2025-11-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Det är inte Lokelman i sig som ger symtom, det är hypokalemin.

Precis, men jag har lite svårt att få ihop högt blodtryck som ett dominerande drag i det, hos alla dom samtidigt? Även om hypokalemi sågs (oklara låga nivåer? Men förmodligen får det tolkas som farligt lågt om dom behövde intensivvård), så jag vet jag inte om de är primärt hypokalemin som faktiskt orsakar alla symptomen, kanske är så jag vet inte.
Visst kan finnas många andra orsaker till just blodtrycket.

Hypokalemi är ofta ett tyst tillstånd. När den blir kritiskt låg kan muskelsvaghet, arytmier, trötthet och eventuellt pares i benen uppträda.

Sen hur tänker du kring värmevallningar? Inte direkt heller ett primärt symtom vid hypokalemi. Men visst om vi säger att de blir akut lågt, så lär vi få arytmier som i sin tur kan ger värmevallningar? Kan vara så.

Skakningar är diffust ord,- äre muskelryckningar som menas, så visst fine. Vi får nog tolka det som så.

Aa kanske.

Men får inte riktigt ihop tillvägagångssättet, det är väl ett långsamt läkemedel. Krävs väl upprepade höga doser under flera dagar? Isåfall ska då någon givit dom en dryck som preppats dagligen? Borde vara solklart i deras berättelser isåfall.
Senast redigerad av rawjudge 2025-11-08 kl. 21:45.
Citera
2025-11-08, 21:48
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Precis, men jag har lite svårt att få ihop högt blodtryck som ett dominerande drag i det, hos alla dom samtidigt? Även om hypokalemi sågs (oklara låga nivåer? Men förmodligen får det tolkas som farligt lågt om dom behövde intensivvård), så jag vet jag inte om de är primärt hypokalemin som faktiskt orsakar alla symptomen, kanske är så jag vet inte.
Visst kan finnas många andra orsaker till just blodtrycket.

Hypokalemi är ofta ett tyst tillstånd. När den blir kritiskt låg kan muskelsvaghet, arytmier, trötthet och eventuellt pares i benen uppträda.

Sen hur tänker du kring värmevallningar? Inte direkt heller ett primärt symtom vid hypokalemi. Men visst om vi säger att de blir akut lågt, så lär vi få arytmier som i sin tur kan ger värmevallningar? Kan vara så.

Skakningar är diffust ord,- äre muskelryckningar som menas, så visst fine. Vi får nog tolka det som så.

Aa kanske.

Men får inte riktigt ihop tillvägagångssättet, det är väl ett långsamt läkemedel. Krävs väl upprepade höga doser under flera dagar? Isåfall ska då någon givit dom en dryck som preppats dagligen? Borde vara solklart i deras berättelser isåfall.
Utredningen får visa vad det rör sig om. Hypokalemin är det farliga. Det har inte av naturliga skäl redovisats hur låga värden. Ej heller blodtryck.
Citera
2025-11-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Märkligt, hur mycket lakrits åt du? Tre påsar? Mer? Jag äter lakrits på helgerna och har inte märkt av detta. Kan äta en tredjedels påse på en kväll. Normalt mindre.
200-300g finsk lakrits sån där man köper på Ica för 99: påsen
Citera
2025-11-09, 08:46
Medlem
Klimakteriet 😂
Citera
2025-11-09, 09:57
Medlem
Khorogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikrrr
Som IT-snubbe med vana av incidenthantering har jag lärt mig att synergieffekter och kedjor av fel kan orsaka de allra konstigaste problem.

Det kan vara en kedja av händelser i de här fallen också. T.ex. att:

- En påbörjade en insulinbehandling mot övervikt och rekommenderade de övriga att också hoppa på

- I brist av hunger kanske det blev mycket mer kaffe/energidryck på rasterna

- Lägre kostintag => lägre intag av mineraler, trots att kroppen egentligen behöver mer

- Någons barn sålde lakrits som "Jultidning" eller till klasskassan

- Lågt kaloriintag gav huvudvärk -"åh kan jag också få en Treo? Schysst! Har ont i kroppen och mår konstigt"

Bam! Måttet rågat => Plingplong-taxi till IVA (eller rullbrits till grannkåken snarare om de kollapsade på arbetet)

Du är medveten om att man går upp i vikt av insulinbehandling va?
Citera
2025-11-09, 11:53
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khorog
Du är medveten om att man går upp i vikt av insulinbehandling va?
Hen menar nog Ozempic.
Citera
2025-11-09, 11:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
200-300g finsk lakrits sån där man köper på Ica för 99: påsen
Du ska vara försiktig med stark koncentration av lakrits. Man kan få vätskeödem i kroppen av det.
Citera
2025-11-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du ska vara försiktig med stark koncentration av lakrits. Man kan få vätskeödem i kroppen av det.
Jag har dragit ner på min lakrits konsumtion sen besöket på CIVA
Citera
2025-11-10, 09:12
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
Jag har dragit ner på min lakrits konsumtion sen besöket på CIVA
Sånt händer. Pandalakrits är smaskens.
Senast redigerad av snigel1 2025-11-10 kl. 09:15.
Citera
2025-11-10, 09:59
Medlem
Nu misstänker man att en fjärde person drabbats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1421685&_sp_pass_consent=true
Citera
2025-11-10, 10:03
Medlem
Nu rapporterar Aftonbladet att en fjärde person är drabbad,
I handlingar som Aftonbladet nu tagit del av framkommer det att en fjärde person misstänks vara drabbad. Det är oklart när det fjärde mordförsöket tros ha skett-
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1421681

UNT berättade detsamma i förra veckan,
Enligt uppgifter till UNT ska en fjärde person ha insjuknat med liknande symptom som de tre sjuksköterskorna som intensivvårdats efter en misstänkt förgiftning på Akademiska barnsjukhuset.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/en-fjarde-person-kan-ha-forgiftats-pa-akademiska/r908xmzr

Och jag tror fortfarande att det kan handla om någon fejk-Ozempic från något internetapotek, som de dessutom kan ha överdoserat.
Citera
2025-11-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu rapporterar Aftonbladet att en fjärde person är drabbad,
I handlingar som Aftonbladet nu tagit del av framkommer det att en fjärde person misstänks vara drabbad. Det är oklart när det fjärde mordförsöket tros ha skett-
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1421681

UNT berättade detsamma i förra veckan,
Enligt uppgifter till UNT ska en fjärde person ha insjuknat med liknande symptom som de tre sjuksköterskorna som intensivvårdats efter en misstänkt förgiftning på Akademiska barnsjukhuset.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/en-fjarde-person-kan-ha-forgiftats-pa-akademiska/r908xmzr

Och jag tror fortfarande att det kan handla om någon fejk-Ozempic från något internetapotek, som de dessutom kan ha överdoserat.

Du tänker att de ska ha tagit samma läkemedel på eget bevåg ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in