kultur”. Jag hoppas och tror att de flesta försöker men är bakbundna av ramverket. 🤷🏼‍♂️

Mycket är gjort men jag tror tyvärr det går för långsamt. Terror är en sådan sak skulle jag tro. Det är galet svårt att få tag i de här individerna. Sprängmedel och vapen verkar ju finnas extremt lättillgängligt. För att inte tala om en lastbil. Jag tror det bara är en tidsfråga innan det sker något ohyggligt igen i Sverige. Tyvärr. Jag hoppas att alla jobbar motiverat med detta. Hoppas hoppas.
Citera
2025-11-12, 12:56
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Hittar inte detta i andra trådämnen så jag chansar. Modden får radera om det redan existerar!
--------
Professorn Leif GW Persson bedömer att minst 100 personer planerar terrordåd i Sverige!
18-åringen Faris Al-Abdullah som åtalats för att ha planerat ett terrorattentat i centrala Stockholm är långt ifrån ensam enligt Persson.
– Frågan är inte om vi ska få en terroristaktion av typen vi pratar om nu, utan när, säger han i TV4 Nyhetsmorgon.

Går detta att förhindra? Har Säpo de resurser som krävs?

Skrämmande att 7 partier inte sett detta elände komma! Hur är det möjligt? Fattar svenska folket att de måste rösta på SD nästa höst?

https://www.expressen.se/nyheter/kri...rar-terrordad/

Och vad vill SD göra med dem då?
Jimmie var tydligen i Thailand, när rättegången mot 18-åringen* Far1s Al-Abdulla började
Hann borde f ö tvingas bränna koraner osv förnedra han

*18 år right snare typ 40 eller mer ..
Citera
2025-11-12, 17:51
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Och vad vill SD göra med dem då?
Jimmie var tydligen i Thailand, när rättegången mot 18-åringen* Far1s Al-Abdulla började
Hann borde f ö tvingas bränna koraner osv förnedra han

*18 år right snare typ 40 eller mer ..

Typ motsatsen till MP och V som kämpar hårt för maximal invandring. Men om du orkar googla kan du läsa t.ex följande:

"SD kräver att terrordömda med både svenskt och utländskt medborgarskap ska kunna utvisas.
– Hade vi fått bestämma hade det funnits en sådan här lag på plats ända sedan vi kom in i riksdagen 2010, säger han.
Lagförslaget som Vinge hänvisar till ska redovisas den 20 mars 2026 och är tänkt att träda i kraft den 1 januari 2027. Regeringen tillsatte i maj i år en utredning om återkallelse av medborgarskap.
Förslaget är en del av Tidö-samarbetet mellan M, KD, L och SD.
– Det inkluderar bland annat terrorbrott och grov gängbrottslighet. Enligt uppdraget ska den särskilda utredaren lämna förslag som innebär att det svenska medborgarskapet ska kunna återkallas från den som har fått medborgarskapet på felaktiga grunder eller som har dömts för brott som allvarligt hotar rikets säkerhet eller brott som omfattas av internationella brottmålsdomstolens jurisdiktion, säger Vinge.
I en debattartikel i Aftonbladet beskrev partiledaren Jimmie Åkesson tidigare i år hur SD vill att regeringen ska kunna utvisa människor som bedöms verka emot rikets intressen."
Citera
2025-11-12, 18:07
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Typ motsatsen till MP och V som kämpar hårt för maximal invandring.

Ja det vill SD till viss del också.
Citera
2025-11-12, 22:34
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ja det vill SD till viss del också.

Jaså var har du fått det ifrån?
Citera
  • 5
  • 6