Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetpappa
Ijentlien.

G:et hoppar man.

Men med k låter lite sådär
Håller helt med. Att uttala det andra g:et som hårt g låter väldigt…. Högtravande.
Citera
2025-12-05, 17:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det här är ju det gamla vanliga, att vissa människor utan självinsikt tror att de pratar som de skriver. De borde dricka tre starkbärs, och spela in sig själva i en konversation med vänner.

Exakt så!

Finns en del klassiker som fopoll, brambil och pangkaka där nästan alla skulle bli chockade över hur de faktiskt uttalar orden...
Citera
2025-12-05, 17:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Håller helt med. Att uttala det andra g:et som hårt g låter väldigt…. Högtravande.

Det håller jag inte med om. Tror det bara skiljer mellan olika dialekter.
Citera
2025-12-05, 21:25
Medlem
Vilka dialekter säger
eGentligen istället för ejentligen??
Citera
2025-12-06, 01:36
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vilka dialekter säger
eGentligen istället för ejentligen??
Det handlar inte om dialekt det handlar om talfel när man säger ijenklien.
Citera
2025-12-06, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Citat:
Vilka dialekter säger
eGentligen istället för ??
Det handlar inte om dialekt det handlar om talfel när man säger ijenklien.
Fast jag frågade om eGentligen ejentligen. Jag tror att det första är fel och i sådana fall har de klagande också fel
Citera
2025-12-06, 09:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Fast jag frågade om eGentligen ejentligen. Jag tror att det första är fel och i sådana fall har de klagande också fel

Om du menar det du faktiskt skriver (dvs att någon skulle uttala bokstaven G som något annat än ett j-ljud), så undrar jag verkligen var du hört den.
Citera
2025-12-06, 10:05
Medlem
Citat:
Om du menar det du faktiskt skriver (dvs att någon skulle uttala bokstaven G som något annat än ett j-ljud), så undrar jag verkligen var du hört den.
Det har jag inte, men det står så i rubriken
Citera
2025-12-06, 10:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Det har jag inte, men det står så i rubriken

TS skriver ju uppenbarligen så för att förstärka intrycket av "korkad person". Ungefärsom som när folk skriver "svärjevänner" eller "såssar".
Citera
2025-12-06, 10:32
Medlem
Citat:
TS skriver ju uppenbarligen så för att förstärka intrycket av "korkad person". Ungefärsom som när folk skriver "svärjevänner" eller "såssar".
Fast eftersom han skriver feluttalet "fonetiskt", blir det fel att han inte gör det även med det rätta
Citera
2025-12-06, 10:33
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojorei
Var och varannan hör man nu på tv uttala ordet ”egentligen” med det sjukt irriterande ”ejängkligen”. Vadan denna epidemi? Saknar vi svenskautbildning i Sverige?

Citat:

Reagerade med på det (det fetade) Om han nu inte uttalar "egentligen" med ett g borde han såklart skrivit "ejentligen" iom att han använde sig av ett j i "ejänkligen"

Citat:
Det beror på hur konsonanter skapas i munnen. Testa själva.N-T-L. N-K-L. Vilket flyter bäst?
Därmed inte sagt att det är rätt, men förklaringen ligger sannolikt där. Det är näst intill omöjligt att säga NTL utan att skapa ett K-ljud.
Alltså, testat flera ggr och för mig flyter N-T-L (utan K ljud) felfritt medans N-K-L blir lite krystat. Som att jag tappar lite andan mellan N-KL.
Likadant när jag ska försöka uttala ”ejängkligen” så blir det krystat att uttala G-K-L

Jag är etniskt svensk, född stockholmare som flyttade till Jönköping när jag var 34 år och min dialekt varierar lite beroende på om jag pratar med folk från Stockholm eller folk från Jönköping.

Jag uttalar det som "ejentligen" alternativt "ijentligen".

För mig blir "g:et i slutet mer markant än som några i tråden skrev att deras "g" blev tyst och försvann "ejentlien"
Citera
2025-12-06, 10:43
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Måste vara min ADHD hjärna som galopperar på högvarv för jag säger "ejentliGen" "ijentliGen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in